تاریخ انتشار :

تجربه نگاری خواهران فضلی

اسلام در چین از دید یک دانشجوی ایرانی

زیبا و زهرا فضلی دو خواهر دو قلوی ایرانی که سالها در چین تحصیل کرده اند درمورد تجربه خودشان از حضور مسلمانان در پکن با سایت رهیافته اینطور می‌گویند:

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  زیبا و زهرا فضلی دو خواهر دو قلوی ایرانی (ماجرای این دو خواهر را اینجا بخوانید)که سالها در چین تحصیل کرده اند در مورد تجربه خودشان از حضور مسلمانان در پکن و به طور کلی اسلام در چین با سایت رهیافته اینطور می‌گویند:

 

-من و خواهرم قبل از اینکه براى ادامه تدریس به چین برویم، اصلا نمى‌دانستیم که چین هم مسلمان دارد، در واقع اطلاعات کمى در مورد چین و مردم چین داشتیم، فقط می‌دانستیم که مردم چین بودایى هستند. بعد از اینکه به چین رفتیم با چند مسلمان چینى دوست شدیم و از طریق آنها متوجه شدیم که چین هم مسلمان دارد، البته باید گفت نمى‌توانیم مسلمانان چینى را به طور دقیق به شیعه و سنى تقسیم کنیم، چون اکثرا با اینکه  عقاید سنى دارند اما هستن مسلمان‌هایى که عقاید شیعه را هم قبول دارند و احترام می‌گذارند.

 

مسجد نیوجیه

مسلمانان چینى از قومیت خویى هستند و در شهرهاى مختلف این کشور پراکنده شدند، اما بارزترین شهرهایى که مسلمانانش بیشترند، استان‌هاى گاَنسو، چینگ خاَى، سین کیانگ هستند. طبیعتا هرجا که مسلمانان زندگى می‌کنند، مسجد هم وجود دارد. در پکن هم مسجدهاى زیادى وجود دارد و یکى از معروفترین مسجدها، مسجد نیوجیه (Niujie mosque ) هست.

این تصویر مربوط به سردرِ مسجد نیوجیه در شهر پکن هست. ساختمان بیشتر مسجدها به شکل ساختمان‌هاى قدیمى چینى (四合院) ساخته شده، که به شکل یک ساختمان مربع شکل که وسط این آن یک حیاط وجود دارد و چهار طرف آن به وسیله دیوار پوشیده شده شده است. چینى‌هاى مسلمان زیادى اطراف این مسجد ساکن هستند و هر جمعه در این مسجد نماز جمعه برگزار می‌شود. البته توریست‌هاى زیادى هم براى بازدید به مسجد نیوجه می‌روند، و البته غیر از مسلمانان چینی مسلمانان کشورهاى دیگه مانند، مصر، مالزى، و کشورهاى عربى روزهاى جمعه و اعیاد مسلمانان مثل عید فطر براى نماز خواندن در مسجد نیوجه حاضر می‌شوند.

 

فروشگاههای حلال

معمولا اطراف مساجد فروشگاه حلال هم وجود دارد. یک فروشگاه هم نزدیک این مسجد هست که محصولات حلال دارد وخصوصا قصابى‌هایى که گوشت حلال میفروشند. همچنین رستوران‌هاى حلال در اطراف مسجد زیاد هستند.

روزهاى ماه رمضان به خصوص نزدیک افطار اینجا خیلى شلوغ میشه و مسلمانان چینى افطارى میدهند، به این صورت که میز و صندلى هاى زیادى داخل حیاط مى چینند و بعد از نماز مغرب افطارى مى دهند.

من و خواهرم چندین بار همراه دوستان چینى اینجا آمدیم، هم روزهاى جمعه و هم روزهاى دیگر هفته. خادم‌هایى که داخل مسجد هستند تقریبا تمام مسلمانان کشورهاى مختلف را مى‌شناسند و با ایرانى‌ها هم خیلى مهربان و خوش برخوردند. ما هروقت احساس دلتنگی مى‌کردیم تنها یا همراه دوستان چینى و خارجى به اینجا می‌آمدیم. دو تا از دوستان خارجی‌ما که مسلمان هم بودند از کشور قزاقستان بودند، با هم همکلاسى بودیم، و مداوما همراه با این دو دوست به مسجد نیوجه می رفتیم.

 

مسجد شادیان

-این تصویر مربوط به مسجد شادیان در استان یون ناَن (Yunnan) شهر شادیان هست (Shadian mosque). تقریبا دو سه سال قبل، درست زمانى که تحصیلات ما در مقطع لیسانس تمام شد، یکى از دوستان مسلمان چینی ما “جمیله”  که از بهترین و صمیمی ترین دوستانمون هست، براى مراسم عروسیش من و خواهرم را دعوت کرد به شهرشون “یون ناَن “. این شهر در قسمت جنوب چین است و آب و هوایى تقریبا شبیه آب و هواى شمال ایران دارد، با طبیعتى بسیار زیبا. این شهر به شهر ابرها معروف است، بیشتر روزها می‌تونید ابرهاى بزرگ و زیبا را در آسمان ببینید.

بعد از مراسم عروسى به همراه چند نفر از دوستان مسلمان چینى دیگر و همینطور “جمیله” براى تفریح به این شهر( شادیان) آمدیم، که با اتوبوس تقریبا دو ساعت طول می‌کشد. این مسجد یکى از زیباترین و بزرگترین مساجد استان “یون ناَن” است و اگر دقت کنید بیشتر به سبک مساجد در کشور خودمان است، و یا کشورهاى عربى.

جالبه که این شهر خیلى شبیه مدینه هست و آب و هواى شرجى دارد، زنان مسلمان این شهر مثل زنان عربى لباس‌هاى مشکى بلند مى‌پوشند و مردها هم لباس‌هاى بلند سفید رنگ به تن می‌کنند.

 

تسلط مسلمانان چین به زبان عربی

بیشتر مسلمانان چینى اینجا زبان عربى بلد هستند و خیلى هم عربی را استاندارد و با صوت زیبا قرآن قرائت مى‌کنند و نماز مى‌خوانند. طلبه‌هاى چینى زیادى به این مسجد مى‌آیند و در زمینه علوم دینى و اسلام و زبان عربى درس مى‌خوانند. روزى که ما رفته بودیم آنجا طلبه‌هاى زیادى را دیدیم که داخل مسجد درحال قرآن خواندن بودند.

چند روزى که در این شهر بودیم به خصوص روزى که به این مسجد آمدیم، حس خیلى خوبى داشتیم، اصلا حس دلتنگى نداشتیم، و به نظر من اینجا یکى از بهترین مکان‌هاى دیدنى چین است.

عروسی اسلامی در چین

چینى ها وقتى میخواهند عروسى کنند، معمولا یک بار مراسم عروسى را در شهرى که عروس ٱنجا به دنیا آمده برگزار می‌کنند و یک بار هم شهرى که داماد به دنیا آمده است، و معمولا هم ای مراسم چند روز طول می‌کشد و مراسم عروسى را روز برگزار میکنند
ویدئو زیر قسمتی از آداب روز عروسى است که عروس را از خانه تا مسجد همراهى میکنند و در راه  آیات قرآن را میخونند و یا عبارات مذهبی مثل آنچه در فیلم می‌بینیم را همخوانی می‌کنند.

 

 

<

>

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار