تاریخ انتشار :

اندیشکده «پیو»

مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۱ درصد جمعیت اروپا را تشکیل خواهند داد

نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد در حال حاضر ۷/۵ میلیون مسلمان در فرانسه زندگی می‌کنند اما این تعداد به طور قابل توجهی تا سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.

    به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از روزنامهThe Local؛ جمعیت مسلمانان فرانسه در سال‌های اخیر افزایش زیادی داشته است که یکی از دلایل آن مهاجرت پناهجویان سوری و برخی دیگر از کشورهای اسلامی به اروپا است اما عمده این افزایش جمعیت به مهاجرت معمول مسلمانان به اروپا بر می‌گردد.

براساس گزارش اندیشکده «پیو» در آمریکا، در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، بیش از نیم میلیون مهاجر مسلمان وارد فرانسه شدند که بیشتر آن‌ها مهاجران عادی و نه پناهجویان بوده‌اند.

در این فاصله زمانی، فرانسه حدود۸۰ هزار پناهجو نیز پذیرفته که اکثر آن‌ها مسلمان بوده‌اند.

در این گزارش وضعیت آینده جمعیت مسلمانان فرانسه در سه سناریوی مختلف بررسی شده است.

سناریوی اول اینکه اگر مهاجرت مسلمانان به اروپا متوقف شود، تا سال ۲۰۵۰ جمعیت مسلمانان فرانسه احتمالاً به حدود ۹ میلیون نفر یعنی ۱۳ درصد جمعیت فرانسه برسد و این کشور همچنان بزرگترین جمعیت مسلمانان اروپا را خواهد داشت.

جوان بودن جمعیت خانواده‌های مسلمان در فرانسه با وجود توقف مهاجرت، همچنان جمعیت مسلمانان فرانسه را افزایش خواهند داد. جمعیت مسلمانان در ایتالیا و بلژیک نیز جوان هستند.

سناریوی دوم این است که مهاجرت معمول مسلمانان به اروپا ادامه یابد اما جلوی مهاجرت پناهجویان گرفته شود. در این صورت جمعیت مسلمانان انگلیس از فرانسه پیشی خواهد گرفت.

در این شرایط جمعیت مسلمانان انگلیس به ۱۳ میلیون نفر، جمعیت مسلمانان فرانسه به ۱۲,۶ میلیون نفر و جمعیت مسلمانان آلمان به ۸.۵ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ خواهد رسید. دلیل آن این است که انگلیس مقصد اصلی بسیاری از مهاجران معمول مسلمان و نه پناهجویان است.

در سناریوی سوم، اگر مهاجرت معمول مسلمانان و مهاجرت پناهجویان به همین صورت امروز ادامه یابد، تا سال ۲۰۵۰، آلمان به دلیل سیاست‌ پذیرش پناهجویان، با ۱۷,۵ میلیون مسلمان، بیشترین تعداد مسلمانان اروپا را خواهد داشت. پس از آن فرانسه با ۱۳.۲ میلیون مسلمان در رتبه بعدی قرار خواهد گرفت.

بنابر این گزارش در مجموع، مسلمانان تا سال ۲۰۵۰ حدود ۱۱ درصد جمعیت اروپا را تشکیل خواهند داد که در مقایسه با امروز این رقم ۶ درصد افزایش خواهد یافت

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار