تاریخ انتشار :

قزاقستان

افتتاح «اتاق ادیان» در قزاقستان

اتاق پژوهشی ادیان با حضور مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه اوراسیا در آستانه قزاقستان، افتتاح شد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین افتتاحیه «اتاق پژوهشی ادیان» در چارچوب میزگردی با عنوان «استقلال و میراث فرهنگی مقامات آلاش اردو»، ۱۶ آذرماه با حضور مسعود شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی ایران در قزاقستان، دهقان حمزه بیک اولی، معاون رئیس دانشگاه اوراسیا در امور توسعه فرهنگی و اجتماعی، نمایندگان مرکز تحلیل و بررسی مسائل دینی و مرکز بین‌المللی ادیان و فرهنگ کمیته دین وزارت امور ادیان و جامعه مدنی قزاقستان، دفتر امور ادیان شهر آستانه، نماینده سفارت ترکیه در قزاقستان، اساتید و دانشجویان در دانشگاه ملی اوراسیا برگزار شد.


دهقان حمزه بیک اولی در سخنانی، گفت: استقلال مفهوم پُر معنا و با ارزشی است، چون در راه رسیدن به استقلال، هزاران نفر از اجداد ما بسیار کوشش و تلاش کرده‌اند، حتی در این راه بیشتر آنها جان خود را از دست داده‌اند.

معاون رئیس دانشگاه اوراسیا در امور توسعه فرهنگی و اجتماعی با مروری بر تاریخ مبارزه مردم قزاق در راه استقلال، برنامه‌ها، طرح‌ها، اقدامات و تفکرات روشنفکران حزب آلاش را بیان کرد.

تأکید بر تمسک به قرآن برای مبارزه با افراطی‌گری

شیخ‌زین‌الدین، رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان به موضوع دین و افراطی‌گری در امر دین در دوران کنونی اشاره کرد و گفت: نطفه افراطی‌گری را می‌توان در چند دهه گذشته، در حضور ارتش شوروی در افغانستان جست‌وجو کرد. هنگامی که برخی از مسلمانان برای یاری افغان‌ها و مقابله با ارتش به اصطلاح کافر شوروی در این کشور حضور یافتند و پس از جنگ، این روحیه افراطی را با خود به سایر کشورها بردند.

وی تنها راه مبارزه با افراطی‌گری را تمسک به قرآن کریم دانست و دانشمندان دین‌شناس را تکیه‌گاه مهمی برای شناخت اسلام صحیح و معتدل معرفی کرد.

شیخ‌زین‌الدین در پایان سخنان خود، آمادگی اندیشمندان دینی جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این مرکز و گفت‌وگو با سایر اندیشمندان، درباره مبارزه با افراطی‌گری را بیان کرد.

پس از آن، نماینده مرکز تحلیل و بررسی مسائل دینی نیز در سخنان خود، گفت: پیام‌های آلاش برای زمان ما، کارا و اثربخش است و با تلاش دانشمندانی مانند دهقان حمزه بیک اولی، به نسل جدید منتقل می‌شود.

نماینده دفتر امور ادیان شهر آستانا نیز، ضمن مهم شمردن موضوع این گردهمایی، دانشمندان کنونی را پُلی ارتباطی میان تاریخ و مردم دانست.

در ادامه، نماینده سفارت ترکیه در قزاقستان نیز، بر توسعه همکاری دو کشور در حوزه فرهنگ و دین تأکید کرد.

ارائه گزارشی از همکاری‌های چند ساله رایزنی فرهنگی ایران با کرسی ادیان دانشگاه اوراسیا، برگزاری میزگرد دانشجویان سال دوم کرسی دین‌شناسی معرفی باشگاه دانشجویی در کرسی ادیان «پیرامیدا» از دیگر برنامه‌های این مراسم بود

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار