تاریخ انتشار :

دکتر محمدرضا بن عبدالرحمن،

حس معنوی خوبی را در حرم امام رضا(علیه السلام) تجربه کردم

دکتر محمدرضا بن عبدالرحمن، جوان مالزیایی که برای اولین بار به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده بود گفت: صادقانه بگویم وقتی دعوتنامه برای سفر به ایران به دستم رسید بسیار نگران بودم اما بعد از حضور در ایران، از آن خوشم آمد و ایران اصلا شبیه آنچه تصور می‌کردم نبود.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )دکتر محمدرضا بن عبدالرحمن، از جوانان فعال در عرصه های سیاسی و اجتماعی کشور مالزی است. وی علاوه بر فعالیت رسانه ای در کشور خود، عضو سازمان جوانان مالزی است و ریاست دفتر حرفه ای جوانان در کشورش را عهده دار است.

img10003163

دکتر عبدالرحمن چندی قبل برای شرکت در اجلاس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی به مشهد مقدس آمد.

وقتی دعوتنامه ایران به دستم رسید نگران بودم!

 اولین بار است که به ایران سفر می کنم؛ آنطوری که تصور می‌کردم نبود. صادقانه بگویم وقتی دعوتنامه برای سفر به ایران به دستم رسید بسیار نگران بودم. در سال‌های گذشته چهره‌ای از ایران برای من به تصویر درآمده بود که حقیقت نداشت. بمباران رسانه‌ای علیه ایران شدید بود. مردم مالزی نیز خودشان روابط زیادی با ایران ندارند. اما وقتی به کشور ایران وارد شده و درباره ایرانیان بیشتر آموختم، از اینجا خوشم آمد و اینجا اصلا شبیه آنچه تصور می‌کردم نبود.

عضو سازمان جوانان مالزی ادامه داد: ایران کشور بسیار زیبایی است و من تصمیم گرفتم یک هفته بیشتر بمانم تا درباره ایرانیان، فرهنگ و تاریخ ایران بیشتر بیاموزم.

وی خاطر نشان کرد: من در سفر به ایران و حضور در اجلاس جوانان کشورهای اسلامی ، با بسیاری از جوانان و فعالان اجتماعی از کشورهای مختلف آشنا شدم؛ به بسیاری از آنها نیز گفته‌ام که این آخرین باری نخواهد بود که من به ایران می‌آیم و این ارتباطات بین مردم کشورهای اسلامی را بسیار مفید می دانم. من در این سفر آموختم بین آنچه به ما می گویند و بین انچه حقیقت دارد، فاصله است و با توجه با شناخت از واقعیتهای ایران ، تصمیم دارم این ارتباطات را بیشتر کرده و در حد خود به افزایش تعاملات کمک نمایم.

آمریکا سعی دارد ما را از ایران بترساند

دکتر عبدالرحمن با اشاره به فضای تبلیغاتی که غرب بر ضد جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است، تقویت روابط کشورهای اسلامی با ایران را بسیار مهم و ضروری خواند و گفت: همانطور که همه می‌دانیم کشورهای غربی از جمله آمریکا  همیشه سعی دارند ما را از ایران بترسانند و در منطقه ایجاد بی‌ثباتی کنند. در حالی که ایران قدرت مهمی در منطقه محسوب می‌شود و توسعه روابط کشورهای اسلامی با ایران در راستای وحدت اسلامی و در نهایت به سود امت اسلامی خواهد بود.

رئیس دفتر حرفه ای جوانان در مالزی در خصوص روابط ایران و مالزی گفت: به نظرم مالزی باید روابط بیشتری با ایران داشته باشد. از نظر من با کمک سازمان‌های جوانان، دو کشور می‌توانند روابط‌شان را توسعه دهند. و ما بیشتر به اینجا بیاییم و از همدیگر بیشتر بیاموزیم.

وی در بخش دیگری از این گفت وگو در خصوص ظهور گروهک های تکفیری و ظهور چالش های جدید در کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا گفت: متاسفانه باید بگویم که این نگرانی وجود دارد؛ من اهل مالزی هستم. در هر کشور من و همچنین کشور اندونزی، تفکر تکفیری وجود دارد. و همانطور که شما حضور داشتید ما در اجلاس شبیه سازی سازمان همکاری اسلامی، در جلسات متعدد به این موضوع پرداختیم و در خصوص مبارزه جدی با تفکر تکفیری به بحث و بررسی نشستیم.

غرب از تکفیری ها برای ایجاد اسلام هراسی بهره می گیرد

دکتر عبدالرحمن به تلاش غرب برای ایجاد موج اسلام هراسی در نقاط مختلف جهان اشاره و تصریح کرد: غرب از تفکر تکفیری برای ایجاد اسلام هراسی سوء استفاده می کند. ایدئولوژی تکفیری هم مسلمانان و هم غیرمسلمانان را در باره ماهیت اسلام سردرگم می‌کند. و من فکر می‌کنم که تکفیر نه تنها در مالزی بلکه برای همه ما چالش مهمی محسوب می‌شود. ما در مالزی بسیار جدی با تکفیر و افراطی گری برخورد می‌کنیم و البته هنوز زنده است.

وی گفت: تکفیر و افراطی گری همچنین به سطح تحصیل نیز مربوط می‌شود و کسانی که تحصیل کرده باشند کمتر دست آویز تکفیری‌هایی که از اسلام به نفع خودشان استفاده می‌کنند، قرار می‌گیرند. و به همین دلیل فعالیت های رسانه ای ، فرهنگی  و آموزشی و به خصوص نهادهای رسمی مانند آموزش و پرورش می‌توانند نقشی اساسی در مقابله با اندیشه تکفیر ایفا نمایند.

همبستگی اسلامی اصلی ترین راهکار مقابله با تکفیر است

عضو سازمان جوانان مالزی تاکید بر همبستگی اسلامی را از اصلی ترین راهکارهای برون رفت جهان اسلام از چالش های کنونی به ویژه تکفیری ها دانست و ابراز داشت: سازمان همکاری اسلامی سال‌های بسیار زیادی است که فعالیت دارد. دلیل اصلی ایجاد این سازمان، همبستگی اسلامی بوده است. اما در ۵۰ سال گذشته به این مهم دست نیافته‌ایم. یکی از دلایل دست نیافتن به همبستگی اسلامی، تمرکز زیاد روی اختلافات و تفاوت‌ها و به خاطر درک متفاوت از اسلام است.

وی گفت: متاسفانه به جای اینکه روی نقاط مشترک تاکید کنیم به دلایل بی‌‌اهمیت با هم می‌جنگیم و تا هنگامی که روحیه کار جمعی و مشترک و پرهیز از تفرقه را در خود نهادینه نکنیم، به نتیجه نخواهیم رسید. البته من وقتی در اجلاس مجمع جوانان سازمان همکاری اسلامی با جوانان تحصیلکرده و فرهیخته از کشورهای مختلف آشنا شدم، امیدواری به آینده بیشتر شد و دیدگاهم تا حدی تغییر کرد؛ و اگر زمام امور کشورهای اسلامی در سالهای آینده در دستان چنین جوانانی باشد، می توان به آینده خوش بین بود زیرا در این اجلاس مشاهده شد که این جوانان بهتر می‌توانند قدر مسائل را بدانند و آن‌ها نه تنها ارزش نقاط مشترک را می‌دانند، بلکه ارزش تفاوت‌ها را نیز می‌دانند و از آن به عنوان وسیله‌ای برای تقویت خودشان استفاده خواهند کرد.

حس معنوی خوبی را در حرم امام رضا(علیه السلام) تجربه کردم

وی در پایان این مصاحبه از اینکه نام او شبیه نام بسیاری از ایرانیان است ابراز خرسندی و شگفتی کرد و با اشاره به تشرفش به حرم امام رضا علیه السلام گفت: من به حرم امام رضا (علیه السلام) رفتم. حقیقتا تصوری که از شیعیان در کشورم داشتم متفاوت بود. وقتی به حرم رفتم و رسوم شیعیان را مشاهده کردم، حس معنوی خوبی را تجربه نمودم . البته تفاوت دیدگاه و رفتار همیشه وجود داشته است و این تفاوت ها برایم مسئله‌ای نبود. من عقیده دارم که نقاط مشترک بسیار زیادی وجود دارد که باید ما به آن‌ها بپردازیم تا سبب اتحاد ما شود. به نظر من آنچه مهم است روح اسلامی و باورهای اسلامی است.

عضو سازمان جوانان مالزی گفت: به نظرم حرم امام رضا (علیه السلام) علاوه بر حس معنوی و تجربه معنوی که به زائران می دهد، بسیار جای زیبایی است و حرم بسیار زیبا و ساختمان بسیار قشنگی دارد. من تصاویری از حرم را در صفحه شخصی خود در شبکه های اجتماعی گذاشتم و به مردم مالزی توصیه کردم که به مشهد بیایند. به نظرم، این فرصت بسیار خوبی برای آشنایی و ایجاد روابط است.

وی همچنین از نقش مشهد در برپایی اجلاس مجمع سازمان همکاری اسلامی تقدیر کرد و گفت: هیچ تردیدی نیست که  ایران نقش بسیار مهمی در اتحاد مسلمانان ایفاء می‌کند. من از میهمان‌نوازی مردم مشهد نیز کمال تشکر را دارم

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار