تاریخ انتشار :

اینگرید ماتسون

مردم با بصیرت صحیح، خدا را تنها با تفکر و نظر کردن در اثرات قدرت خلقتش، میشناسند

رفتار فوق العاده ی اولین مسلمانی که دیدم باعث شد جذب آنها شوم، دانش آموزان فقیر غرب آفریقا که در حاشیه پاریس زندگی میکردند خیلی از رفتارهای پیامبر را در بر داشتند، با وجود اینکه من تا آن زمان چیزی در این باره نمیدانستم. در میان ویژگی های شگفت آور آنها ، حس کردم که سخاوتمند ترین مردمی هستند که میبینم.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) مترجم مژده دلیرشارمی/ دکتر اینگرید ماتسون در کانادا متولد شده و در کلیسایی کاتولیک رشد یافته است، وقتی نوجوان بود دیگر نمیتوانست به خدایی که آنها در کلیسا میگفتند باور داشته باشد. چند سال بعد،  شیفته ی سخاوت ، وقار و حس تعادلی که در دوستان مسلمان خود مشاهده میکرد شد، حتی هنگامی که آنها با تبعیض رو برو میشدند.

” اولین باری که نماز خواندم، احساس نزدیکی فوق العاده ای با خدا داشتم که قبلا از آن محروم بودم. ” سرانجام در سن ۲۳ سالگی اسلام را پذیرفت و شروع به پوشیدن حجاب کرد، بعد ها ازدواج کرد و اکنون با ۲ فرزند و همسرش در هارتفورد زندگی میکند.

کتابی که او تالیف کرده،” داستان قرآن: تاریخچه و جایگاهش در زندگی مسلمانان” که اکنون در چاپ دوم است، در سال ۲۰۱۲ برای جایزه وقف ملی برای انسانیت در برنامه ی ” فرهنگهای به هم منتهی شده” به خود اختصاص یافت.

ماتسون، خواهان نقش پر رنگ تری برای زنان مسلمان به عنوان رهبران دینی است. هنگامی که او اولین برنامه ی معتبر خود را برای پیش نمازهای مسلمان در امریکا، پایه گذاری کرد، اصرار داشت که برای زنان نیز قابل استفاده باشد.

دکتر ماتسون حجاب دارد اما عقیده دارد، دولت ها نباید پوشیدن لباسهای مذهبی را غدغن کنند.

از گفته های او:

در چنین تعامل شدیدی با هنر بصری به دنبال چه بودم؟ شاید به دنبال تعالی بودم که از بچگی در تاریکیهای کلیسای کاتولیکی که دوستش داشتم، حس میکردم. در دبیرستان، ایمان طبیعی ام به خدا را از دست دادم، و بعد از آن به ندرت به دین فکر میکردم.

در دانشگاه، فلسفه مرا از افلاطون ، از طریق دکارت به پایانی در اگزیستانسیالیست که یک نتیجه گیری بی ثمر بود، رسانده بود.هر بار به هنر و زیبایی بر میگشتم باز هم برایم مبنایی نداشت. تا اینکه کسانی را ملاقات کردم که مجسمه ها و نقاشی های نفسانی از خدایان نمی ساختند، مردان بزرگ و زنان زیبا. در عین حال آنها از خدا چیزهایی میدانستند، آنها به رهبرانشان افتخار میکردند، آنها نقش باروری زن را می ستودند و سعی نمیکردند علت ها را شرح دهند، آنها عوامل را دنبال میکردند.

سپس با شوهرم آشنا شدم ، او به من درباره زنی گفت که قویا  را تحسینش میکرد، از خرد و بخشش و طرز بیان او صحبت کرد. او به من گفت که این زن فرزندانش را با آموزش مدرن و سنتی سرپرستی میکند.  با ستایشی گرم، او از سفرات مکرر و پر مشقتش به کمپ های مهاجران و یتیم خانه ها برای کمک به امداد گران سخن میگفت. با احترامی عمیق، به من از دانش دینی او گفت که در سخنرانی های منظم برای زنان دیگر، آن را تبلیغ میکرد. از غذاهایی گفت که او برایش فرستاده بود ، هنگامی که میدید سخت مشغول کار پناهجویان است. سرانجام با این زن ملاقات کردم، و دیدم که پوششی اسلامی سنتی از سر تا پا، به تن دارد . با حیرت فهمیدم که شوهرم هیچ وقت او را ندیده است، هیچ گاه صورتش را ندیده است. با این حال او را میشناخت، از رفتار و عملکردش و تلاشهایی که برای مردم انجام میداد، او را میشناخت.

تمدن غرب سنتهای دیرینه ای از نمایش های بصری دارد. به نظر میرسد ما دچار این مشکل شدیم که دیدن به معنای دانستن است، و هرچه انسان این را بیشتر نشان بدهد، مهمتر میشود.

تمدن اسلامی، نمایش بصری را به عنوان ابزاری مهم برای یاداوری و احترام به خدا و مردم، نمیپسندد. الله پنهان است و در نوری با شکوه از چشمان هر انسان زنده ای، پوشیده است. ولی مردم با بصیرت صحیح، خدا را تنها با تفکر و نظر کردن در اثرات قدرت خلقتش، میشناسند:

آیا به پرندگان بالای سر خود نمینگرند، که بالهای خود را باز و بسته میکنند، جز خدای مهربان کسی آنها را در آسمان نگه نمیدارد، زیرا او به همه چیز بیناست.(سوره ملک، ایه ۱۹)

اگر خدا خلقت خود را برتری داد، فراتر از ظرفیت هر انسانی برای به تصویر کشیدن آن است. در واقع در سنتهای اسلامی، هر تلاشی برای به تصویر کشیدن خداوند، کفر محسوب میشود. بلکه یک مسلمان خدا را با کلماتی فرا میخواند که خود خداوند در وحی از آنها استفاده کرده است. در میان این عناوین توصیفی، به اصطلاح ۹۹ اسم خدا، ویژگی هایی که به طور آهنگین، از سراسر جهان اسلام، خوانده میشود: بخشنده مهربان، بردبار، آمرزنده و زنده و منزه، نزدیک، لطیف، حکیم و… به خطی زیبا در دیوارها، چراغ ها و آویزه ها نوشته شده است، و هر یک از این علائم زبانی، با هر بار خواندن، باعث واکنش عمیق فکری، معنوی و شخصیتی میشود.

اولین بار هنگامی تاثیر فیزیکی عمیق سنت پیامبردر نسل مسلمانان  را دریافتم که روزی در مسجد به تماشای پسر ۹ ساله ام نشسته بودم که در کنار معلم قرانش در حال دعا خواندن بود.” اوبایدا” پسرم ، با ادب و صاف نشسته بود و همه ی رفتار معلمش را تحت نظر گرفته بود، قبل کلاس دوش گرفته و عطر زده بود و در نماز دقیقا به رفتار او توجه میکرد تا کاملا مثل او حرکات را ادا کند، خدا را شکر کردم که پسرم یک الگوی عملی پیدا کرده بود. او با تقلید از معلمش جزئی از بازمانده های پیامر (ص ) شده بود.

رفتار فوق العاده ی اولین مسلمانی که دیدم باعث شد جذب آنها شوم، دانش آموزان فقیر غرب آفریقا که در حاشیه پاریس زندگی میکردند خیلی از رفتارهای  پیامبر را در بر داشتند، با وجود اینکه من تا آن زمان چیزی در این باره نمیدانستم. در میان ویژگی های شگفت آور آنها ، حس کردم که سخاوتمند ترین مردمی هستند که میبینم.

حضرت محمد(ص) میفرمایند: هرگاه به کسی که بیشتر دارد نگاه کردی، به کسی که کمتر دارد هم نگاه کن”.

هنگامی که در پاکستان ازدواج کردم، من و شوهرم ، به عنوان کارگران  پناهنده ی های سیاسی، پولی نداشتیم. چند روز بعد از ازدواج به کمپ برگشتیم، زنان افغان از شوهرم خواستند طلاها و زیور آلاتی که برای من گرفته را نشانشان بدهد، و من حلقه ی طلای ساده ام را نشانشان دادم و گفتم برای عروسی لباس قرض گرفتیم. چهره ی آنها افتاده شد و در غم و اندوه من همدردی کردند. هفته ی بعد هنگامی که در چادر اردوگاه نشسته بودم، یکی از آن زنان آمد، همان زنانی که از کشور خود رانده شده بودند، همانهایی که شوهر و فرزندان خود را از دست داده بودند، زنانی که دارایی های خود را فروخته بودند تا بچه ها و خانواده شان را سیر کنند، همه ی وسایل مورد نیاز عروسی را به من هدیه داد. شلوار روشن آبی ساتن طلادوزی شده، یک پیراهن قرمز مخملی و روسری و چیزاهایی که در وصف نمیگنجد. این فوق العاده ترین هدیه ای بود که در همه عمرم دریافته کرده بودم، نه تنها لباس، بلکه درسی که از همدلی گرفتم، که یکی از شیرین ترین میوه های ایمان بود.

اولین و برترین نمایش حقیقی از پیامبر، در چهره و بدن پیروان حقیقی اش، در لبخندی که او به نام ” عمل نیکوکارانه” عنوان کرده است، در بدن لاغر کسی که منظم روزه میگیرد، در سجده ی عابدانه آنکه وقتی همه خوابند نماز میخواند، پدیدار میشود.  عمیق ترین میراث پیامبر، در بهترین رفتار یارانش یافت میشود. به این انسانها نگاه کنید،پیامبر را خواهید یافت.

گروه ترجمه سایت رهیافتگان-مژده دلیرشارمی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار