تاریخ انتشار :

اکراین

اطلاع‌رسانی بهترین راه برای مقابله با کلیشه‌های منفی علیه زنان مسلمان است

در روز جهانی حجاب، اعضای جامعۀ اسلامی مسلمانان کی‌یف، نمایشگاه حجاب اسلامی در پایتخت اوکراین برگزار کردند.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  به نقل از پرس تی وی، مسلمانان اوکراین از این رویداد برای معرفی سبک‌های متفاوت لباس‌های مورد استفاده زنان مسلمان در این کشور استفاده کردند.
لنا ساوچک، خبرنگار پرس تی‌وی در کی‌یف در این رابطه گزارش می‌دهد:
در روز جهانی حجاب، یک مرکز خرید عادی در کی‌یف به یک نمایشگاه لباس تبدیل‌ شده است. زنانِ جامعۀ مسلمانان کی‌یف لباس‌های زنانۀ سنتی کشورهای اسلامی و سبک‌های مختلف پوشش در اوکراین را به نمایش گذاشتند: از لباس ورزشی گرفته تا لباس عروس. اما تمرکز این مراسم روی حجاب بود.
روز جهانی حجاب از همۀ زنان از مذاهب مختلف دعوت می‌کند تا روسری به سر کنند. این ابتکار با هدف بالا بردن درک و حمایت از زنان مسلمانی که پوشش اسلامی و زندگی متواضعانه را برای زندگی روزمرۀ خود انتخاب کرده‌اند، ارائه‌ شده است.


ساژا یک دختر اوکراینی با اصالت سوری و برگزارکنندۀ این مراسم است؛ وی تلاش دارد تا این کلیشه را که روسری نماد ظلم است، بشکند. وی گفت حجاب داشتن در یک کشور غیرمسلمان نشان حسن نیت است. این موضوع اغلب کنجکاوی دیگران را در پی دارد اما هرگز مانعی برای وی نبوده است.
ساژا، برگزارکنندۀ مراسم، گفت: «زمانی که مردم من را می‌بینند، از من می‌پرسند چرا این را پوشیدی، چه مدت باید این را بپوشی. من با علاقه به سؤالاتشان پاسخ می‌دهم. متوجه شده‌ام که این موضوعی غیرعادی برای مردم است اما واکنش آن‌ها نسبت به من عادی است.»
همۀ بازدیدکنندگان از این مرکز خرید امکان آن را داشتند تا دستان خود را با مهندی (حنانگاری) تزیین کنند، طعم شیرینی‌های شرقی را بچشند، به موسیقی زنده گوش دهند و نحوۀ سرکردن روسری را یاد بگیرند. ناتالیا می‌گوید این نمایشگاه به وی کمک کرد تا درک بهتری از فرهنگ اسلامی داشته باشد.
ناتالیا، یکی از بازدیدکنندگان از این مراسم، گفت: «در جهانی که بسیاری از مردم عریانی را انتخاب می‌کنند، می‌بینیم زیبایی زنانه حتی زمانی که بدن پوشیده است، به نمایش گذاشته می‌شود. خوشحال هستم که لباس‌هایم شبیه سبک لباس ورزشی است که آن‌ها نمایش دادند. این رویه بسیار با من همخوانی دارد.»
مسلمانان حدود ۲ درصد از جمعیت اوکراین را تشکیل می‌دهند. اما مخاطبانی که در این نمایشگاه لباس شرقی شرکت کردند، علاقۀ زیادی به فرهنگ شرقی از خود نشان دادند. برگزارکنندگان این مراسم اعلام کردند اطلاع‌رسانی بهترین راه برای مقابله با کلیشه‌های منفی علیه زنان مسلمان است، بانوانی که می‌توانند با پوشیدن لباس اسلامی فعال، موفق و خیلی شیک باشند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار