تاریخ انتشار :

آرژانتین

فقر منابع دینی؛ چالش مسلمانان در آرژانتین

دشواری حفظ اسلام در آرژانتین از آنجا ناشی می‌شود که به دلیل دور بودن از جوامع اسلامی و عدم دسترسی به منابع مربوط به اسلام، برخی مسلمانان آرژانتینی دیگر با دین خود ارتباطی ندارند.

   به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )به نقل از پایگاه خبری «Muslim Village»، اقلیت مسلمان در آمریکای لاتین در مقایسه با مسلمانان در اروپا و ایالات متحده بسیار کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند. اسلام در آمریکای لاتین در حال گسترش است و سیاستگزاران هنوز این روند رو به رشد را درک نکرده‌اند.
قدمت اسلام در آرژانتین
آرژانتین یکی از کشورهای این منطقه است که اسلام در آن قدمت زیادی دارد. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم آرژانتین شاهد ورود موجی از مهاجران عرب‌تبار بود که از خاورمیانه، به‌ویژه از سوریه و لبنان ـ که بخشی از امپراطوری عثمانی بودند ـ به این کشور سرازیر شدند. البته این مهاجران به دلیل آنکه مدارکشان مربوط به امپراطوری عثمانی بود، به عنوان ترک‌تبار شناخته شدند.

آرژانتین در حال حاضر یکی از بزرگترین جوامع مسلمان آمریکای لاتین را در خود جای داده است. گرچه اطلاعات دقیقی درباره تعداد مسلمانانی که با این موج به آرژانتین آمدند و جمعیت کنونی پیروان اسلام در این کشور در دست نیست، ولی این تعداد در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر معادل یک تا دو درصد از جمعیت این کشور تخمین زده می‌شود.
مساجد و مراکز فرهنگی اسلامی بسیاری در سراسر آرژانتین وجود دارد که یکی از مهمترین آن‌ها مسجد مرکزی بوئنس‌آیرس است که توسط آرژانتینی‌های مسلمان در سال ۱۹۸۹ ساخته شد.
آداب و رسوم و مناسک اسلامی در آرژانتین در مقایسه با اروپا و ایالات متحده آزادانه‌تر انجام می‌شود. در حال حاضر اسلام در این کشور به‌سادگی به عنوان یک دین پذیرفته شده و مسلمان بودن در جامعه آرژانتین چیز عجیبی نیست.
در آرژانتین نسبت به اروپا و آمریکا اسلام‌هراسی کمتر است و بنا به گفته «وقاس سید»، معاون دبیرکل مرکز اسلامی آمریکای شمالی، آمریکای لاتین بر خلاف اروپا و آمریکای شمالی، کاملا از تبلیغات ضداسلامی دور بوده و مسلمانان و غیر مسلمانان در این کشور ارتباط بسیار عالی و قوی داشته‌اند.
وی می‌گوید: بسیاری از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اسلام را با افراط‌گرایی مرتبط می‌دانند ولی در آرژانتین اینگونه نیست.


کشوری با کمترین تبعیض ضد مسلمانان
بر اساس گزارشی که چندی پیش در روزنامه «آرژانتین ایندیپندنت» منتشر شد، در آرژانتین هیچ کس به دلیل مسلمان بودن مورد تبعیض واقع نمی‌شود و یک مسلمان می‌تواند در آرامش کامل و بدون هیچ مزاحمتی اعمال عبادی خود را انجام دهد.
در سال ۲۰۱۱ قانونی تصویب شد که به زنان اجازه می‌دهد در محیط‌های عمومی حجاب داشته باشند بدون اینکه مورد آزار و اذیت قرار گیرند.
این قانون آزادی دین و آزادی بیان را تقویت کرد و به جمعیت مسلمان در این کشور کمک کرد تا بهتر بتوانند در جامعه آرژانتین ادغام شوند. به علاوه، بر اساس این قانون جدید زنان مسلمان آرژانتینی می‌توانند از عکس محجبه خود برای کارت شناسایی ملی استفاده کنند.
گرچه مسلمانان در آرژانتین یک اقلیت محسوب می‌شوند، ولی دولت این کشور در تلاش است تا به این گروه اطمینان دهد که می‌توانند آزادانه و بدون هیچگونه تبعیضی مسلمان بودن خود را ابراز کنند.
گرچه آرژانتین از کشورهای اسلامی بسیار دور است ولی مسلمانان آرژانتینی هنوز به ارزش‌های اسلامی خود که از نسل‌های قبل به آنان رسیده پایبند هستند.


البته علیرغم این مسئله، برخی از مسلمانان در آرژانتین دین خود را ابراز نمی‌کنند. همان طور که گفته شد حدود نیم میلیون مسلمان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم به آرژانتین مهاجرت کردند، ولی اکنون، با وجود رشد جمعیت این کشور طی چند سال، کسانی که خود را مسلمان معرفی می‌کنند در حدود همین تعداد هستند.


فقر منابع دینی؛ چالش مسلمانان در آرژانتین
دشواری حفظ اسلام در آرژانتین از آنجا ناشی می‌شود که به دلیل دور بودن از جوامع اسلامی و عدم دسترسی به منابع مربوط به اسلام، برخی مسلمانان آرژانتینی دیگر با دین خود ارتباطی ندارند.
از آنجا که علاوه بر جامعه مسلمان آرژانتین زبان اصلی میلیون‌ها نفر از مردم آمریکای لاتین هم اسپانیایی است، اکنون این جامعه نیازمند منابع اسلامی معتبر و موثق به زبان اسپانیایی است.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار