تاریخ انتشار :

زهرا آیت

باج افزارها و دختر نابینایی که تسلیم نشد

زهرا آیت دختر نابینای ساکن در شهرستان تیران حالا بیشتر نگران کسانی است که ممکن است همین بلا به سر آنها بیاید او مقاله ۱۰ هزار کلمه‌ای خود را که از بخش های مختلف، امن نگه داشتن سیستم در آن سخن گفته شده برای سایت های گوناگون از جمله سایت های دانلود ارسال کرده است

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) این مقاله توسط خانم زهرا آیت نوشته شده است.

زهرا آیت نام دختر نابینایی است که در شهر تیران استان اصفهان زندگی می‌کند او که باوجود همه محدودیت هایش در دانشگاه دولتی اصفهان موفق به اخذ مدرک کارشناسی الهیات شده طی دوسال گذشته کار با کامپیوتر را از طریق نرم افزارهای مخصوص نابینایان یاد گرفته و در کنار آموزش زبان انگلیسی که مدتها برای آن وقت گذاشته به تبلیغ و معرفی اسلام در فضای مجازی می‌پردازد.

آیت این کار را دوست دارد و برایش وقت گذاشته، زبان انگلیسی او در مکالمه آنقدر خوب است که حتی یک بار با رادیوی انگلیسی جمهوری اسلامی در مورد خودش و فعالیت هایش به زبان انگلیسی مصاحبه کرده است. آیت یک ویدئوی کوتاه از خود در آپارات نیز منتشر کرده و در مورد برخی فعالیت هایش توضیح می‌دهد. با همه این تفاسیر این دختر سختکوش و توانمند با یک مشکل بزرگ رو به رو شده است. او در یک اتاق چت بزرگ خارجی که افراد مختلفی در آن حضور دارند، در حال بحث با مخاطبان خارجی خود فایلی را دانلود کرده است که باعث قفل شدن کامپیوترش شده و بعد از آن با این پیام روبه رو شده که شما در دام یک باج افزار افتاده‌اید. خانم آیت برای رهایی از این مشکل کارهای مختلفی کرد و از افراد گوناگونی کمک خواست او تا کنون با نام باج افزار آشنایی چندانی نداشت تا آنکه متوجه شد فردی که باج افزار مورد نظر را طراحی کرده تنها در قبال دریافت پول گزافی اطلاعات حاضر در سیستم شخصی او را به وی باز می‌گرداند. مبلغی که این دزد سایبری اعلام کرده بود ۸۰۰ دلار است. مبلغی که برای یک ایرانی با احتساب ارزش ارز میزان زیادی محسوب می‌شود.

اما آیت تسلیم نشد هرچند او در یک شهرستان از استان اصفهان زندگی می‌کند ولی سعی کرد متخصصین این مبحث را بیابد تا از آنها در این زمینه کمک بگیرد با اینحال تلاش‌های او نتیجه نداد تا آنجا که خود دست بکار شد و برای یافتن پاسخ سوالاتش برای حل این مساله اقدام به مطالعه مطالب مربوط با این باج افزار کرد. آیت می‌گوید در این زمینه منابع کمی از زبان فارسی پیدا کردم برای همین مجبور شدم به دنبال منابع زبان انگلیسی بگردم. حاصل این تحقیق او یک مقاله ۱۰ هزار کلمه ایست که روش های مختلف محافظت از سیستم شخصی را در مقابل ویروس ها و باج افزارها به فرد می‌آموزد.

حقیقت آن است که با پیشرفت تکنولوژی راهزنها و باج گیرها نیز پیشرفت کرده‌اند. برخلاف تصوراتی که در بین مردم وجود دارد آنها تنها از افراد ثروتمند یا موسسات و نهادهای مهم سرقت نمی‌کنند. همانند باجگیرها و دزدان دنیای واقعی این دزدان نیز در فضای مجازی مشغول به فعالیت‌اند که همین موضوع  نیازمند مراقبت و احتیاط بیشتری است. این روزها گزارشات در مورد ازدیاد باج افزارها در دنیا زیاد شده است و به طبع این مشکل در ایران نیز افزایش یافته تا آنجا که حتی چند برنامه تلویزیونی در این رابطه نیز ساخته و پخش شده تا متخصصان به کاربران هشدارهای لازم را بدهند. هشدارهایی که هرچند راهکارهای مختلفی در آن ارائه می‌شوند ولی مهمترین راهکارشان مجزا کردن سیستم حاوی اطلاعات مهم و یا اطلاعات شخصی از سیستمی است که با آن به اینترنت وصل می‌‌شوید است. هرچند راهکارهای دیگری از جمله عدم دانلود کردن فایلهای ناشناس یا بروز نگه داشتن آنتی ویروس ها نیز پیشنهاد می‌شود ولی همانطور که گفته شد به گفته متخصصان مهمترین و مطمئن‌ترین راه حفاظت از اطلاعاتی که در سیستم خود دارید همان مجزا کردن سیستم‌هاست.

زهرا آیت دختر نابینای ساکن در شهرستان تیران حالا بیشتر نگران کسانی است که ممکن است همین بلا به سر آنها بیاید او مقاله ۱۰ هزار کلمه‌ای خود را که از بخش های مختلف، امن نگه داشتن سیستم در آن سخن گفته شده برای سایت های گوناگون از جمله سایت های دانلود ارسال کرده است در مقاله او از روش های ایمن ماندن مرورگرهای مختلف به تفکیک نام و برند مورد استفاده تا روش های کلی حفاظت از سیستم شخصی به تفضیل آمده است. خانم آیت امیدوار است با این تلاش حداقل به دیگر کاربرانی که مانند خود او متخصص و راهنما در دسترس ندارند یاری برساند.

منبع: ماهنامه رایانما شماره ۹ صفحه ۲۵

 

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار