تاریخ انتشار :

زیگرید هونکه،

زیگرید هونکه، دین‌پژوه و اسلام‌شناس آلمانی

خانم زیگرید هونکه، دین‌پژوه و اسلام‌شناس آلمانی سال ۱۹۱۳ در شهر کیل(Kiel) آلمان متولد شد.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  خانم زیگرید هونکه(Sigrid Hunke) در رشته‌های مختلفی از جمله علوم ادیان، فلسفه و روانشناسی در دانشگاه‌های مختلف آلمان به تحصیل پرداخت و در طول دوران تحصیل خود شاگرد اساتید بزرگی چون مارتین هایدگر نیز بوده است.


هونکه را شاید نتوان در آن دسته از اسلام‌شناسان کلاسیک به شمار آورد، چراکه او به شکل آکادمیک به تحصیل در این رشته نپرداخته و پژوهش‌هایش نیز با شیوه مطالعات دیگر اسلام شناسان معاصر او تفاوت داشته است. اما بخش عمده‌ای از آثار او به اسلام و تمدن اسلامی اختصاص دارد.

او از منظر دیگری به پژوهش و تحلیل اسلام می‌پردازد. هونکه به نوعی دید انتقادی نسبت به مسیحیت و تمدن اروپایی دارد و انتقاد او از این روست که اسلام‌شناسان و شرق‌شناسان تأثیر تمدن اسلامی را بر شکل‌گیری تمدن اروپایی نادیده می‌گیرند.

او در یکی از آثار خود به نام «خورشید الله بر فراز مغرب زمین» بنا دارد تا به صورتی مستدل و با ارئه شواهد تاریخی اثبات کند که دانش‌های فعلی غرب نتیجه بهره‌گیری از تجزبیات مسلمانان در قرون نهم تا دوازدهم است. او در واقع به این شکل می‌خواهد وجود تنفر و دیدی منفی‌ که نسبت به اعراب و مسلمانان در اروپا، به ویژه در زمان او وجود داشته را بی پایه و اساس نشان دهد.

اما باید توجه داشت که هونکه در پی این نیز بوده است که مدل نوینی از فرهنگ و تمدن اروپایی ارائه دهد که همواره پیوسته با ریشه‌های تاریخی خود است.

او همچنین در جوانی عضو اتحادیه ملی سوسیالیستی دانشجویان(NSDStB) بوده که ارگانی دانشجویی وابسته به حزب نازی‌ها محسوب می‌شود. پس از آن نیز رسما به عضویت حزب ملی سوسیالیستی کارگران آلمان(NSDAP-حزب مرکزی دولت رایش سوم که تحت رهبری هیتلر قرار داشت) درآمد.

اواخر عمر خود نیز با گروهی به نام «ثول-سمینار» همکاری داشته است که متشکل از جمعی روشنفکران راست‌گرا بود.

از دیگر آثار مهم او می‌توان به «الله چیز دیگری است» و «ایمان و علم» اشاره کرد

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار