تاریخ انتشار :

حجت‌الاسلام کفیل

شیوه‌های تبلیغ پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله

حجت‌الاسلام کفیل گفت: اگر پیامبر(ص) اشرف مخلوقات و نفر اول عالم هستی هستند و به این جایگاه رسیدند و خداوند بارها در قرآن کریم از ایشان تجلیل می‌کند، به این دلیل است که نبی خاتم(ص) به جز خدا ندیده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه، با بیان اینکه دعای دوم صحیفه سجادیه امام سجاد(ع) یک دوره پیامبرشناسی است، ابراز داشت: در این دعا اوصاف وجودی پیامبر خاتم(ص) مطرح می‌شود، در ابتدا بعد از حمدی که بیان می‌دارد «وَالْحَمْدُلِلَّهِ الَّذِی مَنَّ عَلیْنَا بِمُحَمَّدٍ نَبِیِّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ دُونَ الْأُمَمِ الْمَاضِیَهِ وَالْقُرُونِ السَّالِفَهِ»؛ ستایش برای خداست که بر ما منّت نهاد و پیامبر خود، محمد(ص) را به سوی ما فرستاد، نه به سوی امت‌های پیشین و مردمان گذشته، در گام اول اوصاف شخصی نبی خاتم(ص) مانند امین بودن بر وحی، شریف بودن، بزرگوار بودن، امام رحمت، پیشوای خیرات عالم، کلید برکات اشاره می‌کنند. «اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ أَمِینِکَ عَلَی وَحْیِکَ، وَ نَجِیبِکَ مِنْ خَلْقِکَ، وَ صَفِیِّکَ مِنْ عِبَادِکَ، إِمَامِ الرَّحْمَهِ، وَ قَائِدِ الْخَیْرِ…».

وی افزود: امام سجاد(ع) در گام دوم این دعا به شخصیت‌شناسی پیامبر(ص) پرداختند که شامل مواردی نظیر دغدغه دینی و توحیدی بودن پیامبر است، بیان امام این است که پیامبر(ص) همه وجودش را برای اجرای فرمان الهی قرار داد، اینکه ایشان همه وجودش را برای خدا قرار داد و تمام سختی‌ها را به جان خرید.

 

حجت‌الاسلام کفیل بیان داشت: دغدغه وجودی نبی خاتم(ص) رضای الهی است،‌ اینکه برای احیای دین از نزدیکانش فاصله گرفت، زیرا که خدایی و الهی نبودند، «إِلَیْکَ حَامَّتَهُ وَ حَارَبَ فِی رِضَاکَ أُسْرَتَهُ وَ قَطَعَ فِی إِحْیَاءِ دِینِکَ رَحِمَهُ. وَ أَقْصَی الْأَدْنَیْنَ عَلَی جُحُودِهِمْ وَ قَرَّبَ الْأَقْصَیْنَ عَلَی اسْتِجَابَتِهِمْ لَکَ. وَ وَالَی فِیکَ الْأَبْعَدِینَ وَ عَادَی فِیکَ الْأَقْرَبِینَ»، نگفتند این عموی من است، بلکه گفتند این شخص چقدر با خدا انس و ارتباط دارد؟ در واقع شاخص ارتباط نبی خاتم(ص) نسب فامیلی نبود، بلکه شاخص ارتباط و انس، خدا بود، بودند کسانی که به تعبیری بیگانه بودند و نسبتی هم با پیامبر(ص) نداشتند، اما چون دعوت خدا را اجابت کردند، پیامبر(ص) آنها را به خودش نزدیک کرد.

 

وی با تأکید بر اینکه همه وجود رسول خاتم(ص) بر محوریت الهی بود و ایشان دغدغه دینی داشتند، ادامه داد: محور بعدی شیوه‌های تبلیغی پیامبر(ص) این بود که خود را برای تبلیغ دین خسته کرد، به زحمت انداخت، «وَ شَغَلَهَا بِالنُّصْحِ لِأَهْلِ دَعْوَتِکَ وَ هَاجَرَ إِلَی بِلَادِ الْغُربَهِ»، در واقع تلاش بی‌حد و حساب. نکته بعدی دوام و استمرار در دعوت ایشان است، اینکه کسانی که دعوت را پذیرش کرده بودند،‌ رها نکردند و پیوسته خیرخواه اینها بودند و با اینها ارتباط داشتند.

 

مدیر مرکز تخصصی صحیفه سجادیه «عزت دین» را از دیگر شیوه‌های تبلیغی پیامبر(ص) بیان کرد و گفت: نتیجه این همه زحمت پیغمبر(ص) این شد که توانستند در محیط کافران بر کافران غالب شوند و اولیای خدا و دوستان خدا را به رشد برسانند، یعنی در خاک دشمن با دشمن جنگید و دین خدا حاکم شد و  کلمه توحید اعتلا پیدا کرد که می‌توان تحت عنوان استراتژی پیامبر مطرح کرد، امام سجاد(ع) در گام بعدی نبی خاتم(ص) را دعا می‌کنند که خدایا او را به بالاترین درجه از بهشتت ببر و شخصیت او را به عالمیان بشناسان «اللَّهُمَّ فَارْفَعْهُ بِمَا کَدَحَ فِیکَ إِلَی الدَّرَجَهِ الْعُلْیَا مِنْ جَنَّتِکَ حَتَّی لَا یُسَاوَی فِی مَنْزِلَهٍ، وَ لَا یُکَافَأَ فِی مَرْتَبَهٍ، وَ لَا یُوَازِیَهُ لَدَیْکَ مَلَکٌ مُقَرَّبٌ».

 

وی با اشاره به اینکه رسول اکرم(ص) خداگرا بودند نه همگرا، افزود: پیامبر خود را فدا کرد و همه سختی‌ها را به جان خرید، نه اینکه نام خودشان توسعه پیدا کند بلکه نام خدا توسعه پیدا کند، اگر پیامبر(ص) اشرف مخلوقات و نفر اول عالم هستی هستند و به این جایگاه رسیدند و خداوند بارها در قرآن کریم از ایشان تجلیل می‌کند، به این دلیل است که پیامبر به جز خدا ندیده است.

 

حجت‌الاسلام کفیل تصریح کرد: بیشترین تأکید امام سجاد(ع) در دعای دوم صحیفه سجادیه این است که دغدغه پیامبر(ص) احیای دین خدا و رضایت الهی است، بنابراین اگر می‌خواهیم از پیامبر(ص) الگوگیری کنیم و زندگی‌مان را براساس نبی خاتم(ص) تعریف کنیم، به هر مقدار که خدا در زندگیمان آمد و تمام زندگی ما الله شد، خداوند هم همراه ما خواهد بود.

 

منبع:فارس-جام نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار