تاریخ انتشار :

احکام

اعمالی که انسان بدون تقلید انجام داده، چه حکمی دارد؟

هر فردی که به سن تکلیف رسیده باشد برای شناخت احکام شرعی و انجام وظایف شرعی یا باید مجتهد باشد، یا احتیاط کند یا از مجتهدی جامع الشرایط تقلید کند. در نتیجه اگر کسی مجتهد نبود و احتیاط هم نمی کرد باید تقلید کند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) هر فردی که به سن تکلیف رسیده باشد برای شناخت احکام شرعی و انجام وظایف شرعی یا باید مجتهد باشد و قدرت استنباط احکام شرعی را داشته باشد یا احتیاط در عمل به احکام شرعی را بلد باشد و احتیاط کند یا از مجتهدی جامع الشرایط تقلید کند. در نتیجه اگر کسی مجتهد نبود و احتیاط هم نمی کرد باید تقلید کند.

در حقیقت یکی از مسائل مهم برای درستی و صحت اعمال شرعی که انسان انجام میدهد، تقلید از مراجع تقلید یعنی فرد متخصص در امور دینی است که قدرت استنباط و اجتهاد در احکام را به دست آورده است. حال باید پرسید افرادی که مدتی بدون تقلید به انجام وظایف شرعی اقدام کرده‌اند چه حکمی دارند. به عبارت دیگر باید پرسید: اعمالى که انسان بدون تقلید انجام داده، چه حکمى دارد؟

در ادامه نظر مراجع تقلید را در این مورد مشاهده می‌کنید:

آیات عظام امام، بهجت، خامنه ‏اى، فاضل و نورى: این اعمال، در یکى از سه صورت صحیح است:

۱٫ شخص بفهمد به وظیفه واقعى خود رفتار کرده است.

۲٫ عمل او با فتواى مجتهدى که وظیفه ‏اش تقلید از او بوده، مطابق باشد.

۳٫ عمل او با فتواى مجتهدى که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد.
آیات عظام تبریزى، صافى، مکارم و وحید:

عمل او در صورتى صحیح است که بفهمد به وظیفه واقعى خود رفتار کرده و یا با فتواى مجتهدى که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد.
آیهالله سیستانى: در یکى از سه صورت صحیح است:

۱٫ بفهمد به وظیفه واقعى خود رفتار کرده است.

۲٫ عمل او با فتواى مجتهدى که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد.

۳٫ جاهل قاصر بوده و نقص عملش به ارکان و مانند آن باز نگردد.
منبع:

توضیح ‏المسائل مراجع، م ۱۴؛آیت الله فاضل، جامع‏ المسائل، ج ۱ س ۲۸ و ۳۳؛آیت الله نورى، توضیح ‏المسائل، م ۱۴؛آیت الله خامنه‏ اى، اجوبهالاستفتاءات، س ۳۲ و ۷٫؛آیت الله وحید، توضیح‏ المسائل، م ۱۴؛آیت الله تبریزى، استفتاءات، س ۶۶٫آیت الله سیستانی توضیح‏ المسائل، م ۱۲٫

منبع:انوار طاها-جام نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار