تاریخ انتشار :

مانگای مسلمان

شکل جدید رسانه‌ی اسلامی

هدف وبگاه مانگای مسلمان شفاف‌سازی در مورد مسلمانان واقعی از طریق مانگا (پی‌نما) است. آنها معتقدند که این راه مناسبی برای جلب توجه خواهران و برادران مسلمان است و مشاهده‌ی هم‌عقیده بودن با شخصیت‌ها و افراد مهم به تقویت روحیه و اعتقاد آنان می‌انجامد.

  به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) وب‌سایت مانگای مسلمان، تلاش خودجوش دو دانشجو برای شناساندن اسلام و مردم مسلمان در دنیای امروز است. این دو جوان تصمیم گرفته‌اند در برابر تصویر ناعادلانه‌ی رسانه‌های فعلی جهان، تصویر واقعی مسلمانان را در آثار خود بازتاب دهند. در سایت اعلام شده که هزینه‌ی کارهای تولید شده از محل بودجه‌ی شخصی بوده و ادامه فعالیت‌ها با حمایت مالی مخاطبان علاقه‌مند میسر می‌شود. محتوای مانگاهای تولید شده اخلاق فردی و اجتماعی مسلمانان، برخی معارف اسلامی و نمایش حضور مسلمانان در جوامع مختلف به عنوان افرادی تأثیرگذار و آرام است. با توجه به اقبال عمومی مخاطبان جهانی به مانگا به عنوان یک رسانه، پروژه‌ی مانگای مسلمان می‌تواند بستر مناسبی برای تبلیغ دین و اخلاق اسلامی باشد.

هدف

هدف وبگاه مانگای مسلمان شفاف‌سازی در مورد مسلمانان واقعی از طریق مانگا (پی‌نما) است. آنها معتقدند که این راه مناسبی برای جلب توجه خواهران و برادران مسلمان است و مشاهده‌ی هم‌عقیده بودن با شخصیت‌ها و افراد مهم به تقویت روحیه و اعتقاد آنان می‌انجامد. این نوع قصه‌گویی برای جذب غیرمسلمان‌ها و معرفی بهتر اسلام به آنان نیز راه مناسبی است. هر داستان فصل‌هایی با ۲۰ تا ۲۵ صفحه دارد و تولید هر یک صفحه مصور برای آنها ۲۵ دلار هزینه دربردارد. آنها در پی این هستند که به اندازه‌ی کافی سرمایه جذب کنند تا بتوانند هر ماه به طور ثابت فصل‌هایی از داستان را تولید و در نرم‌افزارشان (که بعدا توضیح داده خواهد شد) منتشر نمایند. آنها امیدوارند تا با کمک مخاطبین به چشم‌انداز خود دست یافته و به نخستین تولیدکننده‌ی محتوای مانگای مسلمانان تبدیل شوند تا بتوانند کارهای بزرگی انجام دهند.

مانگای مسلمان چیست؟

مانگای مسلمان طرحی است که قصد دارد از قدرت رسانه‌ای مانگا برای جهش به عصر جدید روشنگری استفاده کند. دنیا اکنون در عصر تاریکی به سر می‌برد و به سمت درک اسلام و مسلمانان در حرکت است. صاحبان این پروژه می‌گویند که احساس مسئولیت می‌کنند تا در برابر رسانه‌هایی که وجه بسیار منفی‌ای از اسلام به نمایش می‌گذارند جلوه‌ی متفاوتی از خود ارائه کنند. مانگای مسلمان قصد دارد از ۴ راه به این هدف برسد:

روش اول: خلق داستان‌هایی با ارزش‌های اصیل اخلاقی در حوزه‌ی مسائل گوناگونی مانندِ داشتنِ نگرش مثبت و حق شناسی، که می‌توان فارغ از مذهب به مردم آموزش داد.

نمونه‌ای از طرح داستانی روش اول:

استاد بنجامین: یک آمریکایی مسلمان در جستجوی مردی که برای نخستین بار با او از اسلام سخن گفته به ژاپن می‌رود. در آنجا به تدریس زبان انگلیسی می‌پردازد. در جریان زندگی روزمره به افراد مختلفی کمک می‌کند و قادر است تأثیرات مثبتی بر دیگران بگذارد. این مانگا خصیصه‌های مثبتی از مسلمانان را به نمایش می‌گذارد.

روش دوم: خلق شخصیت‌های مسلمان که برای کودکان احترام برانگیزند. در این داستان‌ها اغلب شخصیت‌ها ایمان قوی دارند یا در طول داستان، ایمان‌شان قوی‌تر می‌شود.

دو نمونه از طرح‌های داستانی روش دوم:

سامورایی آکیاما: داستانی غیرواقعی و تاریخی[۲] است که در دهه‌ی ۱۹۵۰ ژاپن اتفاق می‌افتد و مسلمانان در آن تحت تعقیب دولت قرار دارند.

هانا و عشق او:

داستان یک دختر مدرسه‌ای که با پسری مسلمان مواجه شده و درباره‌ی اسلام کنجکاو می‌شود. هنگامی که شروع به دانستن درباره‌ی اسلام و مسلمانان می‌کند وارد دنیای کاملاً جدیدی می‌شود که از آن هیچ شناختی نداشته است.

روش سوم: خلق داستان‌هایی که بر خلاف تصویر انبوه رسانه‌ها در آن مسلمانان را به شکلی واقعی‌تر و مثبت‌تر نمایش می‌دهند. در این داستان‌ها گاهی پیام اسلامی خاصی به چشم نمی‌خورد و درمجموع مضامین ساده‌ای دارند: مثلا این‌که مسلمانان انسانند و شبیه دیگران زندگی می‌کنند، می‌خندند و گریه می‌کنند.

نمونه‌ای از طرح داستانی روش سوم:

دل فوّاض: داستانی درباره‌ی دانش‌آموز دبیرستانی‌ای است که زبان ژاپنی می‌خواند و سعی دارد قالب‌های مرسوم را بشکند و دوستان جدیدی پیدا کند.

روش چهارم: خلق داستان‌هایی که احکام اسلامی را به شکلی ساده و مفرح به کودکان مسلمان و نیز غیرمسلمانان آموزش دهد.

نمونه‌هایی از طرح‌های داستانی روش چهارم:

مهدکودک هیماواری: داستان حول و حوش وقایع یک مهد اسلامی و معلم‌ها و دانش‌آموزان می‌گذرد. هدف، آموزش موضوعات متنوع اسلامی به کودکان است. خوانندگان می‌توانند در خلال ماجراهایی که برای کودکان در مهدکودک اتفاق می‌افتد به یادگیری اسلام بپردازند.

آرایشگر و مشتری:

داستان بین یک مرد آرایشگر و مشتری او اتفاق می‌افتد. آرایشگر این‌طور باب صحبت را باز می‌کند که به وجود خدا اعتقاد ندارد و مشتری با یک شوخی، استدلال او را معکوس می‌کند. داستان درباره‌ی یک روش جالب برای توضیح وجود خدا به کودکان است.

فعالیت دیگر آنها به جز تولید مانگا، تولید یک اپلیکیشن قصه‌ی شب برای کودکان کم‌سن و سال‌تر با عنوان «وقت قصه با مانگای مسلمان» است. هدف از تولید این اپلیکیشن این بوده است که هر کودک در طول سال هر شب در زمان خواب یک قصه بخواند.

این داستان‌ها مجموعه‌ای از قصه‌های شب پرطرفدار با مفاهیم اصیل هستند که موضوع مشترکی دارند. همه‌ی این قصه‌ها برای کودک ‌آموزنده‌اند زیرا به آنها یاد می‌دهند تا در بزرگسالی تبدیل به افرادی مهربان و غم‌خوار شوند و خوبی‌های اسلام را با رفتار خود به نسل بعد نشان دهند.

تاریخ مانگا

مانگا -‌سبک ژاپنی رسانه‌ی رمان مصور یا کامیک بوک– قالب بسیار محبوب و قدرتمندی برای قصه‌گویی است. مانگا موجب شده است نفرت ناشی از وقایع جنگ جهانی دوم میان آمریکا و ژاپن اکنون به دوستی بدل شود. مدیران مانگای مسلمان نیز قصد دارند از قدرت مانگا برای خلق تصویر صحیح‌تر و مثبت از مسلمانان بهره ببرند. در طول سال‌ها مانگا مورد توجه و علاقه‌ی مخاطبین مختلف – از محصلان دبیرستان و دانشگاه گرفته تا والدین – بوده است. چند نمونه از انیمه‌های محبوب عبارتند از: ناروتو، پوکمون، ناپدید شده[۳].

این دو دانشجوی مسلمان معتقدند که در میان نسلی بزرگ شده‌اند که این رسانه در تصویر کردن جذابیت‌ها برایش بسیار محبوب و مؤثر عمل کرده و از این‌که هیچ یک از شخصیت‌های محبوب مانگا یا انیمه مسلمان نیستند دلسرد شده‌اند. به نظر آنها این نکته مهمی است که کودکان مسلمان بتوانند در سنین رشد با شخصیتی همذات‌پنداری کنند که آن را می‌ستایند. متأسفانه در رسانه‌های پرطرفدار موجود، شخصیت‌هایی که بتوان به کودکان مسلمان اختصاص داد دیده نمی‌شوند. به این دلیل تصمیم گرفته‌اند داستان‌های خودشان را خلق کنند که مسلمانان را مثبت نشان می‌دهد؛ افرادی مهربان که دوستان غیرمسلمان دارند، به دیگران کمک می‌کنند، و متناسب با جامعه‌ای که در آن قرار دارند هویتی شرقی یا غربی دارند.

هدف چیست؟

آنها چندین سال‌ روی ایده‌ی پروژه‌ی مانگای مسلمان کار کرده‌اند و اکنون آماده‌ی افزایش تولیدات مانگا هستند. سال پیش سه مانگای جدید را آغاز کرده‌اند و دو تای دیگر نیز در حال تکمیل هستند. روند کار شامل نوشتن داستان‌ها، ویرایش، تصویرسازی (illustrating) و آماده‌سازی برای انتشار است.

در مورد گردآوری قصه‌های شب، ابتدا قصه‌های موجود را جستجو می‌کنند یا می‌نویسند، در گام بعد روایت آنها را ضبط می‌کنند و معمولاً برای هر نقش صداپیشه‌ای دارند. در نهایت آنها را ویرایش و روی اپلیکیشن وقت قصه منتشر می‌کنند.

تولیدات آنها به صورت محتوای دیجیتال در وب‌سایت MuslimManga.org به رایگان منتشر می‌شود تا طرفداران از خواندن آنها لذت برده و استفاده کنند. آنها قصد دارند تا در صورت دریافت حمایت مالی، این محتواها را در پلت‌فرم‌های دیگری مانند کیندل، نوک، گوگل پلی، آی‌بوکز و… نیز منتشر کنند. هدف آنها گسترده کردن هر چه بیشتر جامعه‌ی مخاطبین است.

تبلیغات ‌آنها هنوز شروع نشده و تمام تولیدات محتوایی، مدیریت اپلیکیشن‌ها و فعالیت سایت از محل هزینه‌ی شخصی است و ادامه‌ی پروژه‌ها با وجود هزینه‌های جانبی برای این دو دانشجو دشوار است. عمده‌ هزینه‌های آنها هزینه‌ی هنرمند و اپلیکیشن است و تولید هر صفحه مانگا تقریباً ۲۵ دلار هزینه برمی‌دارد. آنها امیدوارند تا با کمک مخاطبین برنامه‌ریزی کنند که هر ماه فصل‌هایی از سامورایی آکیاما، هانا و عشقش، بنجامین سنسی و بسیاری مانگا‌های دیگر را منتشر کنند. همچنین تلاش می‌کنند اپلیکیشن قصه شب را بهبود بخشند.

جوایز

آنها در بخشی از سایت‌شان برای ترغیب خوانندگان به کمک بیشتر به این مجموعه عنوان کرده‌اند که : «هر دلار کمک شما باعث می‌شود در آینده تصویر مسلمانان را به صورت انسان‌هایی صلح‌طلب، آرام و مهربان منتشر کنیم. از داستان‌های معناداری که همه مردم از آن بیاموزند و سود ببرند، حمایت خواهیم کرد و شخصیت‌های مسلمانی را خلق می‌کنیم که برای کودکان‌مان تحسین‌برانگیز باشند. مهم‌تر از آن می‌توانیم صدای ۱٫۲ میلیارد مسلمان جهان باشیم که می‌گویند: «این واقعیت ماست نه آن تصویری که رسانه‌ از ما نشان می‌دهد». تصور می‌کنیم این دلیل شرافتمندانه‌ای است و هر پاداشی که ما برای حمایت‌تان در نظر بگیریم در مقایسه با اجری که از خدای خالق قدیر دریافت می‌کنید هیچ است. البته هنوز مایلیم به شما نشان دهیم کمک‌هایتان چقدر برای ما معنادار است، برای همین جوایز جالبی برایتان تدارک دیدیم! به خواست خدا حمایت شما را با بهترین توانایی‌مان در انجام مأموریتی که در نظر داریم صرف می‌کنیم!»

——————–

[۱] Muslim Manga: https://www.patreon.com/muslimmanga

[۲] Alternate history or alternative history

[۳] Spirited away

 

     منبع:اخبار پی نمای ایران

اشتراک گذاری :


  1. ali گفت:

    چقدر مسخره واقعا.حالم به هم خورد از ایده مزخرفشون. از خیر مانگاها هم نگذشتن مانگاها رو هم می خوان به گند بکشن.

آخرین اخبار