تاریخ انتشار :

«سایمون راس والنتین»، استاد مطالعات تطبیقی ادیان

وهابیت سعودی و تزریق ایدئولوژی نفرت در جهان

یک پژوهشگر و تحلیلگر انگلیسی وهابیت را ایدئولوژی نفرت خواند و بر ضرورت مقابله جدی با تلاش عربستان برای گسترش آن تأکید کرد.

     به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  «سایمون راس والنتین»، استاد مطالعات تطبیقی ادیان بوده و در دانشگاه‌هایی مثل لیدز و بردفورد تدریس کرده و کتاب‌هایی نیز درباره وهابیت تألیف کرده است.
وی در مقاله‌ای که در نشریه «میرور» منتشر شده است، نوشت:
اعتقاد به باورهای وهابیت به‌طور عمده در عربستان وجود دارد و مدارک معتبری در دست است که نشان می‌دهد این کشور ایدئولوژی نفرت خود را به سرتاسر دنیا تزریق می‌کند.  می‌توان بدون تردید گفت بسیاری از باورهای وهابیت منشاء تفکرات و اقدامات داعش است.
حملات اخیر در لندن و منچستر بار دیگر باعث مطرح شدن سؤالاتی درباره ریشه تفکر عوامل این اقدامات هراس‌انگیز شد و این سؤال را مطرح کرد که چه نوع تفکری باعث می‌شود تروریست‌ها دست به چنین اقداماتی بزنند.


یوسف که مسلمانی ساکن شهر بردفورد است، مانند اکثر مسلمانان انگلیس این حملات را محکوم می‌کند و وهابیت و آموزه‌های آن را ریشه چنین اقداماتی می‌داند.
در واقع وهابیت فرقه‌ای خشکه مقدس است که در قرن ۱۸ میلادی پایه‌گذاری شد؛ فرقه‌ای که بسیاری از باورهای مسلمانان را بدعت می‌نامد و از اعراب خواسته که یا آموزه‌های این آیین را بپذیرند و یا مرگ را. پیروان این تفکر مدعی هستند که فرقه آن‌ها تنها مذهب واقعی اسلام است، فقط آن‌ها برحق هستند و هر تفکری غیر از آن باطل است.
من سه سال در عربستان زندگی و درباره وهابیت مطالعه کردم. چیزی که دیدم مرا شوکه کرد. نیروهای امر به معروف در این کشور در خیابان‌ها و مراکز خرید تردد، و نسبت به زنان سختگیری شدیدی دارند و از برگزاری مراسم مذهبی پیروان دیگر ادیان و مذاهب جلوگیری می‌کنند.
زنان در این کشور باید برقع(روبنده) داشته باشند و هرگز اجازه انجام هیچ کاری را بدون داشتن مجوز از طرف یکی از خویشاوندان مذکر خود ندارند. آن‌ها به تنهایی حتی اجازه باز کردن حساب بانکی، رفتن به خارج، دریافت شغل و یا انجام عمل جراحی ندارند.
عربستان تنها کشور دنیا است که رانندگی زنان را ممنوع کرده است. گوش دادن به موسیقی، رفتن به سینما، عکس‌برداری در مکان‌های عمومی، برگزاری جشن تولد و حتی دادن عروسک به دست کودکان نیز در این کشور حرام و ممنوع است.

عبدالعزیز بن‌باز، مفتی سابق عربستان، با اظهارات خود به وضوح عقب‌ماندگی تفکرات وهابیت را به جهانیان نشان داده است. وی در اظهارات خود درباره زمین گفته است «کره زمین مسطح و این سیاره مرکز دنیا است».
وی همچنین زنانی را که همراه مردان در دانشگاه‌ها درس می‌خوانند، فاحشه خوانده است.
اگرچه در آموزه‌های اسلامی کشتن یک مسلمان توسط مسلمان دیگر ممنوع است، اما در وهابیت کشتن مسلمانان دیگر مجاز است.
وهابی‌ها همانند اعضای داعش و به بهانه ترس از بت‌پرستی اقدام به تخریب ساختمان‌های تاریخی می‌کنند، حتی مکان‌هایی که برای مسلمانان مقدس است. وهابی‌ها حتی سعی کردند آرامگاه پیامبر اسلام[ص] در مدینه را تخریب کنند؛ اقدامی که تنها با اعتراضات مردمی در سرتاسر دنیا از آن صرف‌ نظر شد.
در مسئله تروریسم، اگرچه مقامات عربستان به‌طور رسمی آن را نکوهش می‌کنند، اما به‌طور غیر رسمی از گسترش وهابیت و تروریسم در دنیا حمایت می‌کنند.
جیمز ووسلی، رئیس سازمان سیا در سال ۲۰۱۴ این مسئله را تأیید کرد که افراط‌گرایی وهابیون ریشه اقدامات رو به رشد القاعده و دیگر سازمان‌های تروریستی بوده است.
حمایت مالی دولت عربستان از وهابیت و گسترش مدارس و آموزشگاه‌های مربوط به این فرقه در بسیاری از کشورهای خاورمیانه و خاور دور مانند پاکستان عامل گسترش افراط‌گرایی در این کشورها است.
مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد، عربستان از گسترش ایدئولوژی نفرت در سرتاسر دنیا حمایت مالی می‌کند و حتی حامی گروه تروریستی داعش است. من در عراق بارها در مصاحبه با عناصر بازداشت‌شده داعش به این نکته رسیدم که آن‌ها از باورهای وهابیت تبعیت می‌کنند و مورد حمایت ریاض هستند.
تفکرات وهابیت در بریتانیا نیز بسیار گسترده شده است. مقامات عربستان از دانشگاه‌ها و نهادهای آموزشی بسیاری حمایت مالی می‌کنند و حتی کنترل مسائل آموزشی در این نهادها را نیز بر عهده دارند. همچنین وهابیت توسط بسیاری از امامان جماعت و سخنرانان در بریتانیا ترویج می‌شود. بسیاری از وعاظ وهابی در بریتانیا مسلمانان این کشور را شست‌وشوی مغزی می‌دهند. مساجد وهابی بسیاری نیز با حمایت مالی عربستان در بریتانیا ساخته شده است؛ اقدامی که به آن‌ها کمک می‌کند بر آموزه‌های ارائه‌شده در این مساجد نظارت داشته باشند.
این در حالی است که دولت‌های غربی مثل بریتانیا بیش از آنکه نگران این مسائل و گسترش باورهای وهابیت و مسائل حقوق بشری ناشی از آن باشند، به بستن قراردادهای سودآور با عربستان اهمیت می‌دهند؛ مسئله‌ای که در سفر اخیر نخست‌وزیر بریتانیا به ریاض و امضای قراردادهای چند ۱۰ میلیارد دلاری با عربستان بیش از پیش نمود پیدا کرد.
اگر ما می‌خواهیم جلوی وقوع حملات دیگری مانند حمله تروریستی در شهر منچستر را بگیریم، باید تهدید وهابیت را بسیار بیشتر از گذشته جدی بگیریم.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار