تاریخ انتشار :

ترکیه

انتشار دو کتاب اسلامی به زبان کردی در ترکیه

وابستگی فرهنگی کشورمان در «ارزروم» ترکیه دو کتاب «کارنامه اسلام» و «بامداد اسلام» را به زبان کردی چاپ و منتشر کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی، کتاب «کارنامه اسلام» نوشته عبدالحسین زرین‌کوب از سوی انتشارات «احسان» بالغ بر ۲۱۲ صفحه و با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه، چاپ و منتشر شد.
کتاب «کارنامه اسلام» به بررسی تاریخ اسلام می‌پردازد و بر اساس اسناد و حقایق تاریخی به رشته تحریر در آمده است. این کتاب موضوعات اجتماعی، علمی و فرهنگی را در طول تاریخ اسلام روایت می‌کند. مطالب کتاب ژرف و پخته است و قلم جذاب و شیوای زرین‌کوب این کتاب را اثری خواندنی ساخته است.

کارنامه اسلام، نام کتابی از عبدالحسین زرین‌کوب است. او این کتاب را اولین‌بار در سال ۱۳۴۸ به چاپ رساند. موضوع این کتاب فرهنگ و تمدن اسلامی است.

کتاب «کارنامه اسلام» به کردی

عبدالحسین زرین‌کوب در مقدمه کتاب می‌نویسد: «طرز بیانی که من در این کتاب به کار برده‌ام شاید در نظر اول نزد برخی خوانندگان تا اندازه‌ای حماسه‌آمیز جلوه کند. اما این پندار درست نیست.

نویسنده فقط خواسته است با همان چشمی به فرهنگ گذشته اسلام بنگرد که خود مسلمین گذشته بدان می‌نگریسته‌اند. شیوه بیانی عاری از هیجان و خالی از همدردی که محققان اروپایی در این مسائل دارند به آنها هرگز امکان آن را نخواهد داد تا در ارزیابی آنچه مسلمانان به فرهنگ دنیا داده‌اند، به درستی داوری کنند. کدام مورخ می‌تواند بدون همدلی واقعی با آنچه موضوع تحقیق اوست ارتباط و تفاهم درست بیابد؟ بدون شک دنیای اسلام در تمدن و فرهنگ امروزی جهان ـ که شاید بیش از آنکه غربی باشد بورژوایی است، آن اندازه سهم و تأثیر واقعی داشته است که برشمردن آن نیازی به حماسه‌سرایی نداشته باشد.»
انتشار کتاب «بامداد اسلام» به زبان کردی  
بنا بر این گزارش، با همکاری وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ارزروم و مرکز ساماندهی ترجمه و نشر معارف اسلامی و علوم انسانی، کتاب «بامداد اسلام» نوشته عبدالحسین زرین‌کوب نیز از سوی انتشارات «احسان» بالغ بر ۱۵۹ صفحه و با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه، چاپ و منتشر شده است.
بامداد اسلام، کتابی کم حجم و پُرمحتواست که به بررسی شرایط مکه و شبه جزیره عربستان قبل از تولد و در خلال تولد محمد بن عبدالله(ص) می‌پردازد و سپس، تاریخ اسلام را پس از وفات پیامبر تا پایان دولت اموی که سال ۱۳۲ هجری قمری باشد، بررسی می‌کند.
بامداد اسلام شامل فهرست مطالب، یادداشت‌ نویسنده و هجده فصل یا عنوان است که از «اعراب و کعبه» آغاز می‌شود و آنگاه به زندگی پیامبر اسلام(ص) تحت عنوان «پیغمبر(ص) در مکه» می‌پردازد.
نویسنده در ادامه فصل دیگری را به نام «پیام محمد(ص)» می‌آورد و بعد از آن «بیماری و مرگ» را سرفصل‌ آخر حیات حضرت محمد(ص) قرار می‌دهد و آنگاه از «یادگار محمد(ص)» یاد می‌کند.
در فصل هشتم نیز به «یاران پیغمبر(ص)» پرداخته و پس از آن به دو تن از اصحاب آن پیام‌آور عظیم الشأن‌ با عنوان «دو پیر» اشاره کرده است.
زرین‌کوب پس از آن، «شام و اسکندریه» و آنگاه «اسلام در ایران» را بررسی می‌کند و به دوران خلیفه سوم یعنی عثمان بن عفان که‌ می‌رسد عنوان «دوره آشوب» به آن داده و به زمان بعد از عثمان و دوران حکومت حضرت علی(ع) در بخشی با عنوان‌ «درباره علی(ع)» می‌پردازد.
نویسنده زمان حکومت بنی امیه را که بعد از شهادت حضرت‌ علی(ع) رسما آغاز می‌شود، با نام «آغاز حکومت‌ عربی» به بررسی می‌نشیند. سپس حکومتِ بعد از معاویه بن‌ ابی سفیان را با بازبینی «کارنامه یزید» ادامه داده و سپس «خاندان پیغمبر» را در همین دوران برای خواننده‌ تبیین و در نهایت به وضع «مروانیان» پرداخته‌ و «سرّ انحطاط و سقوط دولت عربی» را روشن می‌کند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار