دکتر ژولین پلیسیه (یاسین علی)
چگونگی استفاده از قیام حسینی برای تبلیغ اسلام برونمرزی و جهانی شدن این قیام

در این همایش که با نام  جان جهان از سوی کانون ۳۱۳ دانشگاه تهران و با موضوع فرهنگ عاشورا در عرصه جهان چیستی و چرایی بر پا گشت دکتر پلیسییه با ارائه جزوه ای به سخنرانی پرداخت که متن این جزوه را در ذیل میتوانید ببینید:

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به مناسبت راهپیمایی اربعین همایشی  دانشگاه امیرکبیر تهران برگزار شد که در آن دکتر حجت الاسلام جهانگیری سهروردی و دکتر ژولین پلیسیه مهمان و سخنران بودند در این همایش که با نام  جان جهان از سوی کانون ۳۱۳ دانشگاه امیرکبیر و با موضوع فرهنگ عاشورا در عرصه جهان چیستی و چرایی بر پا گشت دکتر پلیسییه با ارائه جزوه ای به سخنرانی پرداخت که متن این جزوه را در ذیل میتوانید ببینید:

امکان تفکر استراتژیک در مورد قیام حسینی ؟

 

۲۷ میلیون زائرین فقط برای اربعین حسینی (استانداری کربلاء) = چه تفسیر؟ چه تحلیل؟

قابلیت استفاده از این قیام؟ بدون انحراف و فساد این قیام:  مثلا ایداه خصوصی سازی موارد لوژیستیکی پیاده روی اربعین (به طور مثال خدمات رسانی و تهیه غذا کاترینگ)…

 

تعریف موضوع و بررسی الفاظ آن: قیام حسینی  ، تبلیغ   ، تبلیغ اسلام  ، برون مرزی  ،  جهانی شدن

 

۱/ ارزشهای قیام حسینی

 

  • {إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَهُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّهِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ } فصلت، آیه ۳۰ =   اقامه نماز، قیام (إنّی أحبّ الصلاه” ، “قوامون علی النساء
  • قیام حسینی به عنوان ابزار یادآوری، حفظ اسلام، رشد فکر، صیقل دل،
  • نجاه شخصی و جمعی: “سفینه النجاه و مصباح الهدی” = تا مجبور باشیم برای امام طرفداری کنیم “سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم”
  • وفاداری ({اوفوا بالعقود} / میثاق ۴۰ روز اربعین / قوم موسی / دعا عهد / هاجر صفا و مروی / ، اخلاص، فداکاری، آخرت پسندی (هیات منّا الذله)
  • نشاه عشق: {یاأیها الناس أنتم الفقراء إلی الله والله هو الغنی المجید} فاطر، ۳۵

 

  • رابطه اربعین با عاشوراء و انقلاب حسینی

 

  • قیام نا تمام حسین و أهل البیت علیهم السلام: ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت أیدی الناس”

استمرار حرکت (تکوینی و تشریعی) و پیوند تکوین و شرع تا ظهور و قیامت: یا ثار الله، الوتر الموتور،

= نتیجه: “یا ربّ الحسین، بحق الحسین، اشف صدر الحسین بظهور الحجه”…

  • پویایی مفهوم و جهش به سوی تکامل = عدم توقف: “کرده ایم”، “ساخته ایم”، “انجام داده ایم”… مخالفت با دیدگاه رانتی، سرمایه داری، غنیمتی (اسیران کربلاء) و تکیه بر فداکاری

 

{ یا أَیُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّکَ کادِحٌ إِلی رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیهِ} ایه ۶ سوره انشقاق

  • فلسفه قیام حسینی:

 

  • قیام به قسط

 

طرفداری از مظلوم، مستضعف، … انقلاب تمام نشده است: ” أین الطالب بدم المقتول بکربلاء...{   ضعف الطالب و المطلوب}  حج ۷۲

 

{یا أیها الذین آمنوا کونوا قوامین بالقسط شهداء لله و لو علی أنفسکم أو الوالدین و الأقربین} النساء ۱۳۵

 

{إنما أعیظکم بواحده أن تقوموا لله مثنی و فرادی…}

  • قیام به عشق

 

  • مفهوم عشق = لطف و حقیقت جویی نه صرفا حقجویی: فداکاری و عشق از انصاف و انتقام قویتر است.
  • مکتب شهادت و فداکاری: سید الشهداء، سید شباب اهل الجنه

 

عن الرضا علیه السلام: “کن محبا لآل محمد و إن کنت فاسقا و محبا لمحبیها و إن کانوا فاسقین”

“من أحبنا کان منّا اهل البیت”

 

عبارت قافله عشق “من عشقته قتلته و من قتلته أنا دیته” ، عن علی فی حکمه ۲۳۷ “إنّ قوماً عبدوا الله رغبه فتلک عباده التجار و إنّ قوما عبدوا الله رهبه فتلک عباده الأبرار و إنّ قوما عبدوا الله شکرا فتلک عباده الأحرار”

 

غزل ۲۷۰ حافظ:

 

درد عشقی کشیده‌ام که مپرس          زهر هجری چشیده‌ام که مپرس

گشته‌ام در جهان و آخر کار             دلبری برگزیده‌ام که مپرس

 

  • امتیاز شفاعت حسین ابن علی و توسل به آن

 

  • رحمه واسعه

 

عن الصادق علیه السلام: “إذا کان یوم القیامه نشر الله تبارک و تعالی رحمته حتی یطمع إبلیس فی رحمته”

از حافظ شیرازی ره می خوانیم:

 

“زمهربانی جنان طمع مبر حافظ

که نقش جور و نشانه ستم نخواهد ماند”

 

رحمه للعالمین = “حسین منّی و أنا من الحسین”

“کلنا سفن النجاه و لکن سفینه جدّی الحسین أوسع و فی لجج البحار أسرع”

 

۲/ تبلیغ و تبلیغ اسلام محمدی

 

  • تبلیغ به مستحق تبلیغ:

 

{لتنذر قوما ما أنذر ءابائهم فهم غافلون}

{یاأیها الرسول بلّغ ما أنزل إلیک…}

از مصابح الهدی و سفینه النجاح

{و لقد زینّا السماء بمصابیح و جعلنا ها رجوما للشیاطین} ملک ۵

 

  • بزرگ منشی = دیدگاه برکت نه ندرتگرای:

 

“کونوا دعاه الناس (للخیر) بغیر ألسنتکم”

“خیر الناس أنفعکم”

{إلاّ الذین ءامنوا و عملوا الصالحات…}

{الذین ینفقون فی الضرّاء و السراء

 

  • تبلیغ با خرج کردن:

{ و أنفقوا خیراً لأنفسکم و من بوق شح نفسه فأولائک هم المفلحون…}تعابن ۱۶

 

  • قیام نرم افزری یا سخت افزری؟

 

۳/ برون مرزی و جهانی شدن

 

  • “کل یوم عاشوراء و کل ارض کربلاء”
  • قیام جهانی زیرا از حقیقت و زیبایی (ما رأیت إلاّ جمیلا) حکایت می کند

 

مائده ۴۸ : { و لو شاء الله لجعلکم أمّه واحده و لکن لیبلوکم فی ما ءاتاکم فاستبقوا الخیرات…}

 

۳٫۱٫ چرا الآن؟

 

“انقطع الرجاء و ضاقت الأرض و منعت السماء…”

پختگی لازم بعد از تحولات منطقه، فتنه ها، امید های کاذب…

 

{أ ریئتم إن أصبح ماءکم غورا فمن یأتیکم بماء معین} ملک ۳۰

 

“فإن ید الله مع الجماعه و إیاکم و الفرقه…” (خطبه ۱۲۷ نهج البلاغه)

{و اعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا}

 

۳٫۲. لزوم کانون و نمونه مثالی

 

  • لزوم حمایت لوژیستیکی مادی، علمی و روحی

 

{و الذین تبوّوا الدار و الإیمان من قبلهم یحبوّن من هاجر إلیهم و لا یجدون فی صدورهم حاجه مما أوتوا و یؤثرون علی أنفسهم و لو کان بهم خصاصه و من بوق شح نفسه فأولائک هم المفلحون} حشر آیه ۹

 

  • نمونه شدن:

 

  • نفاق گریزی:

{لما تقولون ما لا تعلمون…}

“من احبّ قوما حشر معهم، و من أحب عمل قوم اشرک فی عملهم”

“لا أفلح قوم اشتروا مرضاه المخلوق بسخط الخالق”

  • “شهداء لله”،
  • { وَکَذٰلِکَ جَعَلناکُم أُمَّهً وَسَطًا لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَیَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا ۗ وَما جَعَلنَا القِبلَهَ الَّتی کُنتَ عَلَیها إِلّا لِنَعلَمَ مَن یَتَّبِعُ الرَّسولَ   }  البقره آیه ۱۴۳
  • {فقال لهم رسول الله ناقه الله و سقیاها} الشمس

 

  • نمونه بودن حتی در امور جدی مثل سیاست، اقتصاد، قوه قضایئه… و تدبیر در امورات حکومت امام زمان (ع)

 

۳٫۳٫ لوازم استراتژی جامع تبلیغ اسلام

 

۳٫۳٫۱ . اطمنان، اعتقاد و ایمان

 

{و أنتم الأعلون إن کنتم مؤمنین}

” الإسلام یعلی و لا یعلی ”

 

۳٫۳٫۲ . طراحی اصیل و عملیاتی نحو تفکر و تطبیق عینی در یک روش زندگی

 

{من عمل صالحا من ذکر أو أنثی…} نحل ۹۷

 

۳٫۳٫۳٫ تعریف اصول فکری و اصول عملیاتی

 

” تفکر ساعه فی امر الله خیر من عباده سنه”

  • نقش حوزه و مراجع
  • لزوم ایجاد آتاق فکرهای جهانی و مستقل

 

۳٫۳٫۴٫ سازمان دهی با رعایت استقلال، هماهنگی، اجتناب از موازی کاری، تمرکز زدایی، مردمی/سازمانی و عدم تک نگاری

۳٫۳٫۵٫ برنامه ریزی هماهنگ با اصول فکری و عملیاتی، بلند مدت، با تعریف اهداف واقعبین و ترتیب ردیف بودجه ای متناسب

 

۳٫۴٫ مشکلات پیشِ رو

 

  • تبدیل تلاش صرفا دولتی-سازمانی به تلاش مغتلط هماهنگ شده
  • چاره اندیشی در زمینه تامین مالی بهینه نسبت به ردیف بودجه تبلیغی و عدم اسراف
  • تعریف درستر از مبدأ و مقصد تلاش های تبلیغی با مرزبندی مطلوب و ممکن
  • تعریف بهینه از ابزار ها و تناسب بین هدف مشخص و ابزار به کار برده شده

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه

لطفا دیدگاه خودتون رو بیان کنید: