تاریخ انتشار :

گزارش موسسه‌ سیاست و درک اجتماعی

زن مسلمان چه چیزی را در ذهن شما تداعی می‌کند؟

موسسه‌ سیاست و درک اجتماعی «آی‌اس‌پی‌یو» (ISPU) آمریکا گزارشی را با عنوان «افکارسنجی مسلمانان آمریکا ۲۰۱۷، مسلمانان در نقطه عطف» منتشر کرد که در آن سیمای زن مسلمان آمریکایی در قالب آماری توصیف شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  گزارشی با این عنوان «زن مسلمان چه چیزی را در ذهن شما تداعی می‌کند» در سایت «ispu.org»، منتشر شد که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.


زن مسلمان چه چیزی را در ذهن شما تداعی می‌کند؟ مظلوم، بی‌سواد، محتاج منجی، یا مقاوم، تحصیل‌کرده، یک رهبر؟
بر اساس گزارش موسسه‌ سیاست و درک اجتماعی «آی‌اس‌پی‌یو» آمریکا با عنوان «افکارسنجی مسلمانان آمریکا ۲۰۱۷، مسلمانان در نقطه عطف»، نتیجه تحقیق درباره زنان آمریکایی مسلمان به این صورت بود:
اول از همه، زنان مسلمان بیشترین تنوع نژادی را نسبت به زنان ادیان دیگر دارند و تنها گروه اعتقادی هستند که در آن‌ها هیچ نژادی دارای اکثریت نیست و احتمال اینکه زنان مسلمان تحصیلات عالی داشته باشند، از مردان مسلمان بیشتر است.
در واقع ۷۳ درصد زنان مسلمان در مقایسه با ۵۷ درصد مردان مسلمان دارای تحصیلات دانشگاهی و تحصیلات عالی هستند.
زمانی که صحبت از اسلام می‌شود، زنان مسلمان به اندازه مردان مسلمان نسبت به اعتقادات خود ارزش و احترام قائل هستند.

چالش‌های زنان ملسمان در آمریکا 

زنان مسلمان با چالش‌های یکسانی نسبت به زنان ادیان دیگر مواجه هستند.
به عنوان مثال زنان مسلمان درگیری‌های خانوادگی را در طول زندگی به اندازه زنان ادیان دیگر و زنان بی اعتقاد تجربه می‌کنند و به میزان مشابهی خشونت‌های خانوادگی را به مراجع قانونی ارجاع می‌دهند، اما زنان مسلمان بیش‌تر از بقیه برای حمایت، سراغ رهبران اجتماعی در جامعه می‌روند.

بار اسلام‌هراسی
به طور کلی مسلمانان به ویژه زنان مسلمان در ایالات متحده پس از انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری تبعیض‌های زیادی تجربه کرده‌اند.
زنان مسلمان آمریکایی بار اسلام‌هراسی را در این کشور به دوش می‌کشند.
در حقیقت زنان مسلمان بیش از مردان مسلمان در معرض تبعیض مذهبی قرار دارند و بیش از مردان مسلمان از امنیت خود در برابر حملات گروه سفیدپوستان افراطی و نژادپرست هراس دارند، اما این ترس باعث نمی‌شود هویت مذهبی خود را پنهان کرده و خود را در قالب یک زن آمریکایی جا بزنند.
۱۹ درصد از زنان مسلمان در مقایسه با ۹ درصد از مردان مسلمان از حملات اسلام‌ستیزانه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ هراس دارند و معتقدند نیاز به یک متخصص بالینی برای رفع استرس و نگرانی‌های روحی خود دارند.

اقدام و عمل در برابر اسلام‌ستیزی
زنان مسلمان به دنبال نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ و افزایش جو اسلام‌هراسی در این کشور به فعالیت بیشتر  و اقدام و عمل روی آورده‌اند.
زنان مسلمان از طریق ثبت‌نام در کلاس‌های دفاع شخصی، نحوه حفاظت از خود را در برابر حملات اسلام‌ستیزانه آمریکایی‌ها یاد گرفته‌اند.

پاسخ به پیش‌داوری‌ها با انعطاف‌پذیری و انسجام
حدود ۷۵ درصد از زنان مسلمان با حمایت از جنبش سیاه‌پوستان و مقابله با نژادپرستی، همبستگی خود  را با جوامع به حاشیه رانده شده آمریکا ابراز کرده‌اند و از این طریق با پیش‌داوری‌ها در مورد اسلام به مقابله پرداخته‌اند.
زنان مسلمان می‌دانند خشونت و حقوق بشر دو مساله مهم در آمریکا است که با آن مواجه هستند، در نتیجه از طریق عضویت در سازمان‌های خیریه و انفاق و فعالیت داوطلبانه در این سازمان‌ها، مشارکت اجتماعی خود را افزایش داده‌اند تا بتوانند از طریق ارتباط با گروه‌های اجتماعی با جو اسلام‌هراسی مقابله کنند.

دیدگاه زنان مسلمان آمریکایی به زندگی در آمریکا در گزارش موسسه «پیو»
بنابر نتایج مرکز تحقیقاتی پیو، زنان مسلمان بیش از مردان معتقدند که مسلمان بودن در آمریکا در سال های اخیر دشوارتر شده است.
زنان مسلمان همچنین بیش از مردان در معرض تبعیض های ضداسلامی قرار می گیرند. از هر ده زن مسلمان هشت نفر (۸۰ درصد) معتقدند که تبعیض های زیادی علیه مسلمان وجود دارد در حالیکه این رقم در میان مردان ۶۸ درصد است.
این تبعیض ها، خطاب کردن با اسامی آزاردهنده، کنار کشیده شدن و بازجویی در فرودگاه ها، مانند مجرم با آنان برخورد شدن و هدف تهدید یا حمله فیزیکی قرار گرفتن را شامل می شود.
زنان مسلمان همچنین بیش از مردان نگران عملکرد برخی مؤسسات آمریکایی علیه مسلمانان هستند و بیش از مردان معتقدند که پوشش رسانه ای علیه مسلمانان غیرمنصفانه است.
البته از سوی دیگر، زنان مسلمان بیش از مردان اذعان دارند که به خاطر دینشان، مورد حمایت مردم قرار می گیرند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار