تاریخ انتشار :

از «احمد» تا «اَحد»

تازه‌مسلمانان و دست هدایت پیامبر اکرم(ص)

امروز هرکسی که اسلام را می‌پذیرد، فقط به این دلیل است که پیامبر(ص) توانست این پیام را بی‌کم‌وکاست به ما برساند. هر تازه‌مسلمانی توفیق شنیدن حداقل بخشی از این پیام را پیدا می‌کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  گفتگو و ترجمه از احمدعبداله‌زاده مهنه

شِفا مصطفی

#تازه‌مسلمان استرالیایی است که با تلاشی جدی اعتقاد خود را تبلیغ می‌کند. او دربارۀ نقش پیامبر(ص) در مسیر هدایت خود می‌گوید:

? شیلو؛ پیامبر ناشناخته

? بااینکه #قرآن آیات بسیار زیبایی دربارۀ شخصیت و عظمت حضرت خاتم‌الانبیاء(ص) دارد، من ازطریق قرآن به حقانیت ایشان ایمان نیاوردم. بلکه با کمال تعجب، ایمان من به پیامبر(ص) ازطریق #کتاب‌مقدس و به‌ویژه #عهد_عتیق صورت گرفت.

? در #انجیل متّیٰ، باب ۲۱، آیۀ ۴۳ از زبان عیسی(ع) خطاب به علمای #یهود خوانده بودم: «پادشاهی خدا از شما گرفته و به قومی داده خواهد شد که میوۀ آن را بدهند.» این قوم چه کسانی بودند؟ روشن است که منظور #حضرت_عیسی(ع) این بود که یهود دیگر قوم برگزیدۀ خدا نیست. ازطرفی، در خلال این چند ماه مطالعه پی برده بودم که مسیحیان را هم نمی‌توان آن قوم برگزیده دانست. پس لابد گزینۀ دیگری هم وجود داشت که من تا آن زمان به آن توجهی نکرده بودم.

? داشتم در عهد عتیق به‌دنبال سرنخی می‌گشتم که مقصود از این قوم را برایم روشن کند. به کتاب پیدایش، باب ۴۹، آیۀ ۱۰ رسیدم که یاد ماجرایی در دوران دانشجویی‌ام در رشتۀ الهیات تطبیقی افتادم. در آن ایام، روزی در کلاس به همین آیات رسیدیم که لحظات آخر عمر #حضرت_یعقوب(ع) و پیشگویی او دربارۀ فرزندانش را بیان می‌کند. در آیۀ ۱۰ آمده است: «عصای سلطنت از #یهودا دور نخواهد شد تا #شیلو که همۀ قوم‌ها او را اطاعت می‌کنند، بیاید.» این پیشگویی در نظر من، ارتباط نزدیکی با همان قومی داشت که عیسی(ع) از او سخن گفته بود.

? آن روز از استاد فاضلمان پرسیدیم که منظور از شیلو چه کسی است. او پاسخ داد: «شیلو پیامبر ناشناخته است. بسیاری از مسیحیان او را همان عیسی(ع) می‌دانند، ولی او عیسی(ع) نیست.» بعد هم اطلاعات مختصری دربارۀ این پیامبر ناشناخته به ما داد؛ ازجمله اینکه معنای نامش «صلح» است و شبیه #حضرت_موسی(ع) خواهد بود. استاد اضافه کرد که البته آن پیامبر از قوم یهود نیست، بلکه از برادران آن‌هاست و در این باره، به کتاب تثنیه، باب ۱۸، آیات ۱۵ و ۱۸ و ۱۹ استناد کرد. مقایسۀ دوبارۀ قرآن و کتاب‌مقدس دربارۀ این موضوع، من را بیشتر در هم برد؛ چون دریافتم که این پیامبر خدا، که در سراسر کتاب‌مقدس از او یاد شده، همان #حضرت_محمد(ص) است. نمی‌دانید چقدر از این انکار واقعیت‌ها ناراحت و از کشف این حقیقت خوش‌حال شدم.

? من از کودکی به شخصیت #حضرت_ابراهیم(ع) علاقۀ خاصی داشتم. بااین‌حال، در همان دوران کودکی با خواندن مطالب کتاب‌مقدس دربارۀ #حضرت_اسماعیل(ع) ناراحت می‌شدم. سرانجام، این معما با هدایت فراگیر خداوند برایم حل شد و به‌ویژه وقتی شگفت‌زده شدم که فهمیدم شیلو، بزرگ‌ترین پیامبر، از نسل حضرت اسماعیل(ع) است؛ همان پیامبر طردشده در #تورات! #حضرت_داوود(ع) در #مزامیر و نیز حضرت عیسی(ع) کار خدا را «شگفت‌انگیز» خوانده بودند و حالا، کار خدا در چشم من هم شگفت‌انگیز بود.

روزنامۀ قدس، ش۶۷۳۳، ۸تیر۱۳۹۰، ص۱۰.

سرگذشت مسلمان‌شدن شفا مصطفی به‌قلم خودش

 

#تازه‌مسلمان استرالیایی است که با تلاشی جدی اعتقاد خود را تبلیغ می‌کند. او دربارۀ نقش پیامبر(ص) در مسیر هدایت خود می‌گوید:

? انتخاب

? دیگر نمی‌توانستم خودم را از این هدایت الهی محروم نگه دارم. باید هرچه زودتر، وفاداری‌ام را به خدا و «پیامبر برگزیده»اش، #حضرت_محمد(ص) نشان می‌دادم.

? با مطالعۀ عمیق‌تر #کتاب‌مقدس دیدم که پیشگویی این کتاب دربارۀ نقاط مشترک آن پیامبر با #حضرت_موسی(ع) هم کاملاً درست است. آن زمان توانستم یازده شباهت مهم بین این دو پیامبر پیدا کنم و از این بابت به‌وجد آمدم. بعدها با مطالعۀ عمیق‌تر #قرآن و سیرۀ پیامبر(ص)، محبتی عمیق به این پیامبر بزرگ الهی پیدا کردم.

? با وجود این، مسلمان‌شدن من بی‌تردید بر پایۀ فهمم از عبارات شهادتین صورت گرفت. به این معنا که دریافتم محال است بدون پیروی از #پیامبر_اکرم(ص) بتوانم بندگی خدا را به‌جا آورم و به‌علاوه، محال بود که بدون رحمت و عنایت خداوند بتوانم به پیامبر(ص) معرفت پیدا کنم.

? حمد و سپاس به درگاه خداوند بلندمرتبه و درود بر پیامبر اعظمش، محمد(ص) و خاندان پاک او.

روزنامۀ قدس، ش۶۷۳۳، ۸تیر۱۳۹۰، ص۱۰.

 

معصومه (دایانا) بیتی،

#تازه‌مسلمان آمریکایی، سالم‌رسیدن دین به ما را مدیون مجاهدت‌های پیامبر خاتم(ص) می‌داند:

? به‌نظر من، همۀ تازه‌مسلمانان باید بپذیرند که #پیامبر_اکرم(ص) در هدایت آن‌ها نقش داشته است. شاید برخی تازه‌مسلمانان، همان اولِ کار این موضوع را درک نکنند؛ ولی بدون شک این هدایت را مدیون پیامبر(ص) هستند. هیچ‌یک از ما، چه مسلمان‌زاده باشیم و چه نباشیم، بدون نقش‌آفرینی پیامبر(ص) و #اهل‌بیت(ع) در تبلیغ و حفاظت از حق، نمی‌توانستیم به دین صحیح و دست‌نخورده دست پیدا کنیم و بدون آن‌ها، همه گمراه می‌شدیم.

? پس از #حجه‌الوداع، این آیه بر پیامبر(ص) نازل شد: «ای پیامبر! آنچه ازطرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان که اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای. خداوند هم تو را از (خطرات احتمالی) مردم حفظ می‌کند… .» (مائده، ۶۷) پیامبر(ص) دریافت که باید جایگاه #امام‌علی(ع) به‌عنوان سرچشمۀ هدایت و هادی امت پس از خود را برای مردم تبیین کند و این مأموریت را به‌خوبی انجام داد. به‌محض اینکه پیامبر(ص) امام‌علی(ع) را به جانشینی خود منصوب و معرفی کرد، این آیه نازل شد: «امروز دینتان را کامل کردم و نعمتم را بر شما تکمیل نمودم و اسلام را به‌عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم… .» (مائده، ۳) به‌نظر من، اگر پیامبر(ص) #حضرت_علی(ع) را به‌طور قاطع به جانشینی خود منصوب نمی‌کرد، پیام خدا را درست ابلاغ نکرده بود. در آن صورت، مردم زمانۀ ما به پیام الهی دسترسی نداشتند؛ چون راه‌های ابلاغ پیام، یعنی اهل‌بیت(ع)، بین ما و پیامبر(ص) مسدود شده بود.

 

? امروز هرکسی که اسلام را می‌پذیرد، فقط به این دلیل است که پیامبر(ص) توانست این پیام را بی‌کم‌وکاست به ما برساند. هر تازه‌مسلمانی توفیق شنیدن حداقل بخشی از این پیام را پیدا می‌کند. در واقع، رسیدن این پیام به نسل‌های امروز، تنها امید رستگاری و تنها مایۀ هدایت حقیقی ماست. این همان ریسمانی است که قرآن می‌گوید باید به آن چنگ بزنیم: «و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید. و نعمت (بزرگ) خدا را بر خود، به یاد آورید که چگونه دشمن یکدیگر بودید و او میان دل‌های شما الفت ایجاد کرد و به‌برکت نعمت او، برادر شدید؛ درحالی‌که بر لب حفره‌ای از آتش بودید و خدا شما را از آن نجات داد. این‌چنین، خداوند آیات خود را برایتان آشکار می‌کند، شاید هدایت شوید.» (آل‌عمران، ۱۰۳)

? این آیه برای تازه‌مسلمانان معنای خاصی دارد؛ چون ما آن نعمت الهی را به‌طور خاص احساس می‌کنیم که در میان اقیانوسی از مردمان گمراه، هدایت شده‌ایم. ازاین‌رو، ما تازه‌مسلمانان به‌طور خاص سپاسگزار خداوند، پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) هستیم. در واقع، این سپاسگزاری تنها مختص تازه‌مسلمانان نیست، بلکه هرکسی که بهره‌ای از هدایت الهی دارد، باید سپاسگزار آنان باشد.»

روزنامۀ قدس، ش۶۷۳۳، ۸تیر۱۳۹۰، ص۱۰.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار