تاریخ انتشار :

استاد محسن قرائتی

دو اصلی که ادیان آسمانی در آن با هم مشترک اند

تمام ادیان آسمانى، در دو اصلِ توحید و معاد با یکدیگر مشترکند و نجات را تنها در سایه ایمان و عمل مى ‏دانند، نه امید و آرزوهاى نابجا

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه شصت و دوم سوره بقره پرداخته است.

«إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ الَّذینَ هادُوا وَ النَّصارى‏ وَ الصَّابِئینَ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ وَ عَمِلَ صالِحاً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ» (بقره، ۶۲)

ترجمه: همانا کسانى که (به پیامبر اسلام) ایمان آورده ‏اند و همچنین یهود و نصارى و صابئان، آنان که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و عمل صالح انجام داده ‏اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان است و بر آنان بیمى نیست و اندوهگین نمى ‏شوند.

در همه ادیان آسمانى، میزان در پاداش الهى، ایمان و عمل صالح بوده است. ایمان به خدا و روز قیامت، و در کنار آن عمل به دستورات خداوند. و در این میزان، میان مسلمان، مسیحى، یهودى و پیروان دیگر ادیان الهى تفاوتى نیست.

البته آیات بسیارى از قرآن، یهود و نصارى را به پذیرش دین اسلام دعوت مى ‏کند و در آیه ۸۵ سوره آل عمران مى ‏فرماید: «هر کس دینى غیر از اسلام براى خود انتخاب کند پذیرفته نخواهد شد».

بنابراین پیروان دیگر ادیان، هر کدام که به پیامبر و کتاب آسمانى زمانِ خودشان، ایمان آورده و اهل عمل بوده‏ اند، به وظیفه خود عمل کرده و به پاداش الهى مى‏ رسند، ولى با ظهور اسلام، هیچ دینى جز آن قابل قبول نیست.

به پیروان حضرت موسى، یهودى و به پیروان حضرت عیسى، مسیحى مى ‏گویند، اما «صابئین» کیانند؟

«صابئین»، پیروان یکى از پیامبران الهى، نوح یا ابراهیم یا یحیى هستند که در طول تاریخ دچار انحرافات و بدعت ‏هایى در عقاید و اعمال دینى شده و براى ستارگان، تأثیراتى در زندگى انسان قائلند و معمولا در کنار رودخانه‏ ها زندگى مى ‏کنند.

از این آیه مى ‏آموزیم که:

 * آرامش واقعى، تنها در سایه ایمان به خدا و قیامت است که آینده ‏اى روشن را بشارت مى ‏دهد.

 * تمام ادیان آسمانى، در دو اصلِ توحید و معاد با یکدیگر مشترکند و نجات را تنها در سایه ایمان و عمل مى ‏دانند، نه امید و آرزوهاى نابجا.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار