تاریخ انتشار :

مصاحبه با دیوید لیپرت دکتر تازه مسلمان متخصص بیهوشی از کانادا

دوستان مسلمان زیادی داشتم و سعی می کردم آنها را به مسیحیت دعوت کنم. اما فهمیدم اسلام دین بندگی است و مسلمان بنده خداست. وچون من همواره سعی می کردم بنده خدا باشم، فهمیدم که من همیشه مسلمان بوده ام

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) مترجم زینب طاهری نژاد/مصاحبه با دکترمسلمان متخصص بیهوشی دکتر دیوید لیپرت از کالگری کانادا

  • در اکتبر ۲۰۱۴ دو سرباز کانادایی توسط افراط گرایان کانادایی به قتل رسیدند.یکی از این افراط گرایان  از اهالی قدیمی کالگری بود. واکنش شما در مورد رفتار وحشیانه مایکل ضیف ببو چگونه بود؟
  • هر وقت اتفاق ناگواری می افتد ما دعا می کنیم که ” این بار طرف مسلمان نباشد” چون این موضوع به ما لطمه های بسیاری وارد می کند. درست می فرمایید… این فرد مهاجم اهل کالگری بود اما مدتی را هم در بریتیش کلمبیا و اتاوا اقامت داشته. اهمیت کالگری به دلیل حساسیت بالای مسلمانان نسبت به جامعه خودشان است . ما وجود این چنین مشکلاتی را نفی نمی کنیم. رابطه این فرد با جامعه کالگری تجربه ای شد تا اجازه ندهیم دوباره چنین اتفاقاتی رخ بدهد.
  • در گزارش ها مطرح شده که ۵ نفر از افراد ساکن کالگری برای پیوستن به افراط گرایان از کشور خارج شدندکه یکی از آنها در حال حاضر کشته شده. چرا کالگری؟
  • چند وقت پیش ما به ملاقات کریستین بوردو که پسربیست و دو ساله اش در سوریه کشته شد، رفتیم. مادرش می گفت که پسرش همیشه گوش به فرمان افراط گرایان بود، حتی در مدرسه. آن پسر اغوا شد تا به سوریه برود و برای افراط گرایان بجنگد.همه مردان جوان به همین شیوه فریب می خورند. جنبه منفی ماجرا فلسفه چشم در برابر چشم است که در آخر موجب کور شدن همه ما می شود و این دوران سیاه ترین روزگار اسلام است.
  • آیا قرآن دستوری برای این رفتارها دارد؟
  • در قرآن نه. اما حدیثی از سنن گردآوری شده پیامبر در مورد “سه فتنه” وجود دارد. فتنه اول به دوران ماقبل اسلام مربوط است به اسم فتنه جاهلیت. در جاهلیت مرد بودن برتری محسوب می شد و رفتارهای غیر انسانی نسبت به نژاد های غیر عرب و زنان وجود داشت. پیامبر این فتنه را برای مدت طولانی از بین برد. با ترقی اسلام سیاسی، فتنه دوم ایجاد شد.حکمرانان اسلامی، به جای پیروی از قرآن و منش پیامبر، به پیروی از علایق خود پرداختند وبا استفاده از قدرت و امپراطوری های خود همه افراد را به یوغ استثمار کشیدند، به خصوص زنان و اقلیت ها را. این سبب فتنه سوم می شود که پیامبر آن را “بلای مردان” نامیده است. در این فتنه به گفته پیامبر”مردانی از جنس ما، با زبان ما، اما با قلب هایی شیطانی”هستند که”مردان جوان ناآگاه را به امید وصال حوریان بهشتی به جنگ می فرستند.” و این تا آخر الزمان ادامه خواهد داشت.
  • آیا شما مسلمان زاده اید یا به اسلام تغییر دین دادید؟
  • من در یک خانواده پروتستان مسیحی بزرگ شدم. پدرم یک پروتستان بود و مرا هم غسل تعمید داده بودند. من دوستان مسلمان زیادی داشتم و سعی می کردم آنها را به مسیحیت دعوت کنم. اما فهمیدم اسلام دین بندگی است و مسلمان بنده خداست. وچون من همواره سعی می کردم بنده خدا باشم، فهمیدم که من همیشه مسلمان بوده ام …اسلام فقط یک دین و آیین نیست بلکه یک رابطه است. به همین دلیل من انستیتو اسلامی کالگری را تاسیس کردم تا گفتگو، روابط ،شبکه های اجتماعی وروش های وحدت راارتقا دهم.
  • شما برای افرادی که کلمه مسلمان را می شنوند اما تروریسم در ذهنشان تداعی می شود چه پیامی دارید؟
  • اسلام برای تشکیل جهانی بهتر برای بشریت عرضه شده است و البته این جهان متعلق به همه مردم خواهد بود. زمانی که پیامبر قانون مدینه را وضع می کرد همه افراد، فارغ از رنگ و نژاد و مذهبشان را شامل می شد.همه افرادی که مایل بودند تحت حمایت حکومت پیامبر قرار بگیرند با همان ویژگی های متمایز کننده شان، با آغوشی باز پذیرفته می شدند. واین شیوه ای است که قرار است ما به آن عمل کنیم.زمانی که اتفاق ناگواری می افتد ما باید بیشتر درکنار هم باشیم. به ماجرای کلد لیک توجه کنید…بعد از تخریب مسجد، روی دیوار آن شعار “به خانه تان بروید!” نوشته شده بود. بعد از آن ماجرا یک تابلو بزرگ در آن محل نصب شد با این عبارت “شما در خانه تان هستید!” این اسلام محمد است و این هم کانادا است.

گروه ترجمه سایت رهیافتگان-زینب طاهری نژاد

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار