تاریخ انتشار :

مديرعامل شركت «دروك مديا»

در ترکیه اکثر رسانه‌ها به غرب گرایش دارند

هفتمین بازار فیلم اسلامی با حضور ۱۳۳ مؤسسه و شبکه اسلامی اوایل ماه جاری در مشهد مقدس برپا شد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  مدیرعامل شرکت «دروک مدیا»(Doruk media) کشور ترکیه که برای حضور در بازار فیلم اسلامی به ایران آمده بود  درباره نگاه رسانه‌های این کشور به ایران می‌گوید: رسانه‌های وابسته به غرب در ترکیه مانع نزدیک شدن مردم این کشور به ایران می‌شوند.
هفتمین بازار فیلم اسلامی با حضور ۱۳۳ مؤسسه و شبکه اسلامی اوایل ماه جاری در مشهد مقدس برپا شد. این بازار محلی برای آشنایی، ارتباط و عقد قرارداد همکاری و فروش محصولات تصویری از جمله فیلم، سریال، انیمیشن و موزیک ویدئو میان شرکت‌کنندگان و همچنین نمایش آخرین دستاوردهای فنی شرکت‌های ایرانی فعال در حوزه فناوری رسانه بود. شرکت‌های رسانه‌ای متعلق به کشور ترکیه نیز در این بازار فعالیت چشمگیری داشتند. یکی از این شرکت‌ها «دروک مدیا» بود که در زمینه تولید برنامه‌های تلویزیونی فعالیت داشت. در حاشیه بازدید از این بازار فیلم اسلامی از غرفه این شرکت ترکیه‌ای نیز بازدید داشتیم و پخش مستندی درباره ایران به زبان ترکی از مونتیور‌های تعبیه شده در غرفه شرکت «دروک مدیا» باعث شد به گفت‌و‌گو با مسئول غرفه این شرکت بپردازیم.


خودتان را معرفی کنید و مسئولیتتان را در این مؤسسه بگویید.
من حسین آتام، مدیرعامل دروک مدیا (Doruk media ) کشور ترکیه هستم. ما برنامه‌های تلویزیونی تولید می‌کنیم و تولیداتمان را برای پخش در اختیار شبکه‌های تلویزیونی ترکیه‌ای قرار می‌دهیم.

چه نوع برنامه‌های تلویزیونی تولید می‌کنید؟
موضوعات برنامه‌های تولیدی ما فرهنگی، تاریخ معاصر و معرفی شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی در قالب مستند است.

در مونیتور غرفه‌تان تصاویری از فتح‌الله گولن چهره رسانه ترکیه‌ای پخش شد، آیا شرکت شما از جمله مجموعه رسانه‌ای فتح‌الله گولن است؟
البته که نه! ما مستند سیاسی تولید می‌کنیم و یکی از موضوعاتی که به آن پرداختیم فتح‌الله گولن است.

مستندهای سیاسی که تولید می‌کنید صرفاً درباره ترکیه است یا درباره جهان اسلام نیز تولیدات دارید؟
هر دو را داریم، هم درباره دنیای اسلام و هم درباره ترکیه. مثلاً درباره ترکیه مستندی درباره نجم‌الدین اربکان داریم که یکی از شخصیت‌های بزرگ سیاسی و اسلامی معاصر ترکیه است.

در ترکیه چقدر مستند‌های سیاسی و به خصوص مستندهایی که درباره جهان اسلام ساخته می‌شود طرفدار دارد؟
چه در منطقه و چه در دنیای اسلام رخدادهای سیاسی به سرعت در حال اتفاق افتادن است. در ترکیه هم همین طور. ما سال پیش شاهد کودتا در ترکیه بودیم. به خاطر همین موضوعات سیاسی بیشتر توجه‌ها را به خود جلب کرده است.

شبکه تلویزیونی خبر ایران اولین شبکه تلویزیونی بود که خبر کودتا در ترکیه را پوشش داد و تا آخر هم اخبار مربوط به کودتا تا شکست آن را پوشش داد، مردم ترکیه از این سرعت عمل و حضور به موقع یک رسانه ایرانی در کودتا با خبر شدند؟ اصلاً چقدر مردم کشورتان با رسانه‌های ایرانی آشنا هستند؟
متأسفانه در ترکیه اکثر رسانه‌ها به غرب گرایش دارند. به خاطر اینکه بیشتر سرمایه‌گذاری‌هایی که در شبکه‌های تلویزیونی و سازمان‌های رسانه‌ای شده از طرف غرب انجام شده است. مثلاً همین اطلاعاتی که شما دادید را متأسفانه خیلی‌ها در ترکیه از آن بی‌خبر هستند.

چگونه می‌توان رسانه‌های دو کشور را به یکدیگر نزدیک کرد که فعالیت مشترک داشته باشند؟
فعالیت‌هایی مانند همین بازار فیلم اسلامی باعث می‌شود شبکه‌های تلویزیونی بیشتر با هم آشنا شوند. در این بازار فیلم هم شاهد حضور پر تعداد شبکه‌های ترکیه‌ای هستیم. این آشنایی‌ها می‌تواند زمینه همکاری را فراهم آورد. فعالیت‌هایی مثل این می‌تواند مفید باشد و باعث همکاری‌های بیشتر شود.

در ترکیه دیدگاه رسانه‌ها نسبت به ایران چیست؟
در واقع مردم با ایران مشکل ندارند ولی همانطور که گفتم قشر سرمایه‌داری وجود دارند که نمی‌خواهند ایران و ترکیه در کنار هم قرار گیرند. اینها سعی می‌کنند تا نسبت به ایران روی مردم تأثیر منفی بگذارند اما همانطور که گفتم مردم دو کشور با یکدیگر مشکلی ندارند. ما آنقدر فرهنگمان به هم نزدیک است که وقتی از ترکیه مهمانی را به ایران می‌آوریم همه تعجب می‌کنند که چقدر به هم نزدیک هستیم.

درباره ایران هم تولیداتی داشتید؟
ما دوبله مستندی درباره اهل سنت در ایران(این مستند به کارگردانی محسن اسلام‌زاده مستندساز مشهور کشورمان تولید شده است و تا به حال حضور‌های متعدد بین‌المللی داشته است) را انجام داده‌ایم. در ترکیه تلاش می‌کنند با تبلیغاتی که انجام می‌دهند بگویند در ایران به اهل سنت ظلم می‌شود ولی با این مستند تلاش کردیم این تبلیغات منفی را خنثی کنیم.

این مستند در بازار نیز عرضه شده است؟
بله.

استقبال از آن چطور بوده است؟
این مستند وسیله و ابزاری شد برای کسانی که طرفدار ایران بودند و توانستند به عنوان یک کارت مثبت از آن استفاده کنند و جواب کسانی شد که می‌خواستند علیه ایران فعالیت کنند. این مستند واقعیت‌ها را درباره ایران به تصویر کشیده است.

غیر از این مستند، فعالیت و محصول دیگری درباره ایران دارید؟
درباره ترک‌های ایران مستندی داریم. خیلی‌ها نمی‌دادند که بعد از ترکیه، بیشترین میزان ترک‌ها در ایران حضور دارند. تولید این مستند یکی از پروژه‌های فرهنگی ماست. بخش اول این مستند شامل تبریز، اردبیل و ارومیه از شبکه‌های ترکیه در حال پخش است و هر یک‌شنبه از شبکه‌ای در ترکیه پخش می‌شود. در بخش دوم این مستند هم قرار است به ترک‌های قشقایی بپردازیم.

منبع: جوان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار