تاریخ انتشار :

گفت‌و‌گو با مدير تاجيكستاني كاروان چند مليتي اربعين

تازه مسلمانانی که عاشقانه به راهپیمایی اربعین میروند

فقط می‌توانم بگویم که این۱۰ روز از بهترین روزهای عمرم بوده است. لحظه به لحظه‌اش پر از خاطره است و زیباترین خاطره‌های زندگی‌ام را تشکیل می‌دهند که فراموش نشدنی هستند…

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  گفتگو از  معصومه طاهری / بی‌شک پیاده‌روی اربعین نماد عظمت و اقتدار نظام اسلامی است؛ اتفاق مهمی که مانند آهنربا عاشقان و محبان اهل بیت را از سرتاسر جهان فارغ از اینکه از چه ملیت، قومیت و نژادی هستند به کربلا می‌کشاند تا پای پیاده برای عرض ادب به بارگاه ملکوتی امام حسین(ع) عازم شوند. در این میان عده‌ای از رهیافتگان نیز آستین همت بالا می‌زنند تا زمینه چنین سفری را برای تازه مسلمانان فراهم کنند.علی حسن‌زاده مدیری تاجیکستانی است که به گفته خودش دوست داشت حس و حال معنوی سفر اربعین خود را به سایر تازه مسلمانان بچشاند به همین دلیل کاروان چند ملیتی اربعین را به راه انداخته و هدایت می‌کند. قبل از سفر گپ و گفت کوتاهی با ایشان داشتیم.
چه مدتی است که همراه گروه صد نفره تازه مسلمانان به زیارت اربعین پیاده مشرف می‌شوید؟
خداوند توفیق داده تا هنگام اربعین در این مسیر باشیم و امسال اربعین ۹۶، سال سومی است که با کاروان چند ملیتی اربعین به زیارت آسمانی، ملکوتی و باصفا به همراهی خانواده و فرزندانم مشرف می‌شویم و خادمی زائران امام حسین را به عهده دارم.
چطور شد تصمیم به راه اندازی کاروان اربعین و سفر گروهی آن هم از تازه مسلمانان کردید؟
من تحت تأثیر یک سخنرانی درباره اربعین منقلب شدم. بعد از آن تصمیم به سفر گرفتم. پس از آن که سفر اولم را به اربعین رفتم، حال و هوای خاصی داشتم. حس کردم دوباره زنده شدم و میل و اشتیاقم برای راه اندازی سفرهای بعدی بیشتر شد و صد البته دوست داشتم تا این حس و حال را سایر تازه مسلمانان و رهیافتگان فارغ از هر ملیت و نژادی که هستند هم تجربه کنند. من در آن سفر تازه فهمیدم که زندگی با عشق چیست؟ زندگی و قدم برداشتن در راه و مسیر اهل بیت چیست؟پس از آن بارها و بارها به اطرافیانم گفتم و بازهم می‌گویم زندگی و عمر من را همان ۱۰ یا ۱۲ روز مسیر اربعین حسینی تشکیل می‌دهد و بقیه‌اش حاشیه است. در حقیقت من از اربعین تا اربعین را به یاد اربعین زندگی می‌کنم.
از چه کشورهایی در این گروه هستند و چطور می‌توانند عضو شوند؟
در کاروان ما ازکشورهای آسیای مرکزی، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، روسیه، برخی کشورهای اروپایی و همچنین کشورهای هندوستان، پاکستان، افغانستان، چین، تایلند، اندونزی و… شرکت دارند. این کاروان زیر نظر جامعه‌المصطفی العالمیه تشکیل  و ثبت نام آن نیز در همین نهاد انجام می‌شود. من هم خادم و همراه این عزیزان زائر هستم.
تا جایی که می‌دانیم هزینه‌ها را خود گروه تأمین می‌کنند و از جایی حمایت نمی‌شوید. قطعاً مشکلاتی وجود دارد؟چرا سازمان‌های مربوطه حمایت نمی‌کنند؟
این سفر، سفر عشق است و هزینه عشق را باید پرداخت، هرچند با توجه به شرایط فعلی و وضع مالی طلاب رهیافته غیرایرانی، انتظار می‌رود عنایت خیران نیز شامل حالمان شود.
زیباترین خاطره‌ای که در سفر زیارتی اربعین داشته‌اید چه بوده است؟
فقط می‌توانم بگویم که این۱۰ روز از بهترین روزهای عمرم بوده است. لحظه به لحظه‌اش پر از خاطره است و زیباترین خاطره‌های زندگی‌ام را تشکیل می‌دهند که فراموش نشدنی هستند…
به عنوان یک رهیافته تاجیکی حضور خارجی‌ها در اربعین را چطور دیدید؟
در این سفر جز کاروان ما که چندملیتی هستیم، زائران زیادی به صورت انفرادی و حتی گروهی از کشورهای اروپایی، روسیه، قزاقستان، افغانستان و… را دیدم که همه باعشق و علاقه، رنج سفر را به جان خریده و در این همایش بزرگ معنوی توفیق حضور یافته بودند.
گروه‌های مختلفی سعی کرده‌اند تا در موکب‌های خود خارجی‌ها را در باره سفر اربعین توجیه کنند. نظرتان درباره این تبلیغات چیست؟ 
این همایش بزرگ معنوی هنوز آنگونه که باید معرفی شود، بین مسلمانان جهان معرفی نشده است. ضمن تشکر و قدردانی از همه این گروه‌ها، انتظار می‌رود گروه‌های بیشتری اعم از نهادهای فرهنگی، انجمن‌های بین‌المللی، طلاب غیرایرانی و… که از ملیت‌های گوناگون تشکیل می‌شوند، جهت تبلیغ و توجیه زیارت اربعین اقدام کنند و از این فرصت معنوی بهره ببرند.
آیا این تعدد تبلیغات باعث اشباع زائران خارجی نمی‌شود؟
در پاسخ باید بگویم که به نظر می‌رسد چنین نیست، بلکه بهترین محل تبلیغ و توجیه اربعین از مسیر اربعین و همین موکب‌ها شروع می‌شود و هنوز آنقدر کار نشده است که باعث اشباع شود و عموماً فعالیت‌های تبلیغی و دینی هیچ گاه باعث اشباع نمی‌شود.
اعضای کاروان شما عمدتاً در چه مقطع سنی و تحصیلاتی هستند؟ 
درگروه ما از همه سنین، از کودک چند ماهه تا افراد میانسال و بزرگسال حضور دارند. سطح تحصیلات نیز متفاوت بوده از مقاطع مختلف از دانش‌آموز، دانشجو، طلبه و از مقطع کاردانی و مقدمات تا دکتری حضور دارند.
به نظرتان در راهپیمایی اربعین چه مشکلاتی وجود دارد که باید رفع شود؟
من به شخصه خودم از بس غرق در سفر اربعین می‌شوم که متوجه مشکلات نیستم و هیچ مشکل خاصی ندیدم چون به مسائلی از این دست فکر نمی‌کنم.
آیا اعضای گروه شما در کشورشان اخبار مربوط به اربعین را رصد می‌کنند یا تبلیغی دارند؟
متأسفانه در جهان اهل سنت این همایش بزرگ اسلامی نه در رسانه‌ها و نه منابر مساجد بازتابی ندارد و هیچ تبلیغی حتی گزارش و خبری از این مراسم بزرگ در رسانه‌ها نیست؛ به نوعی رسانه‌ها نسبت به چنین اتفاق مهم و بزرگی سکوت اختیار کرده‌اند تا به خیال خودشان آن را کوچک و  بی‌اهمیت نشان دهند، درحالی که خدا نمی‌گذارد و اربعین حرکتی جهانی است.
جالب‌ترین تأثیر زیارت اربعین درجهان را چگونه می‌بینید؟
مهم‌ترین تأثیر همایش بزرگ اربعین تأکید بر وحدت مسلمین است. باید توجه داشته باشیم که تمام مشکلات مسلمانان و مشکلات جهان اسلام به دلیل تفرق و نبود وحدت و یکپارچگی بین امت اسلامی است. امروز هر مشکلی که در جامعه اسلامی مشاهده می‌شود، علتش نبود وحدت و همبستگی مسلمانان است. اربعین بهترین فرصتی است که همه دولت‌های اسلامی، علمای اسلام، نهادها و سازمان‌های اسلامی و آحاد امت اسلام باید از آن در جهت تحقق وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی بیشترین تلاش را داشته باشند.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار