تاریخ انتشار :

گفتگو میان ادیان،

گفتگو برای هدایت یهودیان بهتر است یا مسیحیان؟

در گفتگو میان ادیان، مسیحیان قرابت بیشتری با مسلمانان دارند

سوال:

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گفتگو برای هدایت یهودیان بهتر است یا مسیحیان؟ با توجه به این که یهودیان در سراسر دنیا نفوذ و تأثیر بسیاری دارند، آیا بهتر نیست به جای مسیحیان، بیشتر برای هدایت یهودیان سرمایه گذاری کنیم؟

پاسخ:
خیر. بر خلاف یهودیان، گفتگو با عزیزان مسیحی، معمولاً یک گفتگوی موفق است. هم تجربیات کسانی که در این زمینه گام برداشته اند، این مطلب را ثابت کرده و هم قرآن کریم به این موضوع اشاره می کند و می فرماید: «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَهً لِّلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّهً لِّلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ …۱» (ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺳﺮﺳﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻴﻨﻪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣؤﻣﻨﺎﻥ، ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻰ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻳﻨﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﺑﺎ ﻣؤﻣﻨﺎﻥ، ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻣﻰ ﻳﺎﺑﻰ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﻧﺼﺮﺍﻧﻰ ﻫﺴﺘﻴﻢ.)
در گفتگو میان ادیان، مسیحیان قرابت بیشتری با مسلمانان دارند. دلیل این امر هم در انتهای آیه بیان شده است: در میان مسیحیان، کشیشان و راهبانی هستند و «أَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُون». آن تکبری که در بین عزیزان یهودی وجود دارد، در عزیزان مسیحی دیده نمی شود. معنای این تکبر چیست؟ بنده آن را به نژادپرستی معنا می کنم. آن نگاهی را که یهودیان دارند که شما باید از نژاد بنی اسرائیل باشید تا در این دین پذیرفته شوید، در اکثر مسیحیان وجود ندارد. وقتی که دین انسان به سمت یک نژاد خاص رفت، گفتگوی بین ادیانی او دچار اختلال می گردد و این ارتباط برقرار نمی شود. کسی که خودش را از نژاد برتر می داند و معتقد است که فقط باید از این نژاد باشید تا رستگار شوید و نجات آخرالزمانی را دریافت کنید، دچار تکبر می گردد و این حالت سبب می شود که ارتباط گفتگوی بین ادیانی او به خوبی شکل نگیرد.
به همین ترتیب، اگر یک شخص مسیحی هم صهیونیست باشد، یعنی نگاه نژاد پرستانه داشته باشد و تلاش کند برای این که نژاد بنی اسرائیل بر دنیا حاکم شود، آن مسیحی هم در زمره یهودیانی قرار می گیرد که «أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَهً لِّلَّذِینَ آمَنُوا» هستند. یعنی او هم در دایره این تکبر قرار می گیرد؛ چون نگاهش نگاه نژادی است. اما مسیحیانی که چنین نگاهی ندارند، کسانی هستند که قرآن کریم با وصف «أَقْرَبَهُم مَّوَدَّهً لِّلَّذِینَ آمَنُوا» از آنها یاد می کند.
پس ما در ابتدای گفتگو باید ببینیم آن عزیز مسیحی که داریم با او صحبت می کنیم، یک مسیحی صهیونیست است یا یکی از عزیزان مسیحی با هر یک از مذاهب کاتولیک، ارتدکس یا حتی پروتستان است که نگاه صهیونیستی و نژادپرستانه ندارد. با این افراد به راحتی می توان گفتگو کرد و ارتباط برقرار نمود. در این ارتباط، حداقل اتفاقی که می افتد، این است که اگر ما موفق نشویم او را به سمت اسلام راهنمایی کنیم، دست کم بسیاری از شبهات او رفع می شود و خیلی از تهمت هایی که نسبت به اسلام در ذهن او جا گرفته بود، برطرف می گردد.
بالاخره دشمنان، دروغ های زیادی را به اسلام نسبت می دهند. به عنوان مثال، می گویند مسلمانان در قرآنشان به حضرت مریم (س) توهین کرده اند. یا این که اسلام را معادل داعش و سر بریدن و امثال این کارها معرفی می کنند. از این دست سخنان نادرست، مرتب از سوی دشمن مطرح می شود و خیلی ها هم آن را باور می کنند. اما وقتی ما اسلام ناب را معرفی کنیم، این شبهات از ذهن افراد رفع می شود. این حداقل نتیجه ای است که به دست می آید و آن شخص می فهمد که اسلام، آن چیزی نیست که رسانه های هدفمند استعماری و استکباری (همان جریان صهیونیستی) بیان می کنند.

————————————————–
۱- لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَهً لِّلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُم مَّوَدَّهً لِّلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ذَٰلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَاناً وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ (مائده، ۸۲)
ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺳﺮﺳﺨﺖ ﺗﺮﻳﻦ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ﺩﺭ ﻛﻴﻨﻪ ﻭ ﺩﺷﻤﻨﻰ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ، ﻳﻬﻮﺩﻳﺎﻥ ﻭ ﻣﺸﺮﻛﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﻰ ﻳﺎﻓﺖ ﻭ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮﻳﻨﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﻭﺳﺘﻰ ﺑﺎ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ، ﻛﺴﺎﻧﻰ ﻣﻰ  ﻳﺎﺑﻰ ﻛﻪ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﻣﺎ ﻧﺼﺮﺍﻧﻰ ﻫﺴﺘﻴﻢ. ﺍﻳﻦ ﻭﺍﻗﻌﻴﺖ ﺑﺮﺍﻯ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﮔﺮﻭﻫﻰ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﺸﻴﺸﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﻭ ﻋﺎﺑﺪﺍﻥ ﺧﺪﺍ ﺗﺮﺱ ﺍﻧﺪ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ [ﺩﺭ ﭘﻴﺮﻭﻯ ﺍﺯ ﺣﻖ] ﺗﻜﺒﺮ ﻧﻤﻰ  ﻛﻨﻨﺪ.

منبع:چگونه مسلمان وشیعه شوم؟

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار