تاریخ انتشار :

تاتارستان

ششمین همایش «اسلام در دنیای چندفرهنگی» در تاتارستان برگزار شد

ششمین همایش «اسلام در دنیای چندفرهنگی» در دانشگاه کازان واقع در جمهوری تاتارستان با موضوع اصلی گفتمان میان فرقه‌ای و جلوگیری از افراط‌گرایی برگزار شد.

به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) به نقل از kpfu، روز گذشته ششمین همایش «اسلام در دنیای چندفرهنگی» در دانشگاه کازان واقع در جمهوری تاتارستان در روسیه برگزار شد. موضوع اصلی همایش امسال به گفتمان میان فرقه‌ای و جلوگیری از افراط‌گرایی اختصاص داشت.

اداره معنوی مسلمانان روسیه، اداره معنوی مسلمانان تاتارستان، موسسه اسلامی روسیه (کازان)، موسسه مطالعات شرقی و مرکز مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم تاتارستان مسئولیت برگزاری این نشست را برعهده داشتند.

این نشست برای دومین سال متوالی ارزیابی خلاصه‌ای از وضعیت مسلمانان ارائه داد. گزارش‌های ارزیابی گذشته مربوط به مسلمانان مناطق ولگا، اورال، کریمه، سن پترزبورگ، مسکو و روسیه مرکزی می‌شد.امسال مناطق سیبری و شرق دور روسیه و برخی کشورهای دیگر از جمله عراق، سوریه و پاکستان نیز اضافه شده و گفته شد که دانشگاه کازان به طور سنتی در مطالعات اسلامی همیشه بسیار فعال بوده است.

رامیل خیرالدینوف، مدیر موسسه روابط بین‌المللی، تاریخ و مطالعات شرقی در این باره گفت: این همایش از سال ۲۰۱۱ تا کنون برگزار می‌شود و از آن زمان تا کنون سکویی برای علماء، روحانیون و محققان اسلامی در روسیه و بین‌الملل بوده است.

ویتالی نائومکین، رئیس مرکز منابع اسلامی از دانشگاه کازان و مدیر موسسه مطالعات شرقی از آکادمی علوم روسیه نیز گفت: حضور دانشمندان، متخصصان و روحانیون اسلامی از مناطق و کشورهای مختلف در اینجا نشان می‌دهد که کازان به مرکزی برای مطالعات اسلامی و خاورمیانه تبدیل شده است.

حوزه پژوهشی مجزا گامی در پیشرفت علوم در روسیه و جمهوری تاتارستان است و اهمیت چندجانبه این همایش مشهود می‌باشد.

این گردهمایی شامل ۴ جلسه گفتگو و ۷ میزگرد بود. به علاوه چندین نشریه جدید در این همایش ارائه شدند که از جمله این نشریات منتشر شده، دایره العمارف جدیدی با نام «اسلام در تاتارستان»، گزارش‌نامه تحلیل وضعیتی با عنوان « وضعیت فعلی امت روسیه» و یک رسانه جمعی با عنوان «جنبش‌های رادیکال اسلامی روی نقشه جهان معاصر» بودند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار