تاریخ انتشار :

«محمد عثمان»، دکترای تاریخ و استاد دانشگاه پاکستان

ایران در ایجاد صلح در خاورمیانه نقش حیاتی دارد

استاد دانشگاه پاکستان نقش پیام‌های انقلاب اسلامی را در بیداری خاورمیانه مهم خواند و تأکید کرد: بیداری اسلامی و حتی دیگر انقلاب‌های سیاسی دنیا با الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران و با هدف دستیابی به استقلال صورت گرفته است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) انقلاب اسلامی ایران را یکی از مهم‌ترین رویدادها در تاریخ خواند و گفت: تأثیر انقلاب اسلامی ایران در تاریخ دنیا فراموش‌نشدنی است.
وی دو عامل اصلی پیشرفت و استقلال ایران را پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران عنوان کرد.
عثمان در رابطه با استقلال ایران افزود: جنگ عراق علیه ایران، باعث اتحاد مردم این کشور شد و در عین حال آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز روابط خود را پس از جنگ ایران و عراق مستحکم‌تر کردند، اما ایرانیان یاد گرفتند چگونه به صورت مستقل و بدون حمایت بیگانگان از کشور خود دفاع کنند.
وی تأکید کرد: ایرانیان در این جنگ بدون همکاری قدرت‌های مطرح دنیا و تنها با اتحاد توانستند به پیروزی دیگری دست یابند که این باعث شد از صنایع خود برای بازسازی کشور جنگ زده کمک گیرند.

انقلاب اسلامی باعث استقلال ایران شد و ایدئولوژی اسلامی را تقویت کرد که غرب به خاطر ترس از این انقلاب، هنوز هم آن را یک انقلاب غیر قابل اعتماد می‌داند.

تأثیر انقلاب اسلامی ایران در دنیا

استاد دانشگاه پاکستان درباره تأثیر انقلاب اسلامی ایران در دنیا گفت:  انقلاب اسلامی تأثیر زیادی بر کشورهای همسایه از جمله افغانستان، پاکستان، ترکیه و همچنین دیگر کشورهای اسلامی گذاشت.
مسلمانان در هر جای دنیا انقلاب اسلامی ایران را الگوی خود قرار داده و همواره در مورد آن تفکر کرده‌اند.

محمد عثمان با اشاره به جریان بیداری اسلامی پس از انقلاب ایران گفت: بیداری اسلامی و حتی دیگر انقلاب‌های سیاسی دنیا با الگو گرفتن از انقلاب اسلامی ایران و با هدف دستیابی به استقلال صورت گرفته است.

خشم آمریکا از انقلاب اسلامی ایران

محمد عثمان انقلاب اسلامی ایران را عامل خشم آمریکا نسبت به ایران عنوان کرد و گفت: ایران منابع عظیمی از نفت و گاز طبیعی دارد، همچنین دارای منابع مس، طلا و اورانیوم است که همین باعث ارتباط منفی آمریکا و ایران شده است، زیرا آمریکا در فکر غارت این منابع بود و موفق نشد.
وی افزود: در نوامبر سال ۱۹۷۹ سفارت آمریکا توسط انقلابیون ایرانی تسخیر و منجر به ختم روابط دو کشور شد.
عثمان عکس‌العمل دنیا را در برابر جنگ تحمیلی عراق غیرقابل پذیرفتنی توصیف کرد و گفت: زمانی‌که صدام حسین، رئیس جمهور معدوم عراق در سال ۱۹۸۰ به ایران حمله کرد، عکس‌العمل دولت‌های قدرتمند مانند آمریکا که خود بانی این جنگ شده بود، به هیچ وجه پذیرفتنی نبود.
حتی شورای امنیت سازمان ملل متحد که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌الملل را دارد، این حمله متجاوزانه را محکوم نکرد و دستورالعملی برای توقف جنگ صادر ننمود.

پس از انقلاب،کشور ایران به تدریج تبدیل به قدرت اول منطقه خاورمیانه شد.

تأثیر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در ایجاد صلح در خاورمیانه

استاد تاریخ پاکستان سیاست ایران در خاورمیانه را سیاستی متعادل و صلح آمیز خواند و افزود: ایران در ایجاد صلح در خاورمیانه نقش حیاتی دارد و تاکنون توانسته است با سیاست‌های اسلامی خود تأثیر مثبتی در کشورهای اسلامی منطقه داشته باشد.
وی تأکید کرد: به دنبال مبارزه ایران علیه تروریسم، بحران‌های عراق و سوریه رو به بهبودی است و در سال‌های آتی ایران از لحاظ اقتصادی نقش برجسته‌ای در توسعه کشورهای خاورمیانه خواهد داشت.
عثمان نقش ایران را در خنثی کردن توطئه‌های اسراییل علیه کشورهای منطقه خاورمیانه حیاتی دانست و گفت: از لحاظ حمایتی، چشم امید کشورهای ضعیف خاورمیانه به ایران دوخته شده است.

امام خمینی (ره) و برادری مسلمانان

محمد عثمان با بیان اینکه در حال نگارش مقاله‌ای درباره شخصیت امام خمینی (ره) است، گفت: امام خمینی(ره) معتقد به برادری و اتحاد میان تمامی مسلمانان دنیا بود؛ امام اعتقاد داشت هیچ تفاوتی بین مسلمانان حتی از لحاظ نژاد یا نسبت‌های قومی و قبیله‌ای وجود ندارد.

عثمان افزود: امام حکومت اسلامی را یک حکومت آزاد و مستقل از غرب و شرق می‌دانست و در عین داشتن روابط خوب، اجازه دخالت غرب و شرق را در مسایل کشور نمی‌داد.

روابط ایران و پاکستان

استاد تاریخ با اشاره به سفر اخیر خود برای شرکت در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره) روابط ایران و پاکستان را دوستانه خواند و گفت: ایران نخستین کشوری بود که پاکستان را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت.
عثمان در پایان اظهار امیدواری کرد که روابط دو کشور به خاطر اشتراکات مذهبی و فرهنگی توسعه بیشتری پیدا کند.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار