تاریخ انتشار :

هلند

برپایی نمایشگاه بررسی زندگی مسلمانان در هلند

به منظور درک زندگی مسلمانان در موزه آمستردام هلند نمایشگاهی برگزار گردیده است که با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شده است در این نمایشگاه سعی کرده‌اند تا به شرح و تفصیل جنبه‌های معنوی و عملی زندگی مسلمانان بپردازند و آنها را معرفی کنند.

 رهیافتگان – مترجم اسماء معتمد: از سال ۱۹۹۹ در موزه آمستردام بخشی برای معرفی اسلام اضافه شد که یک جدول کاری مشخصی دارد.

«نجم» در سال ۱۹۹۶ مسلمان شد او ایده اولیه این نمایشگاه را در موزه در آمستردام  ارائه کرد نمایشگاهی که همه ساله از ۱۱ آوریل – ۲۹ ژوئن برپا می‌شود و در آن اطلاعات خوبی درباره دین اسلام و مشخصه‌های مسلمانان به مردم هلند داده می‌شود

همچنین عکس‌های زیبایی که توسط «ساسکیا اوکوما» گرفته شده نیز که در نمایشگاه موجود است. بنا به گفته «نجم» این عکاس در حال حاضر برنامه‌ای برای نشان دادن عناصر مختلف اسلامی در نمایشگاه دارد .

نجم معتقد است به طور کلی برپایی نمایشگاه‌هایی مانند این نمایشگاه اسلامی در هلند تا اندازه زیادی می‌تواند دیدگاه مردم را نسبت به مسلمانان تغییردهد زیرا اغلب افراطیون، ‌مسلمانان را تندرو و خشن معرفی می‌کنند و یک نگاه منفی نسبت به دین اسلام و مسلمانان هلند توسط رسانه‌ها ایجاد شده است. ما به دنبال راه‌های ارتباط مسلمانان و غیرمسلمانان در هلند هستیم تا مرزهای خیالی‌ و وهم انگیز را میان این دو برداریم؛ البته در کنار این نمایشگاه، کتابی به نام « تبدیل»، با همکاری عکاس ساسکیا‌، نیز منتشر خواهد شد که اعتقاد دارد در این کتاب سعی کرده با طیف گسترده‌ای از مخاطبان در همه زمان‌ها و مکان‌ها در ارتباط باشد و هدفش از نوشتن این کتاب اسلام بوده است و تبدیل و تغییری که ایجاد می‌کند.

در واقع نمایشگاه آمستردام با هدف گسترش دانش در مورد تحولات اجتماعی پیرامون اسلام، مبارزه با تعصبات و چالش‌هایی است که علیه اسلام به‌راه‌انداخته‌اند و به نوعی  کنار گذاشتن کلیشه‌های منفی که از مسلمانان و اسلام در اذهان عمومی تداعی شد است.

” نورالدین استان ووردن” تازه مسلمان هلندی است که ۱۰ سال پیش به اسلام گرویده است می‌گوید:

من با نمایشگاه عکس ساسکیا اوکما»(Saskia Aukema) موافقم وچه خوب است تا نمایشگاه را بعدازظهر جمعه که مردم از نماز برمی‌گردند بگذارید تا آماری هم از مسلمانان که به عبادت می‌روند و به نمایشگاه را دیدن می‌کنند هم داشته باشید.

نورالدین می‌گوید: این‌که برخی از جوانان برای گرایش با اسلام با مخالفت خانواده‌هایشان مواجه هستند در کشور ما هنوز جای بحث و بررسی است زیرا از اسلام شناختی ندارند و نگران هستند ما باید به اثبات برسانیم که دین اسلام ترس ندارد و به دنبال رفع چالش‌های پدرو مادرها و فرزندانشان در این رابطه باشیم به‌خصوص در مورد زنان و من سعی کرده‌ام تا تصویری خوب از  زن مسلمان را نشان دهم. البته نجم بر این باور است که برای این کار نیاز به ارتباط مستقیم و کسب اطلاعات بیشتر در مورد زندگی مسلمانان است. متاسفانه زنان مسلمان در هلند به‌طور منظم مورد ظلم و بی‌عدالتی قرار می‌گیرند و این نتیجه، کلیشه‌های منفی علیه زنان مسلمان است.

وی می‌افزاید: بحث‌های عمومی تند و شدیدی در دهه‌های اخیر در هلند علیه اسلام و مسلمانان  داشته‌ایم‌، سیاستمداران احزاب مختلف سیاسی به دیده شک و تردید علیه مسلمانان هلندی اقدام کرده‌اند. این خیلی مهم است که از طریق پژهش‌های دانشگاهی و تحقیقلت جامع کلیشه‌های منفی را علیه مسلمانان بشکنیم. از یک میلیون از ۱۶ میلیون جمعیت هلند را مسلمانان تشکیل می‌دهند که اکثریت آنها ترک و مراکشی هستند و باید کلیشه‌های منفی و تعصبات را از آنها پاک کرد. قطعا برگزاری نمایشگاه‌هایی برای معرفی اسلام و مسلمانان کاری مناسب است و تاثیر گذار.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار