تاریخ انتشار :

عبدالباسط

نوای آسمانی که غیر مسلمانان بسیاری را به اسلام سوق داد

. خانواده وی از کردهای مهاجر هستند که به هنگام لشکرکشی‌های صلاح‌الدین ایوبی از ترکیه به مصر مهاجرت کردند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از خبرگزاری فارس، ۳۰ نوامبر بیست‌وهشتمین سالگرد ارتحال قاری نامدار مصری یعنی شیخ «عبدالباسط محمد عبدالصمد» است که در آستانه سالروز وفاتش گوشه‌ای از زندگی‌نامه این قاری نامدار تقدیم می‌شود.

656917

عبدالباسط در سال ۱۹۲۷ میلادی در روستای المزاعزه از توابع شهر ارمنت در استان قنا در جنوب مصر به دنیا آمد. خانواده وی از کردهای مهاجر هستند که به هنگام لشکرکشی‌های صلاح‌الدین ایوبی از ترکیه به مصر مهاجرت کردند.

عبدالباسط با تشویق پدر که از مدرسان حفظ و تجوید قرآن بود، در سن شش سالگی به مکتب‌خانه ارمنت رفت و در ده سالگی حافظ کل قرآن شد.

حضور در رادیوی مصر در ۲۴ سالگی

وی در ۱۲ سالگی به علوم و فنون تلاوت تسلط پیدا کرد تا جایی که از او برای تلاوت در محافل و مراسمات دعوت می‌کردند، همچنین این قاری سرشناس مصری در سال ۱۹۵۱ در ۲۴ سالگی به رادیوی مصر رفت و پس از آن به قاهره مهاجرت کرد.

استقبال مردم مصر برای خرید رادیو به خاطر صدای عبدالباسط

صوت زیبای عبدالباسط سبب شد استقبال مردم مصر برای خرید گیرنده رادیو بسیار زیاد شود و این امر سبب گسترش رادیو در مصر شد. طولی نکشید آوازه این استاد تلاوت در سراسر جهان گسترش یافت و وی به نقاط مختلف دنیا سفر کرد.

گرایش غیر مسلمانان به اسلام با صدای عبدالباسط

عبدالباسط می‌گوید: در لس‌آنجلس آمریکا شش نفر پس از شنیدن تلاوت من اسلام آوردند، همچنین در اوگاندا طی چند مرحله تلاوت، ۹۲ نفر به دین اسلام گرایش پیدا کردند که یکی از این افراد خانمی بود که از من خواست نامی برای او انتخاب کنم، من هم نام او را آمنه گذاشتم.

افسوس عبدالباسط از اشغال قدس

این قاری ممتاز قرآن کریم در یکی از سفرهای خود به فلسطین پیش از اشغال، سوره مبارکه اسراء را در مسجدالاقصی تلاوت کرد و پس از اشغال قدس، همواره افسوس می‌خورد و از اشغالگران ابراز انزجار می‌کرد. همچنین وی آرزو داشت بار دیگر در مسجدالاقصی تلاوت کند.

قاری محبوب ایرانی‌ها

این قاری نامدار در کشورمان به نوعی سرشناس‌ترین قاری مصری است و شاید در کوچه و بازار همه با نوای گرم تلاوتش آشنا باشند.

عبدالباسط در تاریخ سی‌ام نوامبر ۱۹۸۸ در سن ۶۱ سالگی بر اثر بیماری دیابت و سرطان کبد درگذشت

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار