تاریخ انتشار :

خانم سوخي اينوخوسا گلين رهیافته مکزيکی

آنهایی که با تحقیق و با قلب اسلام را پذیرفتند خیلی برایشان شیرین‌تر است

خانم سوخی اینوخوسا گلین تازه مسلمانی مکزیکی است که بعد از تشرف به اسلام با نام سهیلا شجره شناخته می‌شود که تحصیلات وی در مقطع مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) از کشور مکزیک است.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   خانم سوخی اینوخوسا گلین تازه مسلمانی مکزیکی است که بعد از تشرف به اسلام با نام سهیلا شجره شناخته میشود که تحصیلات وی در مقطع مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) از کشور مکزیک است. قبل از آشنایی با همسر ایرانی به اسلام گرویده بود و اکنون مادر چهار فرزند به نامهای فاطمه، سعیده، مهدی و محمدعلی است؛ رهیافته مسیحیای که در جمع انجمن اسلامی شهید ادواردو آنیلی حاضر شده بود. با وی به همراه اعضای این انجمن که به صورت تخصصی در حوزه تازه مسلمانان فعالیت دارد به گفتوگو نشستیم.

چرا کشور خود را ترک کردید و به ایران آمدید؟

زیرا میخواستیم بچههایمان در فضای اسلامی بزرگ شوند برای همین ایران بهتر از مکزیک بود. از نظر من هر چیزی که خدا دستور داده تا انجام بدهیم یک دلیل منطقی و علمی دارد و اگر دلیلش را بدانیم متوجه میشویم که همه دستورات خدا به نفع خود ماست. اگر سختی هم دارد باز هم به نفع خود ماست چون هم در این دنیا و هم آن دنیا خدا پاداش به ما میدهد. در این دنیا اگر به دستورات خدا عمل کنیم خودمان زندگی بهتری خواهیم داشت و در آن دنیا هم از طرف خدا پاداش اطاعت از دستوراتش را میگیریم پس در هر دو صورت به نفع خود ماست. به نظر من کسی که مسلمان است، ایران را انتخاب میکند چون حکومت و فضای اسلامی دارد. ما هم ایران را انتخاب کردیم.

آیا با توجه به فضای لائیک کشور مکزیک و به خصوص آزادی بیحد و مرز جنسی، تربیت بچهها در آن محیط سخت بود؟

اتفاقاً در تمام امریکایلاتین، مکزیک کشوری شناخته شده در مذهب است چون بیشتر مردم کاتولیک هستند و به امور دینی خود پایبندی دارند. کشور ما لائیک نیست و به خانواده اهمیت میدهند. همسرم هم به این خاطر با من ازدواج کرد زیرا زندگی خانوادههای مکزیکی با ایرانی تقریباً شبیه هم هستند و تقریباً پوشیدگی داریم اما وقتی دختر بزرگم میخواست وارد مدرسه بشود یک مقدار برایم سختم بود چون باید حتماً بیحجاب میبود. برای همین هم دوست داشتیم به ایران بیاییم تا پایههای دینی آنها قوی شود و در یک فضای اسلامی باشند. البته هر جا که باشیم با الگو بودن میتوانیم بچهها را خوب تربیت کنیم. ما هر طور عمل کنیم بچهها هم یاد میگیرند.

برخورد مادر شما با تغییر مذهبتان چگونه بود؟

بسیار کم سابقه و جالب بود. با توجه به خشنودی ایشان از تغییرات مثبتی که در من ایجاد شد امیدوارم مسلمان بشود. خدا را شاکرم که مادری خوب، مهربان و باهوش دارم. مسلمانی من را قبول کرد چون از ما دور است هنوز مسلمان نشده است.به نظرم اول باید پذیرش قلبی به اسلام پیدا کند. از خدا کمک میخواهم تا زودتر به اسلام ایمان بیاورد.

از داشتن حجاب هیچوقت احساس سختی یا پشیمانی داشتهاند؟

نه، حجاب سختشان نبود. البته روزهای اول سخت بود چون خارجی هستند ولی نه به این صورت که اذیت بشوند، بلکه برعکس همیشه از مسلمان شدن خود خوشحال هستند و به من هم همین را میگویند.

شما در یک مصاحبه گفتهاید که در کتاب انجیل هم به حجاب سفارش شده است.

بله، در انجیل درباره حجاب آیاتی وجود دارد و داستانهای آن به ما نشان میدهد که خانمها در مسیحیت حجاب داشتند و حجاب را امری خوب و مقبول معرفی کرده است البته به خاطر تغییراتی که در انجیل صورت دادهاند الان آیات حجاب در انجیلهای تازه نیست چون کتاب را جدید کردند و چند سوره آن را برداشتند ولی من نسخه قدیم را خواندهام. به این صورت که حدود ۵۰ سال قبل برای رفتن به کلیسا باید حجاب بر سر میکردند. برای همین راهبهها حجاب دارند چون سفارش انجیل است.

نظر شما درباره قانون حجاب اجباری برای زنان ایرانی چیست؟

به نظر من هر چیزی که درباره دین باشد باید آدم از سر قلب بپذیرد. موقعی که من حجاب گذاشتم زیاد قوی نبودم، ولی وقتی فهمیدم داشتن حجاب به نفع خودم است، پذیرفتم. هرجای دنیا قانون وجود دارد فرقی نمیکند. اگر قانون را رعایت نکنیم نظم به هم میخورد. وقتی در کشوری قانونی وجود دارد همه باید آن را اجرا کنیم.

اقبال مردم از یک زن محجبه مسلمان در مکزیک چگونه است؟

قبلاً یعنی ۲۰ سال پیش موقعی که مسلمان شدم شرایط اجتماعی کمی برایم سخت بود، ولی الان اینطور نیست چون از ایران و شهر قم مبلغان زیادی به کشورهای دیگر میروند و تبلیغ دین اسلام میکنند. امروز خیلی از مردم مکزیک و امریکای لاتین با اسلام آشنا شدهاند. دائم سؤال میپرسند و کتاب میخوانند و برای هم مطالب دینی میفرستند حتی برخی هم با حجاب هستند.

چه قشری از مردم مکزیک بیشتر به اسلام گرایش داشتهاند؟

نمیدانم ولی از روی تجربه خودم جمعیت زیادی از خارجیها را دیدهام که مسلمان شدهاند. اغلب هم کاتولیک هستند چون کاتولیک با اسلام نزدیکتر است.

آیا مردم مکزیک در شبکههای اجتماعی حضور فعال دارند؟

بله، سایتها و کانالهای زیادی وجود دارد که همین برای تبلیغ و معرفی اسلام هم راهکارخوبی شده است به این صورت که وقتی دسترسی و امکان تبلیغ حضوری وجود ندارد. از طریق فضای مجازی کار راحتتر و آسانتر شده و افراد سؤالات و ابهامات خود را میپرسند. سایتها و کانالهایی هم در اینباره ایجاد شده است.

شما کدام آیه یا سوره قرآن را بیشتر دوست دارید یا تحت تأثیر آن قرار گرفتید؟

قرآن کتاب جامع و زیبایی است. ترجمه اسپانیایی آن را میخوانم چون عربی را درست نمیفهمم. از بین تمام سورههای زیبای قرآن، دو سوره را بیشتر دوست دارم و برایم خاطرهانگیز هستند؛ یکی سوره توحید که خدا را به یگانگی معرفی میکند و دیگری سوره حمد که رحمانیت خدا را بیان میکند.

به عنوان یک بانوی مسلمان مکزیکی کدام کتاب را برای شناخت بیشتر حضرت فاطمه (سلامالله علیها) مطالعه کردید و آن را به جوانان هم سفارش میکنید؟

کتابهایی را میخوانم که به اسپانیایی ترجمه شده باشد. دوستی مترجم زبان اسپانیایی در قم دارم که کتابهایی را درباره حضرت زهرا ترجمه کرده و برایم میفرستد، ولی یک کتاب به زبان فارسی است به نام «فاطمه زهرا». هر وقت برای بچهها آن را میخواند برای من هم ترجمه میکند. آن را خیلی دوست دارم واقعاً زیباست.

با توجه به اینکه در ایام محرم و صفر هستیم چه احساسی نسبت به واقعه عاشورا و امام حسین(ع) دارید؟

اگر مشکلی برایم در زندگی پیش بیاید با خودم فکر میکنم امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) در کربلا با آن همه مشکلات و مصیبتهای دردناک یک چیزی را به ما نشان دادند و اینکه با آن همه سختی، خم به ابرو نیاوردند و باز هم خدا را شکر کردم که چقدر مشکلات ما کوچک هستند. آن موقع آرامش میگیرم و میبینم مشکل من در کنار واقعه کربلا چیزی نیست و امیدوار میشوم که هرچیزی خواست خدا باشد خوب است و باید شاکر او باشم.

به نظر شما در اسلام تبعیض جنسیتی بین زن و مرد وجود دارد ؟

قانون خدا دلیل و منطق دارد، ولی نظر خود من این است که مسئله جنسی در هر فرهنگ و خانوادهای فرق دارد. در جایی نشان میدهند زن با ارزش است و باید به آن احترام گذاشت و برخی دیگر برعکس نگاه تبعیضآمیزی دارند. به نظر من حرف خدا حق است، ولی آنچه ما به بچهها در خانواده یاد میدهیم مهم است.

آینده اسلام را در امریکای جنوبی و مرکزی چگونه میبینید؟

با وجود تمام تبلیغات منفی که علیه دین اسلام صورت میگیرد در حال حاضر رشد خوبی وجود دارد انشاءالله بهتر و بیشتر هم میشود.

به نظر شما چرا تازه مسلمانان قدر اسلام را بیشتر میدانند؟

نمیدانم؛ البته همیشه اینطور است آنهایی که با تحقیق و با قلب اسلام را پذیرفتند خیلی برایشان شیرینتر است و میخواهند دستوراتش را در زندگی خود پیاده کنند.

منبع: روزنامه جوان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار