تاریخ انتشار :

سالن همایش مرکز اسلامی کوثر تهران

برگزاری نشست شیعه شناسی از منظر مسیحیت

یک استاد شیعه‌شناسی دانشگاه تورنتوی کانادا بر هدف مشترک کتب آسمانی تاکید کرد و گفت: قرآن، انجیل و تورات همه برای آشنا کردن مردم با خدای واحد و نشان دادن راه سعادت به آن‌ها نازل شده‌اند.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   نشست «شیعه شناسی از منظر مسیحیت» شنبه ۱۱ شهریور در سالن همایش مرکز اسلامی کوثر تهران برگزار شد که پروفسور «کورت ریچاردسون»، مدیر ستاد شیعه شناسی و ادیان ابراهیمی دانشگاه «تورنتو»، در این نشست به تبیین نیاز بشر به وجود دین پرداخت.
وی با بیان این که سعادت انسان در گرو ادیان است و هدایت بشر تنها از طریق پیامبران ممکن شده است، تصریح کرد: رشد و تعالی فکری جامعه بشری مدیون ادیان ابراهیمی است و جامعه بشری باید شاکر این ادیان باشد.
ریچاردسون افزود: باید شاکر باشیم که خداوند پیامبرانی مانند حضرت محمد (ص)، حضرت موسی و عیسی (ع) را فرستاد تا راهنمایی‌های کامل را از طریق کتب آسمانی در اختیار بشر قرار داده و او را تا سرمنزل سعادت همراهی کنند.
تایید و اصلاح کتب آسمانی ، کارکرد مهم قرآن
مدیر ستاد شیعه شناسی و ادیان ابراهیمی دانشگاه «تورنتو» در ادامه گفت: دو کارکرد اصلی قرآن کریم تایید کتب آسمانی تورات و انجیل و اصلاح و تکمیل آن دو است.
وی به آیه ۹۴ سوره مبارکه یونس(ع) اشاره کرد که می فرماید: فَإِنْ کُنْتَ فی‏ شَکٍّ مِمَّا أَنْزَلْنا إِلَیْکَ فَسْئَلِ الَّذینَ یَقْرَؤُنَ الْکِتابَ مِنْ قَبْلِکَ لَقَدْ جاءَکَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکَ فَلا تَکُونَنَّ مِنَ المُمْتَرینَ، پس اگر ( فرضا ) از آنچه ( از معارف دینی ) به سوی تو نازل کردیم در شک و تردیدی از آنان که پیش از تو کتاب ( آسمانی ) می‌خوانند بپرس به یقین که حق از جانب پروردگارت برای تو آمده ، پس هرگز از تردیدکنندگان مباش، و افزود: این آیه نشان می دهد کتب آسمانی یکدیگر را تایید کرده‌اند و قرآن کریم علاوه بر تایید کتب آسمانی قبلی تکمیل کننده و اصلاح کننده آن‌ها نیز است.
ریچاردسون با بیان اینکه قرآن «تذکره» نیز نامیده شده، اظهار کرد: تذکره بودن قرآن بدین معناست که قرآن دستورات دینی بیان شده در کتب آسمانی دیگر را متذکر می‌شود و به ما یادآوری می‌کند.
وی تاکید کرد: تورات، انجیل و قرآن همه یک هدف را دنبال کرده‌اند و آن معرفی خدای واحد و ترویج اطاعت از دستورات او برای رسیدن به سعادت است. بنابراین اختلافی بین ادیان وجود ندارد و این انسان‌ها هستند که باعث اختلاف شده‌اند.
فهم اشتباه از دین، معضل جامعه بشری
پروفسور ریچاردسون در بخش دیگری از سخنان خود معضل اصلی بشر را فهم اشتباه از دین و اختلاف بر سر خدا عنوان کرد و گفت: امروزه اختلاف بین دینی کمتر شده و اختلاف اصلی در داخل ادیان است. به معنای دیگر اختلافات بیشتر در میان فرق مختلف اسلام و مسیحیت دیده می‌شود تا بین مسلمانان و مسیحیان.
وی افزود: اختلافات و درگیری‌های امروز بشر به خاطر فهم اشتباه از دین و عمل نکردن طبق دستورات دین است، در حالی که در زمان پیامبران اختلاف و درگیری به خاطر عدم پذیرش دین جدید و تایید آن بود.
ریچاردسون تنها راه حل جنگ‌های بشر را کم‌رنگ کردن مرزهای ادیان عنوان کرد و گفت: ادیان باید دست به دست هم داده و اشتراکات خود را به جای اختلافات عرضه کنند. مثلا اگر یک مسلمان با یک مسیحی معتقد دیدار می‌کند، خواندن قرآن را به او پیشنهاد دهد (تا به اشتراکات فراوان میان دو دین پی ببرد).
مسیح و مهدی موعود
پروفسور ریچاردسون در بخش دوم سخنرانی خود که اختصاص به پرسش و پاسخ داشت، موضوع ظهور را مورد بررسی قرار داد و گفت: ظهور منجی در ادیان ابراهیمی تایید شده است و پیروان این ادیان معتقد به ظهور یک منجی هستند اما اسلام ظهور حضرت مهدی [عج] را همراه با مسیح [ع] می‌داند و طبق روایات تایید می‌کند در آخرالزمان مسیح همراه حضرت مهدی خواهد بود.
اختلاف شیعه و سلفی‌گری
ریچاردسون در بخش پایانی سخنرانی خود به اختلاف شیعه و سلفی‌گری پرداخت و تصریح کرد: سلفی‌ها شیعه را مشرک می‌دانند و معتقدند شیعه با توسل دچار شرک است، در حالیکه آیات قرآن توسل را راهی برای نزدیک شدن به خدا عنوان می‌کند.
وی افزود: توسل نوعی یادگیری کلمات برای صحبت با خدا و الگوگیری از پیامبران و یاران و خویشاوندان نزدیک آنها است و در واقع انسان با توسل به آن‌ها راهی میانبر به سوی خدا پیدا می‌کند.
در پایان پروفسور ریچاردسون به صورت مختصر به روش میانه‌روی استاد مطهری در معرفی اسلام پرداخت و اسلام‌شناسانی مانند او را در گسترش شناخت اسلام بسیار موثر دانست
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار