تاریخ انتشار :

عاشورا در ملل

ماجرای ۷ برهمن هندی که به یاری امام حسین در کربلا آمدند و عزاداری هندو ها

ترجمه مقاله ای از روزنامه تایمز آف ایندیا راجع به هندوهای پیرو امام حسین در هند 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مترجم : دانوش آذرگین –  / شیعیان هند هر سال در عاشورا مجالس ماتم فرزند حضرت محمد (ص) که در کربلا به شهادت رسیده است برپا میکنند.
در این روز گروهی از هندوان نیز در برخی مناطق هند مراسمی را برپا می دارند.
روزنامه تایمز اف ایندیا مقاله ایی دارد راجع به برَهْمین های حسینی که به مُهیال ها معروفند. آنان گروهی از هندوهای شمال هندوستان هستند که برخی از سنتها و مراسم مسلمانان را در این روز اجرا میکنند.

http://m.timesofindia.com/city/delhi/For-Hussaini-brahmans-its-Muharram-as-usual/articleshow/45039950.cms

http://m.timesofindia.com/city/lucknow/Hussaini-Brahmins-A-crossover-creed/articleshow/49394475.cms

بر اساس سنت مُهیال ها تعدادی از اجداد شناخته شده آنها در کربلا و در دفاع از امام حسین جنگیدند و کشته شدند. این جامعه امروزه میراث دار آن دودمان است.
دسته تعزیه آنان شبیه مسلمانان است البته بدون داشتن شمشیر و خنجر.
راجیندر کومار ساکن شادی پور که رهبری تعزیه کالیانپوری را برای ٢ دهه اخیر برعهده داشته میگوید پدرانش در ادوار گذشته این مراسم را برگزار کرده اند و فرزندانش نیز اینگونه خواهند بود.
این تاریخچه برهمین های حسینی با حضور ١٠ برهمینی که به قصد جنگ و کشته شدن در دفاع از امام حسین به کربلا میروند آغاز میشود.
در بین راه راهِب دَتّ و ٧ تن از پسرانش درگیر جنگ میشوند و بلطف امام حسین شجاعانه و سرسختانه میجنگند.
راهِب دَتّ تنها بازمانده این نبرد به کوفه گریخته مدتی آنجا می ماند. گفته میشود که او در آنجا با خانواده امام حسین بعد از واقعه عاشورا دیدار کرده و خود را اینگونه معرفی میکند:
‘من یک برهمین هستم از هندوستان’.
و جوابی که به او فرمودند این بود:
“از این پس تو برهمین حسینی هستی. ما تو را همواره به یاد خواهیم داشت”

از آن پس او به افغانستان و سپس به هند بازگشت و چند روزی را در نانکانا (پنجاب پاکستان امروز) ماند. در منطقه سیالکوت شهری است بنام ویران وطن. آنجا خانه جد این افراد است و اغلب ساکنان آن شهر از نسل راهب دَتّ هستند.
او همراه خود تار مویی از امام را نیز آورده که در مسجد حضرت بال کشمیر نگهداری میشود.
این نقل باید از نظر تاریخی نیز بررسی شود اما مُهیال ها به جِد این واقعه را یک حقیقت تاریخی میدانند و مفتخر به این میراث مانده از حمایت امام و جنگ در کربلا هستند.
پریم چند نویسنده سرشناس هندی که بواسطه ادبیات مدرن هندی -اردو شهرت یافته است یک نمایشنامه خیلی معروفی در سال ١٩٢۴ نوشته بنام ‘کربلا’
او در ان نمایشنامه نقش برهمین حسینی ها را برجسته کرده است.
این شعر معروف به زبان اردو از اوست

Insaan ko bedaar to ho lene do
Har Qaum pukaregi HUMARE HAIN HUSSAIN

بگذار انسانیت بیدار شود… هر قوم و ملتی خواهد گفت “حسین از ماست”

 

 

اشتراک گذاری :


  1. علی گفت:

    وقتی می بینم که امام ما چگونه مهرش در دل جوانان ادیان دیگر هم هست به خود می بالم و بر مظلومیتش که عالمگیر شده اشک میریزم .ان شالله به یاری خداوند این جریان اربعین حسینی که در عراق در حال عالمگیر شدن است جوانان که خواهان انسانیت انسان هستند را بدور هم جمع می کند خارج از آنکه چه دینی داشته باشند و زمینه ای بشود برای ظهور آقا امام زمان (عج) تا بساط ظلم و جور را در عالم بر چیند و انتقام خون مظلومین را از ظالمان بستاند.

آخرین اخبار