تاریخ انتشار :

درگفتگو با مرضيه هاشمي

ماجرای توطئه FBI در مرگ “مالکوم شباز”

پس از آن مالکوم را در مکزیک به کلوب شبانه‌ای برده و در همانجا او را کشته بودند، تصریح کرد: مالکوم هرگز اهل رفت و آمد در مکان‌های مبتذلی همچون کلوب‌های شبانه نبود و این هم توطئه FBI بود تا وانمود کند او خودش سبب مرگش شده است.

مالکوم شباز

به گزارش رهیافتگان :مستند ساز آمریکائی گفت: ماجرائی که مالکوم شباز، مبارز انقلابی و مسلمان شیعه آمریکائی در آن به شهادت رسید، با برنامه‌ریزی از پیش تعیین شده‌ای از طرف FBI صورت گرفت.

مرضیه هاشمی، مستند ساز آمریکائی شبکه پرس تی‌وی که پیش از شهادت مالکوم شباز، از طریق دوستان خود با وی ارتباط برقرار کرده و در تهیه چند مستند با مالکوم شباز آشنائی داشته، در  بیان اینکه مأموران FBI در توطئه‌ای مالکوم شباز را به کشور مکزیک کشاندند و با صحنه‌سازی غیرواقعی این مبارز انقلابی را به شهادت رساندند، اظهار کرد: مالکوم حدود ۲ هفته قبل از شهادت و پس از توطئه به هم خوردن سفر او به ایران به من گفت، وضع خیلی خراب است و عده‌ای همیشه مرا تعقیب می‌کنند، اما انشاالله موفق نمی‌شوند.
از کمک به کارگران مکزیکی تا قتل در کلوب شبانه
مجری و خبرنگار پرس تی وی با اشاره به اینکه مالکوم می‌دانست آن‌هائی که همیشه تعقیبش می‌کنند در نهایت کار دستش می‌دهند، افزود: مالکوم شباز، مردی خیرخواه بود و هرکس به کمک نیاز داشت او حاضر بود کمکش کند و به دلیل همین ویژگی بود که به درخواست فردی مبنی بر صحبت کردن با کارگران مکزیکی که اعتصاب کرده بودند به این کشور رفت.
هاشمی خاطر نشان کرد: آن فرد از مالکوم خواسته بود با برقراری ارتباط بین کارگران مکزیکی و کارگران آمریکائی، به ایجاد وحدت میان آنان کمک کند و به همین بهانه او را به مکزیک کشاندند و من فکر می‌کنم آن فرد مأمور FBI بود.
وی با بیان اینکه پس از آن مالکوم را در مکزیک به کلوب شبانه‌ای برده و در همانجا او را کشته بودند، تصریح کرد: مالکوم هرگز اهل رفت و آمد در مکان‌های مبتذلی همچون کلوب‌های شبانه نبود و این هم توطئه FBI بود تا وانمود کند او خودش سبب مرگش شده است.
مجری پرس تی وی گفت: دوستانش وقتی جسد او را پس از ۱۰ روز دفن کردند، آثار جراحت و کتک‌های شدیدی که به او زده و مالکوم را به شهادت رسانده بودند به وضوح مشاهده کردند.
بی‌تفاوتی رسانه‌های غربی نسبت به کشته شدن مالکوم
مجری و خبرنگار پرس تی وی بیان کرد: به طور معمول رسانه‌های غرب اخبار مربوط به کشته شدن چهره‌های معروف را سریع منتشر می‌کنند اما خبر مرگ مالکوم از هیچ رسانه غربی پخش نشد.
هاشمی با اشاره به اینکه در کنار بی‌تفاوتی رسانه‌های غرب به ماجرای مرگ مالکوم شباز، ما از شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی جمهوری اسلامی ایران خبر شهادت او را پوشش دادیم، اظهار کرد: وقتی یک آمریکائی در کشوری دیگر کشته می‌شود، به طور طبیعی دولت موضوع کشف قاتل را پیگیری می‌کند اما آنها به سرعت یک نفر را پیدا کردند و به عنوان قاتل مالکوم شباز معرفی کردند!
مالکوم شبازANJOMANE-EDVARDO-AGNIELI_29133052
وی افزود: درواقع دولت آمریکا هیچ اقدامی برای پیدا کردن قاتل اصلی مالکوم انجام نداده بود و ما می‌دانیم آنها از روی عمد مالکوم را به کشور دیگری کشاندند تا بدون اشاره به نام FBI بتوانند به صورت غیرمستقیم او را به قتل برسانند.
نگرانی خانواده مالکوم از به خطر افتادن جان جوان انقلابی
مجری پرس تی وی تصریح کرد: خانواده مالکوم اِکس هم که دیگر با ترفندهای FBI آشنا بودند، می‌دانستند آنها چطور یک نفر را با توطئه چینی به قتل می‌رسانند و در مورد مالکوم هم با کشاندن او به خارج از آمریکا این اتفاقات ناگوار را برای او رقم زدند.
هاشمی گفت: خانواده مالکوم همیشه نگران بودند که فرزندشان به دلیل فعالیت‌های انقلابی، تبلیغ دین اسلام و مذهب تشیع و به واسطه نام خانوادگی اِکس که به انقلابی بودن و مبارزات سیاسی و مذهبی شهرت داشتند جان خود را از دست بدهد.
وی افزود: با وجود نگرانی‌های آنان و مخالفت با سفر مالکوم به ایران اما سرانجام او در راه مبارزات انقلابی و مذهبی خود و با صحنه سازی‌های پلیس فدرال آمریکا به شهادت رسید.
وحشت زدگی آمریکا از سابقه خانوادگی مالکوم در مبارزات انقلابی
مستند ساز آمریکائی با بیان اینکه وحشت آمریکا از فعالیت‌های مالکوم شبازی بیشتر به دلیل سابقه پدربزرگ او به عنوان رهبر مسلمانان آمریکا بود، تصریح کرد: علت اصلی وحشت آمریکا این بود که هیچ‌کس در این کشور‌همچون پدربزرگ مالکوم قدرت نفوذ بر روی مردم آمریکا به ویژه مسلمانان و جذب آنان را نداشت و برای دولت آمریکا بیم آن می‌رفت که نوه او جا پای رهبر مسلمانان آمریکا بگذارد.
هاشمی افزود: مالکوم اکس پسری نداشت و مالکوم تنها نوه پسر این خانواده محسوب می‌شد به همین دلیل مردم هم از مالکوم انتظار بالائی داشتند.
وی با بیان اینکه بیشتر مردم سیاه‌پوست دارای دیدگاه مقاومت هستند، خاطرنشان کرد: حال اگر دیدگاه این مردم در مسیر درست آن یعنی راه اهل بیت(ع) باشد، دیگر برای دولت آمریکا بسیار خطرناک‌تر می‌شوند.
سوءاستفاده دولت آمریکا از بازی‌گوشی مالکوم در کودکی
مستندساز آمریکائی درباره زندگی مالکوم شباز از هنگام تولد تا نوجوانی گفت: مالکوم در سال ۱۹۸۴ در پاریس به دنیا آمد. مادر او دختر مالکوم اکس بود؛ پدربزرگ مالکوم مرد مسلمان انقلابی و بسیار معروفی در آمریکا بود که به دست دولت این کشور کشته شد.
هاشمی بیان کرد: مالکوم به دلیل جریان سازی‌های دولت برای مادرش و به سربردن او در بازداشت، همراه مادربزرگ و خاله‌هایش زندگی می‌کرد.
وی افزود: وقتی مالکوم ۱۲ ساله شده بود، احساس دلتنگی بیشتری برای مادرش می‌کرد و همیشه اصرار داشت نزد مادرش برود اما چون خانواده‌اش ماجرای بازداشت مادر را به او نگفته بودند، نمی‌توانستند به او اجازه رفتن بدهند.
خبرنگار و مستند ساز آمریکائی در ادامه با اشاره به اینکه مالکوم در عالم بچگی همواره سعی می‌کرد به راه‌های مختلف مادربزرگ و خاله‌هایش را به ستوه بیاورد تا شاید آنها مجبور شوند او را به دیدن مادرش ببرند اظهار کرد: به دنبال همین تفکر کودکانه هنگام بازی با کبریت، سعی می‌کند آتش کوچکی در گوشه‌ای از خانه روشن کند تا مادربزرگش را شاکی کرده و خود از خانه خارج می‌شود اما برخلاف تصور مالکوم، مادربزرگ بادیدن آتش به دنبال مالکوم وارد خانه و دچار سوختگی شدیدی می‌شود و پس از چند روز فوت می‌کند.
هاشمی با بیان اینکه دولت آمریکا که از ابتدا مالکوم را به عنوان تنها نوه پسر مالکوم اکس زیر نظر داشت، از این مسئله سوءاستفاده کرد و این پسربچه را به زندان انداخت.
ماجرای شیعه شدن مالکوم شباز در بدترین زندان آمریکا
خبرنگار و مجری آمریکائی پرس تی وی با اشاره به اینکه حضور در زندان و معاشرت با مجرمان باعث شد مالکوم پس از آزادی هم دچار مشکلاتی شود که مدام سر از زندان دربیاورد خاطر نشان کرد: وقتی مالکوم یک بار دیگر زندانی شد و در بدترین زندان‌ آمریکا به سر می‌برد با یکی از زندانیان که مکزیکی- ایرانی و شیعه مذهب بود ارتباط برقرار کرد.
هاشمی افزود: مالکوم می‌گفت آن فرد مدام برایم از اهل بیت(ع) صحبت می‌کرد و کتاب‌های مختلفی به من می‌داد؛ همین امر سبب شد مالکوم پس از مدتی در زندان شیعه شود.
گسترش فعالیت‌های مذهبی مالکوم شباز در خارج از آمریکا
مالکوم شباز
خبرنگار و مجری آمریکائی پرس تی وی گفت: مالکوم پس از گرایش به مذهب تشیع و آزاد شدن از زندان تمایل زیادی داشت فعالیت‌های انقلابی و مذهبی خود را در خارج از آمریکا هم انجام دهد و در همین راستا به دمشق رفت و مدتی راهم در این شهر فعالیت کرد.
هاشمی در همین زمینه بیان کرد: مالکوم پس از شیعه شدن علاقه بیشتری به ترویج دین اسلام و مذهب تشیع پیدا کرد و با مردم مسلمان آمریکا و دیگر افراد جامعه بیشتر مرتبط شد و در زمینه مسائل سیاسی، مذهبی، اجتماعی و بررسی توطئه‌های دولت آمریکا علیه مسلمانان و دیگر اجتماع مردم هم تحقیق می‌کرد.
رد پیشنهاد گرایش به فرقه وهابیت از طرف مالکوم شباز
خبرنگار و مجری آمریکائی پرس تی وی گفت: مالکوم به دنبال سفرهای تبلیغاتی و مذهبی خود به کشورهای مختلف، به سفر حج می‌رود و در این سفر فرقه ای از وهابیون که از موقیعت خانوادگی مالکوم اکس و شهرت آنان در آمریکا خبر داشتند، او را به گرایش به این فرقه دعوت می‌کنند.
هاشمی تصریح کرد: این افراد با پیشنهاد انواع امکانات مالی و رفاهی همچون خانه، خودرو، پول و دیگر موارد سعی کردند مالکوم را با قبول گرایش به فرقه وهابیت در عربستان سعودی ماندگار کنند.
وی افزود: خوشبختانه مالکوم با وجود همه امکاناتی که آنان به او پیشنهاد کردند گرایش به فرقه وهابیت را قبول نکرد و به آمریکا بازگشت.
ماجرای سفر مالکوم به ایران
خبرنگار و مجری آمریکائی پرس تی وی اظهار کرد: مالکوم شباز پس از بازگشت از سفر حج به شدت دوست داشت به ایران سفر کند  تا تحصیلات دینیخود را در حوزه علمیه قم ادامه دهد، به همین دلیل برقراری ارتباط با مسلمانان ایرانی را به ویژه با قم آغاز کرد.
هاشمی افزود: گسترش فعالیت‌های سیاسی و مذهبی مالکوم در آمریکا سبب اعمال فشارها و تهدیدهای بیشتری از طرف دولت آمریکا و FBI بر وی شده بود.
وی با بیان اینکه مالکوم چندین بار سعی کرده بود به ایران بیاید اما هربار به دلایل مختلف از جمله کمبود پول و یا به سرقت رفتن کیف پول او و دیگر اتفاقات عجیب موفق نشده بود به این کشور سفر کند، بیان کرد: مالکوم حدود ۶ ماه قبل از شهادت با هماهنگی‌های من و دیگر دوستانمان قراربود به ایران بیاید و از اینکه همه شرایط لازم برای این سفر فراهم شده بود بسیار خوشحال بود.
خبرنگار و مجری آمریکائی پرس تی وی در ادامه گفت: یک روز قبل از پرواز مالکوم به ایران، با بهانه تراشی غیرواقعی همچون رد شدن از چراغ قرمز چهارراه، او را دستگیر کردند و ما مدتی از او بی خبر و نگران وضعش بودیم.
هاشمی با اشاره به اینکه مالکوم از پرواز جا ماند و پس از ۱۰ روز او را از زندان آزاد کردند، تصریح کرد: در آن دوران مالکوم در تماسی تلفنی به من گفت به شدت در فشار است و من راهی جز دلداری و دادن قوت قلب به او نداشتم.
وی گفت: این آزادی برای مالکوم آخرین تیر FBI در جلوگیری از فعالیت‌های سیاسی و مذهبی خانواده مالکوم اکس بود که متأسفانه با شهید کردن این جوان مسلمان انقلابی در چنین روزی، به تلخی تمام شد.
خبرنگار و مجری آمریکائی پرس تی وی همچنین به مناسبت ۹ می ۲۰۱۴ برابر با ۱۹ اردیبهشت ۹۳ نخستین سالگرد شهادت مالکوم شباز اشاره کرد و افزود: تنها توصیفی که می‌توانم از شخصیت مالکوم بگویم این است که او مردی انقلابی و به تمام معنی فداکار بود.

 منبع:تسنیم

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار