تاریخ انتشار :

لورنا اوچوآ جاسو

تازه مسلمان مکزیکی : با اسلام به آرامش رسیدم

در کلاس اسلام شیعی شرکت کردم و متوجه شدم که اهل بیت حق است و تصمیم گرفتم تا شهادتین خود را به عنوان یک شیعه بگویم. یادگیری و مطالعه در مورد ائمه (ع) را آغاز نمودم، به ویژه امام علی (ع) و امام حسین (ع). و اکنون به یک مرکز اسلامی شیعه برای ادامه یادگیری می روم.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گروه ترجمه سایت رهیافتگان-مترجم زهرا قاراخانی / مصاحبه- فاطمه عباسی

متن انگلیسی این مصاحبه را (اینجا)  بخوانید

لورنا اوچوآ جاسو در مکزیکو سیتی متولد شد. او ۳۲ ساله است. او دانش آموخته رشته حقوق از دانشگاه ملی مستقل مکزیک (UNAM) است. او در حال حاضر یک وکیل مستقل محسوب می شود. وی امیدوار است که در سال آینده، به تحصیل خود در رشته حقوق خانواده بپردازد، کاری که هم اکنون درحال انجام آن می باشد.

چند سال پیش او برابرای پیدا کردن پاسخ سوالاتش به بررسی ادیان و مذاهب مختلف پرداخت. وی در نهایت پاسخ های خود را در اسلام یافت و در سال ۲۰۱۳ مسلمان شد و نام “رشیده” را  به عنوان نام اسلامی خود برگزید. این مصاحبه گزارشی از سفر معنوی او از مسیحیت به اسلام است. “رهیافته” سازمان غیردولتی و مردم نهاد (وابسته به انجمن اسلامی ادواردو آنیلی) از ایشان برای پذیرش مصاحبه،  قدردانی میکند.

 

به عنوان سوال اول ، لطفا به ما بگویید دین شما قببل از تشرف به اسلام چه بود و چه چیزی باعث شد شما اسلام را با آغوش باز بپذیرید؟

من با مذهب کاتولیک ، که شاخه ای از مسیحیت و دین اکثر مردم آمریکای  لاتین است، بزرگ شدم. اما من متخصص نبودم، بنابراین چیزهای زیادی درباره دین نمی دانستم. چیزی که باعث شد که من به پذیرش اسلام روی بیاورم، نیاز به جستجو و یافتن خدا بودم، در آموزه های مذهب کاتولیک، خدا هیچ سنخیتی با خدای شناخته شده ی کلیسا و حتی خدای واقعی نداشت. بنابراین شروع به بررسی ادیان مختلف از جمله مسیحیت،  یهودیت پرداختم. اما به پاسخ سوالاتم نرسیدم… تا زمانی که با یک فرد مصری  که درباره اسلام برایم می گفت آشنا شدم و من تازه فهمیدم که اسلام چقدر فوق‌العاده است و پاسخ تمام سوالاتم  را در اسلام پیدا کردم.

 

چگونه و چه زمانی شما به مذهب شیعه روی آوردید؟

در ابتدا کمی از دوست  سنی مذهب مصر ی ام در مکزیک آموختم، اما علاقه به یادگیری بیشتر منجر شد به اینکه در مورد تشیع بدانم. بنابراین در کلاس اسلام شیعی شرکت کردم و متوجه شدم که اهل بیت حق است و تصمیم گرفتم تا شهادتین خود را به عنوان یک شیعه بگویم. یادگیری و مطالعه در مورد ائمه (ع) را آغاز  نمودم، به ویژه امام علی (ع) و امام حسین (ع). و اکنون به یک مرکز اسلامی شیعه برای ادامه یادگیری می روم.

واکنش خانواده و دوستانت پس از  قبول اسلام چگونه بود؟

واکنش خانواده ام خوب بود، آنها از من حمایت کردند و همچنان از من حمایت زیادی می کنند. آنها حتی علاقه زیادی به یادگیری دارند و خواهرزاده ام با من به مرکز اسلامی می آید. اما در مورد دوستانم،  بسیاری از آنها با من قطع ارتباط کرده اند، و به من انتقادات زیادی کردند و از بین آن همه دوستانی که تا به حال داشتم، تنها سه نفر باقی مانند که به انتخابم احترام گذاشته و سعی کرده اند که اسلام را درک کنند.

 

کدام یک از آیات قرآن کریم شما را بیشتر تحت تاثیر قرار داده است؟

آیاتی که من را تحت تاثیر قرار داده است: آیه ۳ سوره الجاثیه “ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺮﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﻫﺎﻳﻰ [ ﺑﺮ ﺭﺑﻮﺑﻴﺖ ، ﺣﻜﻤﺖ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺧﺪﺍ ]ﺳﺖ”. و آیه ۹ سوره المزمل “[ ﻫﻤﺎﻥ ﻛﻪ ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﺸﺮﻕ ﻭ ﻣﻐﺮﺏ [ ﺍﺳﺖ ] ، ﻫﻴﭻ ﻣﻌﺒﻮﺩﻯ ﺟﺰ ﺍﻭ ﻧﻴﺴﺖ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻭﻛﻴﻞ ﻭ  ﻛﺎﺭﺳﺎﺯ ﺧﻮﺩ ﺍﻧﺘﺨﺎﺏ ﻛﻦ”.

 

وقتی برای اولین بار نماز خواندید،  چه احساسی داشتین؟

وقتی که برای اولین نماز خواندم زمانی بود که به مرکز اسلامی می رفتم. به یاد دارم که بسیار گریه کردم. احساس آرامش داشتم و خواندن آن به زبان عربی من را تحت تاثیر قرار داد.

 

خواندن نماز ۵ بار در روز برای تان مشکل نبود؟

بله بسیار مشکل است زیرا در محل کارم اجازه خواندن نماز را ندارم اما زمانی که در خانه هستم، آن را بدون هیچ مشکلی انجام می دهم.

 

نظر شما در مورد حجاب چیست؟ آیا حجاب تاثیری بر زندگی شما داشته است؟

حجاب راهی است تا زنان و دختران زیبایی خود را حفظ کنند. اما تنها این نیست، بلکه راه و روشی برای ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر است، برای مثال حجاب باعث می شود که رفتاری با حیا و بدون جلب توجه داشته باشیم. در مورد شرایط من،  اینکه مشکلات زیادی برای استفاده از حجاب داشته ام. به عنوان مثال در محل کار، اجازه ندارم حجاب داشته باشم، همچنین در خیابان مردم از ما عکس می گیرند، به ما توهین می کنند، و به ما میخندند. به اعتقاد من هنوز راه طولانی در کشور مکزیک باید طی شود تا ذهنیت فعلی در مورد تنوع مذهبی در آن تغییر کند.

 

آیا تا کنون اقدام به دعوت مردم به اسلام کرده اید؟ اگر جواب شما مثبت است، چه تجارب و چه توصیه هایی دارید؟

من در شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک برای گسترش اسلام فعال هستم. من مدیریت یک پروفایل درمورد اسلام در رابطه با برادران دیگر را برعهده دارم. همچنین مدیریت یک کانال تلویزیونی بزرگ، که هنوز فعال نیست و برای اوقاتی است که مردم شبهات و تردیدهایی نسبت به اسلام داشته باشند، که ما سعی می کنیم به آنها اطلاع رسانی کنیم.

کدام یک از کتاب های اسلامی را خوانده اید؟

واضح است که قرآن کریم را خوانده ام؛ نتیجه اخلاقی فضائل پیامبر اسلام (ص) و اهل البیت از باقر شریف القریشی؛ مقدمه ای بر وظایف و حقوق زنان از ابراهیم امینی؛ رهبری جامعه اسلامی توسط جعفر سبحانی؛ سیره از زندگی رسول اسلام، جاذبه امام حسین بن علی، جاذبه علی بن حسین، دولت نمونه (امام علی بن ابی طالب (ع))، امام جعفر بن محمد صادق (ع)، همه کتاب های گروهی از نویسندگان بنیاد دارالحق، جوانان و اخلاق از موسوی لاری؛ پاسخ های شیعه سعیدرضا حسینی نسب. هم اکنون شروع به خواندن المیزان، ادعیه مفتاح الجنه و منتخب مفاتیح الجنان هستم.

 

اگر بخواهید جملاتی در مورد زیبایی اسلام، صلح، آرامشی که  شما از طریق این دین یافته اید بگویید، شما چه می گویید؟

من اسلام را زمانی شناختم که در زندگی ام چیزی درست نبود و سپس من با اسلام به آرامش رسیدم. به یاد دارم زمانی را که برای اولین بار اذان را شنیدم در حالی که مسلمان نبودم، بسیار گریه کردم. این احساس به خاطر حس وجود داشتن خدا در من ایجاد شده بود و همچنین برای آنچه که در آن لحظه بر من گذشت.

 

از توجه شما بسیار سپاسگزارم. مصاحبه اختصاصی با لورنا اوچوآ جاسو از مکزیک

دعا: خدایا این کار را از ما بپذیر. تو شنوا و دانا هستی. و بسیار آمرزنده ای. پذیرنده توبه ی توبه کنندگان و مهربان هستی. خدایا توفیق خواندن نماز پنجگانه را با اخلاص به ما عطا فرما.

(برگرفته از: در نمازها مشتاق باش توسط آمنه الهی)

گروه ترجمه سایت رهیافته –زهرا قاراخانی/مصاحبه فاطمه عباسی

اشتراک مطالب برای دوستان آزاد است.

شما نیز می توانید ما را در به اشتراک گذاری اطلاعات یاری فرمایید.

ان‌شاءالله پروردگار به شما برای انتقال پیام خود به مردم توفیق دهد، آمین.

اشتراک گذاری :


  1. طاها گفت:

    معرفی مسلونا با دلایلشون ،، کار عالیه هست

آخرین اخبار