تاریخ انتشار :

جامعه المصطفی

نگاهی بر فعالیت های پژوهشگاه بین المللی المصطفی

در جامعه المصطفی قریب به ۱۱۰ رشته علمی وجود دارد که دارای مجوز از وزارت علوم بوده و با عناوین درسی و … بالغ بر پنج هزار سرفصل می باشد که نیازمند به کتاب می باشد

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  حجت الاسلام سید رسول علوی  به ارائه گزارش مختصری از جامعه المصطفی العالمیه پرداخت و گفت: این نهاد حوزوی با ادغام دو نهاد «سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور» و «مرکز جهانی علوم اسلامی» در سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز نموده است.

وی اظهار داشت: «سازمان حوزه ها و مدارس علمیه خارج از کشور» به دستور امام راحل وظیفه تشکیل حوزه های علمیه و آموزش معارف به علاقمندان در خارج از کشور را با هدف تربیت انسان های صالح و مصلح بر عهده داشت؛ چراکه شیعه و معارف آن در جای جای جهان کم رنگ بود و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران این نهاد را برای گسترش اسلام ناب محمدی راه اندازی کردند.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی ادامه داد: «مرکز جهانی علوم اسلامی» نیز در داخل کشور فعالیت داشت و علاقمندانی که در خارج از کشور حضور داشتند را جذب و در ایران به تعلیم آنان می پرداخت.

*گذر زمان و تولد نهادی به نام جامعه المصطفی العالمیه

حجت الاسلام والمسلمین علوی ابراز داشت: با گذر زمان، فعالیت این تشکیلات در ایران پررنگ تر و فعالیت های بیشتری انجام پذیرفت که با تصمیم رهبر انقلاب، این دو مجموعه در یکدیگر ادغام و مجموعه جدیدی با نام «جامعه المصطفی العالمیه» تشکل شد تا با عنوان دانشگاهی بزرگ بتواند با دانشگاه الازهر مصر و المدینه عربستان به رقابت بپردازد.

وی خاطرنشان ساخت: طبیعتا از ضروریات یک مرکز آموزشی، مرکزی پژوهشی است تا بتواند در کنار آن به فعالیت های مدنظر بپردازد؛ به همین دلیل پژوهشگاه بین المللی المصطفی از همان روز اول تحت عنوان پژوهشگاه نور در سازمان مدارس شروع به فعالیت کرد و پس از ادغام دو سازمان، به پژوهشگاه المصطفی تغییر نام داد.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی تصریح کرد: تاکنون حجج اسلام والمسلمین میری، عباسی و رجائی مدیریت این پژوهشگاه را بر عهده داشته و در حال حاضر نیز حجت الاسلام والمسلمین متقی مدیر آن می باشد.

*نگاهی بر ساختار اداری پژوهشگاه بین المللی المصطفی

حجت الاسلام والمسلمین علوی در ادامه به ساختار اداری پژوهشگاه اشاره و بیان داشت: این مجموعه دارای دو معاونت «پژوهش» و «اداری-مالی» و دو اداره کل «ترجمه» و «تدوین متون درسی» بوده و پنج پژوهشکده «علوم اسلامی»، «علوم انسانی»، «مطالعات منطقه ای»، «ادیان و فرق» و «اسلام و غرب» نیز زیر نظر آن مشغول به فعالیت می باشند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱ گروه علمی با فعالیت ۲۰ عضو هیأت علمی و قریب به ۴۰ پژوهشگر همکار در پژوهشکده های این پژوهشگاه وجود دارد.

*وجود قریب به ۱۱۰ رشته علمی در جامعه المصطفی با مجوز وزارت علوم

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی به فعالیت اداره کل تدوین متون درسی اشاره و ابراز داشت: در جامعه المصطفی قریب به ۱۱۰ رشته علمی وجود دارد که دارای مجوز از وزارت علوم بوده و با عناوین درسی و … بالغ بر پنج هزار سرفصل می باشد که نیازمند به کتاب می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی خاطرنشان ساخت: افرادی که از خارج از کشور در ایران برای تحصیلات علوم دینی حضور پیدا می کنند، معمولا با زبان فارسی و عربی آشنا نبوده و گاهی هیچ سنخیتی با ادبیات این دو زبان ندارند؛ لذا نخستین کار آنان، گذراندن دوره تمهیدی زبان فارسی و معارف شیعی در مدت زمان شش ماه تا یک سال است.

*تدوین ۳۸۰ عنوان کتاب درسی در المصطفی تاکنون

وی افزود: این افراد پس از گذراندن این دوره تمهیدی نیز تسلط کامل بر زبان فارسی نداشته و ما نمی توانیم کتب درسی رسمی حوزه را برای آنان تدرسی کنیم؛ لذا جامعه المصطفی تصمیم گرفت بخش تدوین متون را راه اندازی نموده تا بتواند برای رشته های مصوب این نهاد حوزوی متونی را تدوین کرده و تاکنون ۳۸۰ عنوان کتاب درسی به زبان های فارسی و عربی تدوین شده و به چاپ رسیده است.

*ترجمه نهج البلاغه به زبان لهستانی در دستور کار است

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی به فعالیت های اداره کل ترجمه این پژوهشگاه نیز اشاره کرد و گفت: از وظایف این اداره کل، ترجمه کتب و متون درسی به زبان های غیرفارسی است که از جمله آن می توان به ترجمه مقتل سیدالشهدا(ع)، قرآن، نهج البلاغه و … اشاره کرد؛ همچنین در حال حاضر ترجمه کتاب نهج البلاغه به زبان لهستانی در دستور کار می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی یادآور شد: تاکنون در مجموعه پژوهشگاه المصطفی به غیر از چاپ ۳۸۰ عنوان کتاب درسی، ۴۴۰ عنوان کتاب دیگر نیز به چاپ رسیده و ۱۳۰ عنوان نیز در نوبت چاپ می باشد.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه بین المللی المصطفی به غیر فعالیت در پژوهشکده ها و ادارات کل تدوین متون درسی و ترجمه، برنامه های دیگری نیز دارد که یکی از آنها برگزاری جشنواره شیخ طوسی است که با هدف ارزیابی و بازخوردگیری فعالیت های پژوهشی خانواده المصطفی انجام می پذیرد.

*برگزاری ۱۹ جشنواره شیخ طوسی تاکنون

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی با بیان این مطلب که تاکنون ۱۹ جشنواره شیخ طوسی از سوی این پژوهشگاه برگزار شده است، اظهار داشت: این جشنواره در دو بخش برگزار می شود که بخش نخست آن مرتبط با آثار اعم از کتاب، پایان نامه و مقاله بوده و مخاطبین آن اعم از طلاب ایرانی، غیرایرانی، اساتید، خانواده طلاب المصطفی، کارمندان و … می باشد؛ البته سطوح ارزیابی آثار مخاطبین متفاوت است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی ابراز داشت: بخش دوم این جشنواره ویژه مقالات است که هرساله یک موضوع مورد نیاز مخاطب بین الملل انتخاب شده و همه افراد می توانند شرکت نمایند.

وی یادآور شد: بیستمین جشنواره شیخ طوسی پژوهشگاه بین المللی المصطفی با عنوان «همگرایی و واگرایی در جهان اسلام» برگزار خواهد شد که فراخوان این جشنواره اعلام شده و علاقمندان تا مهرماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی خاطرنشان ساخت: از فعالیت های دیگر در این پژوهشگاه، آموزش های پژوهش محور یا دکتری پژوهشی است که با مجوز وزارت علوم در حال انجام بوده و در حال حاضر قریب به ۱۲ نفر از طلاب غیر ایرانی به عنوان دانشجوی دکترای پژوهشی در حال تحصیل می باشند.

*کتابخانه ای با بیش از ۱۳۰ هزار عنوان کتاب

حجت الاسلام والمسلمین علوی کتابخانه مرکزی را از دیگر فعالیت های پژوهشگاه بین المللی المصطفی دانست و تصریح کرد: کتابخانه جامعه المصطفی با بیش از ۱۳۰ هزار عنوان کتاب در مجموعه پژوهشگاه مستقر بوده و بخش های گوناگونی همچون بخش اهل قلم و مؤلفین، بانک اسناد، بانک پایان نامه، نشریات، بانک های اطلاعاتی و … در آن وجود دارد.

وی بیان داشت: از دیگر فعالیت ها، نشریات المصطفی است که در حال حاضر فصلنامه علمی-تخصصی رسمی المصطفی در این پژوهشگاه به چاپ می رسد که دستاوردهای المصطفی را به نمایش گذاشته و در هر شماره موضوع خاصی را در مطالعات اسلامی با نگاه شیعی مدنظر قرار می دهد.

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی افزود: این نشریه در حال حاضر به زبان انگلیسی به چاپ رسیده و در آینده به زبان عربی و فارسی نیز منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین علوی اظهار داشت: سه نشریه در این پژوهشگاه با نام نشریه مطالعات منطقه ای، نشریه پژوهش نامه علوم انسانی و نشریه پژوهشنامه کلام منتشر می شود که شماره های اولیه خود را پشت سر گذاشته و برخی از آنان در حال دریافت مجوز علمی-پژوهشی می باشند.

*مقوله ای جدید در ایران به نام پژوهشگاه مجازی المصطفی

وی ابراز داشت: پژوهشگاه مجازی از دیگر کارهای این پژوهشگاه است که مقوله جدیدی در ایران بوده و در حال حاضر در اول راه هستیم و خوشبختانه فعالیت های مناسبی برای مخاطبان بین المللی که امکان حضور در ایران را ندارند، انجام شده است.

*برگزاری ۱۵۰ نشست علمی در پژوهشکده های پژوهشگاه بین المللی المصطفی

معاون پژوهش پژوهشگاه بین المللی المصطفی در پایان خاطرنشان ساخت: برگزاری نشست های علمی و همایش ها نیز از دیگر فعالیت ها بوده که تا به امروز قریب به ۱۵۰ نشست علمی در پژوهشکده های گوناگون این پژوهشگاه برگزار شده است.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار