تاریخ انتشار :

افطاری

هفت غذای افطاری سنتی خاص کشورهای اسلامی

غذاهای سنتی لذیذی که مسلمانان کشورهای مختلف برای ماه مبارک رمضان مصرف می‌کنند، به ویژه سفره های افطاری آنان را رنگارنگ و دلپذیر ساخته‌اند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از thetempest، مسلمانان کشورهای مختلف اسلامی در ماه مبارک رمضان، هر یک غذاهای ویژه‌ای مخصوص سفره‌های افطارشان دارند. غذاهای لذیذ با رنگ و بوی دلپذیر که سفره‌های افطاری در ماه خدا را زینت می‌بخشند. در اینجا هفت غذای افطاری سنتی خاص کشورهای اسلامی را که پیش از این با آن‌ها آشنا نبودیم به شما معرفی می‌کنیم:

بگونی

 

بگونی یک غذای محبوب خیابانی در تمامی شهرهای بنگلادش است. این غذا هر چند در طول سال پخته می‌شود اما یکی از اجزای اصلی سفره‌های ماه مبارک رمضان محسوب شده و در بسیاری از خانواده‌های بنگالی سراسر شبه قاره هند مصرف می‌شود. این غذا محتوی برش‌های باریک بادمجان بوده که سپس با کره زیاد سرخ شده و معمولا همراه با برنج خورده می‌شود.

 کولاک

 

در اندونزی، کشوری که بیشترین جمعیت مسلمان را به خود اختصاص داده، افطاری «بوکا پوآسا» نام دارد که به معنی باز کردن روزه می‌باشد. یکی از دسرهای محبوب بوکا پوآسا در این کشور کولاک است که از خرما یا شکر نارگیل، شیره نارگیل و برگ پاندانوس تشکیل شده است. کولاک به صورت گرم مصرف شده و همچنن ممکن است حاوی مواد دیگری چون موز، سیب زمینی شیرین، نوعی نشاسته ، کدو تنبل و موز سبز نیز باشد.

روح افزا

 

همانطور که احتمالا انتظار دارید مسلمانان هند و پاکستان احتمالا ماه رمضان را بهانه خوبی دانسته و بیشترین غذایی که مصرف می‌کنند سمبوسه، چات و پاکورا می‌‌باشد. با این حال یکی از غذاهای اصلی سفره‌های افطار آن‌ها که معمولا در جنوب آسیا دیده می‌شود شربت غلیظی با نام روح افزا است. روح افزا ترکیبی از طعم‌های مختلف، میوه‌ها و سبزیجات است که  هر چند در طول سال مصرف می‌شود اما در ماه رمضان بیشتر محبوب است. مخلوط آن معمولا با آب تهیه می‌شود اما گاهی به آن شیر نیز اضافه می‌کنند.

گولاک

 

 

گولاک دسر محبوب رمضان در ترکیه می‌باشد. و از یک شیرینی خاص، شیر، انار و گردو ساخته شده است. گولاک از شیرینی محبوب ایرانی باقلوا منشاء گرفته است که نام آن «غذا با گل‌های رز» است. هر چند ظرف غذای آن می‌تواند شامل شربت گل رز باشد با این حال اشاره به لایه‌های آن دارد که شبیه برگ ‌های گل رز است.

حریره

 

غذایی که مسلمانان مراکشی و الجزایری می‌خورند و به معنای سوپ آماده است و معده خالی را برای یک شام بزرگتر آماده می‌کند. مواد تشکیل دهنده این غذا را عدس، نخود، آرد، گوجه فرهنگی، پیاز، برنج و کمی گوشت تشکیل می‌دهند. حریره در مناطق مختلف تفاوت می‌کند.

شاهان فول

 

 

شاهان فول یا فول یک غذای محبوب در مصر، سودان، اتیوپی، اریتره، و دیگر بخش های شاخ آفریقا است. یک صبحانه که اغلب در سحرهای ماه رمضان خورده می‌شود. این غذا متشکل از باقلا است که به آرامی در آب پخته شده و سپس از آن خمیری تهیه شده و همراه با نان و سبزیجات مختلف از جمله گرم فلفل سبز، پیاز، گوجه فرنگی و گاهی همراه با ماست و پنیر فتا خورده می‌شود.

هرس و یا هریس

 

عده زیادی بر این باورند که این غذا مورد علاقه حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام بوده است. و معمولا در افطارهای شبه جزیره عربستان و شام خورده می‌شود. این غذا از گندم، کره و گوشت (معمولا گوشت مرغ) تهیه شده و با دارچین یا شکر تزئین می‌شود. همانطور که احتمالا حدس زده‌اید این غذا شباهت زیادی به حلیم گندم ایرانی دارد. و در شبه قاره هند، خاور میانه و آسیای مرکزی نیز یافت می‌شود.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار