تاریخ انتشار :

شهيد نو شيعه :

مالکوم شباز، قربانی یک حقیقت +فیلم

رهیافتگان : مالکوم لطیف شباز. جوانی سیاه پوست و لاغر اندام با عرقچینی سپید و چفیه‌ای به دوش. هر عابری که از میدان فردوسی گذشته باشد عکس او را با این شمایل دیده است. اما مالکوم شباز کیست؟

مالکوم شباز جوانی ۲۹ ساله است که در مکزیک بطور مشکوکی به قتل رسید. برخی رسانه‌ها می‌گویند او در یک مشروب فروشی بخاطر کتک کاری بر سر یک زن به قتل رسید. مشروب‌فروشی‌ای که دوربین‌های آن همگی به سمت دیوار برگردانده شده بود.

برخی دیگر هم نوشتند که او را از بالای ساختمان به پایین انداختند و برخی دیگر می‌گویند جنازه او در حالی که تیر خورده بود پیدا شد.

رهیافتگان : مالکوم شباز نوه دختری مالکوم ایکس است. انقلابی مسلمان و سیاه پوست آمریکایی که در ۲۱ فوریه ۱۹۶۵ به دلیل فعالیت‌های ضد آپارتایدی علیه سرمایه‌داری، در منهتن نیویورک هدف ۱۵ گلوله قرار گرفت و کشته شد.

مالکوم شباز

شباز هم مانند پدر بزرگش به یک رهبر سیاسی مذهبی تبدیل شده بود. دولت آمریکا از کودکی با به زندان انداختنش او را تحت فشار قرار داده بود.او سه بار به زندان محکوم شد و مدت زیادی را در زندان گذراند. پلیس آمریکا به هر بهانه‌ای که می‌شد برای او دردسر ایجاد می‌کرد. حتی یکبار او را بخاطر رد شدن از چراغ قرمز عابر پیاده دستگیر کردند.

شباز در سومین باری که به زندان رفت با یک مسلمان آشنا شد و در آنجا مذهب تشیع را برگزید. پس از آن در سال ۲۰۱۰ به حج رفت. در عربستان به او پیشنهاد شد که در آنجا بماند و با درآمدی کلان به ترویج وهابیت بپردازد. اما مالکوم شباز با وجود فقری که ناشی از فشارهای نظام آمریکا در زندگی او بود، این پیشنهاد را نپذیرفت.

مالکوم شباز

چند سال بعد او تصمیم گرفت برای آشنایی بیشتر با تشیع به ایران بیاید و در حوزه علمیه درس بخواند. درست همین زمان بود که اف بی آی شروع به تشدید آزار و اذیت او کرد. پلیس شباز و خانواده‌اش را به هر بهانه‌ای مورد بازجویی قرار ‌داد با این حال شباز از تصمیمش منصرف نشد و همه مراحل اداری سفر به ایران را طی کرد.

اما بعد از این شباز به مکزیک رفت تا برای تعدادی از کارگران این کشور سخنرانی کند، وقتی پایش را از آمریکا بیرون گذاشت بطرز عجیبی کشته شد. کشته شدنی که دوستانش هیچ‌گاه هیچ یک  از روایت‌های مطرح شده درباره آن را باور نکردند. او برای بیان حقیقت کشته شده بود.

دانلود فیلم

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار