تاریخ انتشار :

محمود عبدالرئوف

ماجرای تبلیغ کتاب ولایت فقیه امام خمینی در میان بسکتبالیستهای امریکا توسط ستاره تازه مسلمان

برنا دانش مجری، کارشناس پرس.‌تی.‌وی است که بیشتر سال‌های عمر خود را در امریکا گذرانده و همان‌جا تحصیل کرده است…

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) برنا دانش مجری، کارشناس پرس.‌تی.‌وی است که بیشتر سال‌های عمر خود را در امریکا گذرانده و همان‌جا تحصیل کرده است. او که از ۱۹ سالگی به فعالیت‌های فرهنگی مذهبی و استکبارستیزانه در امریکا پرداخته با برخی شخصیت‌های مشهور در حوزه‌های مختلف آشنایی پیدا کرده است از جمله محمود عبدالرئوف بسکتبالیست مشهور امریکایی که مسلمان و شیعه شده و همین انتخاب برای او در کشوری که ادعای آزادی دارد مشکلات زیادی داشته است.

شما با محمد عبدالرئوف بسکتبالیست مشهور امریکایی که شیعه شده دوستی نزدیکی دارید. ماجرای مسلمان شدن او چیست؟
حدود ۶۵ سال است که مالکوم ایکس مسلمان شده و تا امروز مهم‌ترین دلیلی که مردم در امریکا مسلمان می‌شوند به خاطر او بوده مانند محمود، او هم کتاب مالکوم ایکس را خواند و کنجکاوانه شروع کرد درباره اسلام تحقیق کردن و بعد از مدتی مسلمان معتقدی شد به طوری‌که از همان ابتدا نماز و روزه‌اش را ترک نمی‌کرد و روزهای دوشنبه و پنج‌شنبه یا گاهی چند ماه پشت سرهم رجب و شعبان و رمضان روزه می‌گرفت؛ البته این طور نبود که بخواهد جلوی ما ادا دربیاورد مثلاً ما که دوستان نزدیکش بودیم می‌دانستیم روزه است ولی اگر جایی می‌رفت و روزه بود چیزی به او تعارف می‌کردند نمی‌گفت روزه‌ام، نمی‌خورم. می‌گفت میل ندارم منظورم این است که مسلمان با اعتقاد و مؤمنی است. او بازیکن معروفی بود وقتی می‌خواست به مسجد ما بیاید مردم صف می‌کشیدند تا از او امضا بگیرند. محمود به امام علاقه داشت و درباره امام خیلی کتاب می‌خواند حتی هنگام بازی اگر مسئله‌ای پیش می‌آمد با بازیکنان درباره امام بحث می‌کرد مثلاً بازیکنان دیگر می‌گفتند که تلویزیون و مطبوعات می‌گویند این امام فرد بدی است ولی محمود قاطع جواب می‌داد شما که خودتان دیده‌اید همین مطبوعات و تلویزیون درباره ما چی می‌گفتند و هنوز هم می‌گویند همه‌ آنها درباره ما اشتباه می‌گویند حالا درباره امام هم اشتباه می‌گویند. یک بار با یکی از بازیکنان سرشناس بحث می‌کرد و محمود، ترجمه انگلیسی کتاب ولایت فقیه امام را برایش می‌خواند. او آنقدر این کتاب را خوانده که جلدش هم پاره شده است.
این ارتباط محمود عبدالرئوف با بازیکنان معروف بسکتبال و بحث‌هایی که با آنها می‌کرد تأثیری هم داشت؟
بگذارید اسم نیاورم ولی مثلاً محمود تعریف می‌کرد که به یکی از بازیکن‌های معروف گفته بیا این کتاب را بخوان او هم کتاب را خوانده و گفته وای این چه کتاب خوبی است. این شخص کیست که این همه حرف‌های درست و حسابی می‌زند بعد می‌گفت صفحه دوم یا سوم کتاب را نشانش دادم و گفتم این حرف امام خمینی است و به او گفتم دیدی درباره امام خمینی دروغ می‌گویند همان طورکه درباره ما سیاه‌پوستان دروغ می‌گویند.
عبدالرئوف فعالیت‌های تبلیغی هم در معرفی اسلام و تشیع دارد؟
یک زمانی محمود در شهری که بزرگ شده بود مسجد داشت، ولی آمدند و آنجارا آتش زدند پلیس هم اصلاً پی‌گیری نکرد. آن موقع کار تبلیغی زیادی می‌کرد اصلاً خود همین که محمود مسلمان شده بود تبلیغ بزرگی برای اسلام بود که مردم مدام می‌پرسیدند چرا این شخص مسلمان شده است. افرادی که اهل تحقیق بودند می‌رفتند دنبال اسلام چون این افراد قدرت اثرگذاری دارند همان طور که وقتی مالکوم ایکس ۶۵ سال پیش مسلمان شد تا حالا همین طور مردم دارند مسلمان می‌شوند.
تا حالا کسی توسط محمود مسلمان شده؟
بله خیلی زیاد، حتی محمود زمانی که در NBA بازی می‌کرد، چند تا نوجوان مسلمان شدند و الان هم با محمود در ارتباط هستند.
به همراه محمود شما با امام موسی عبدالعلیم که او هم از چهره‌های مشهور رهیافته امریکایی است رفاقت دارید. خاطره‌ای از این دو نفر که برایتان جالب باشد دارید؟
اینها با اینکه آدم‌های معروفی هستند خیلی متواضع‌اند یعنی مانند افرادی عادی رفتار  می‌کنند و خیلی مردمی هستند. اهل ریا و فریب نیستند. امام موسی و محمود رفتارهای جلو دوربین و پشت دوربینشان یکی است. این برای من خیلی مهم است و چیزی که می‌گویند را باور دارند و به آن عمل می‌کنند.
از ارادت محمود به امام علی یا اهل بیت چیزی خاطرتان هست؟
چیزهای خصوصی زیادی درباره محمود می‌دانم که ممکن است دوست نداشته باشد کسی بداند و رسانه‌ای کنم. مثلاً اینکه ماه‌ها روزه می‌گیرد، اهل استخاره است، هر روز قرآن می‌خواند، یک شیعه واقعی است طوری که الگوی ما در امریکا علاوه بر شخصیت‌هایی چون امام خمینی و حضرت آقا و شهید مطهری، این افراد هستند، افرادی که اهل شلوغ‌بازی و تظاهر و فریب نیستند ولی در بحث تبلیغ، هرکاری لازم باشد انجام می‌دهد مثلاً زمان سالگرد امام در فیسبوکش مطلب می‌گذارد و تبلیغ می‌کند. اگر کسی هم چیزی بگوید محکم پای حرف و مطلبش می‌ایستد طرف مقابل با هر دین و مسلکی که باشد اعم از مسیحی، امریکایی، سنی و… یا با دلیل می‌گوید که ما امام خمینی را قبول داریم.
آیا تا به حال ایران آمده است؟
ایران را دوست دارد و سال‌های قبل خیلی ایران می‌آمد، وقتی در امریکا بازی می‌کرد در فصل استراحتش دوبار به ایران ‌آمد اما الان چند سالی می‌شود که ایران نیامده است.
شاید مردم ایران زیاد ندانند که چرا محمود عبدالرئوف به عنوان یک چهره استکبارستیز در رسانه‌های دنیا مطرح شد. ماجرای این اتفاق را برا‌ی‌مان توضیح دهید.
وقتی مسلمان شد به سخنرانی‌های امام توجه زیادی می‌کرد و به سیاست علاقه نشان می‌داد. او طی این مدت متوجه شد چقدر در حق سیاهان ظلم می‌شود به نظر او پرچم امریکا نماد این ظلم است هرجا در دنیا مشکلی باشد یا دیکتاتوری وجود داشته باشد ردپای امریکا آنجاست، حتی در داخل خود کشور امریکا. محمود می‌گفت ما مسلمان و پیرو مکتب اهل بیت هستیم. برای همین ظلم را قبول نمی‌کنیم و زیر بار آن نمی‌رویم. ما نمی‌توانیم به پرچمی احترام بگذاریم که در دنیا مشکل ایجاد می‌کند. محمود نمی‌خواست رسانه‌ای بشود و دنبالش هم نبود با این حال دوست نداشت جلوی پرچم امریکا بایستد و ادای احترام کند برای همین هم هیچ وقت برای سرود ملی حاضر نمی‌شد، می‌گفت نباید در کشوری که ادعای آزادی دارد نیامدن جلوی پرچم و سرود ملی مشکلی باشد تا این‌که یک بار خبرنگاری به محمود گفت متوجه شدم در تمام برنامه‌های سرود ملی و پرچم نبودی و محمود در جواب او گفت به نظرم این پرچم نماد ظلم است، نخواستم جلوی آن بایستم.
بعد از آن اتفاق برای محمود مشکلی ایجاد نکردند؟
خیلی زیاد. در واقع بعد از آن بود که ماجرای محمود مانند بمبی در امریکا صدا کرد و از آنجا که رسانه‌های امریکا وابسته به صهیونیست‌ها هستند شروع به تخریب او کردند و سال بعد نگذاشتند در NBA بازی کند و محدودش کردند اما امروز بعد از گذشت چند سال رسانه‌های مستقل حق را به محمود می‌دهند و به او می‌گویند که خیلی به تو ظلم شده است.

منبع: روزنامه جوان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار