تاریخ انتشار :

مجید مجیدی

ارائه تصویر زیبایی از اسلام و رحمت پیامبر(صلی الله علیه وآله) به جهان غرب برایم مهم بود

از ساخت فیلم «محمد رسول‌الله(صلی الله علیه وآله)» دو هدف داشتم: یکی توجه و محوریت‌دادن به ارزش‌های مشترک جهان اسلام و وحدت امت اسلامی و دیگری بازکردن پنجره جدید از اسلام برای دنیای غرب؛ ارائه تصویر زیبایی از رحمت اسلام و رحمت نبی مکرم اسلام(ص) به جهان غرب برای من مهم بود.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از وابستگی فرهنگی ایران در استانبول، مجید مجیدی، کارگردان فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله(صلی الله علیه وآله)»، گفت‌و‌گویی در خصوص این فیلم با شبکه تلویزیونی «خبر ترک» ترکیه انجام و به سؤالات خبرنگار این شبکه درباره این فیلم اسلامی پاسخ داد؛ بخشی از آن را در زیر می‌خوانیم:

333928_446
خبر ترک: آقای مجیدی چرا مقطع سنی کودکی پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) را برای ساخت فیلم انتخاب کردید؟
مجیدی: من بعد از مطالعات فراوان در زندگی نبی اکرم اسلام(صلی الله علیه وآله)، این مقطع سنی که کمترین چالش در منابع مسلمانان را داشت، انتخاب کردم.

ـ شما این فیلم را که دومین فیلم در خصوص حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) است، در مقطعی ساختید که اسلام‌هراسی در جهان در حال گسترش است؟ چه دلیلی برای این کار داشتید؟  
مجیدی: شرایط جهانی در خصوص جهان اسلام را بسیار غیر واقع و متفاوت دیدم و از این رو درصدد آمدم برای معرفی اسلام واقعی و تصویری درست از نبی مکرم اسلام فیلم بسازم. ۷ سال پیش تصمیم به این کار گرفتم و مطالعات فراوانی در این زمینه صورت گرفت.

ـ گفتید که هدف اصلی از ساخت فیلم معرفی اسلام به غیر مسلمانان بود؛ اما بیشتر در جهان اسلام مورد توجه قرار گرفت. آیا این درست است؟ فیلم چرا فارسی بود؟ اگر هدف غیر مسلمانان بودند، چرا  به زبان انگلیسی و عربی ساخته نشد؟
مجیدی: من دو هدف داشتم یکی توجه و محوریت‌دادن به ارزش‌های مشترک جهان اسلام و وحدت امت اسلامی و دیگری بازکردن پنجره جدید از اسلام برای دنیای غرب بود. ارائه تصویر زیبایی از رحمت اسلام و رحمت نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه وآله) به جهان غرب برای من مهم بود.
این فیلم در فستیوال‌های غربی مانند کانادا و سایر جاها حضور داشته و با استقبال هم مواجه شده است و البته این فیلم در جهان اسلام بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

ـ چرا  فیلم در ترکیه دیر اکران شد؟
مجیدی: در ترکیه ۷ ماه قبل هماهنگی‌های لازم برای اکران صورت گرفت و البته مشکلات تکنیکی و صداگذاری هم در تأخیر اکران نقش داشت و مزید بر علت شد.

ـ  در ترکیه با TRT و سازمان دیانت ترکیه برای همکاری در تولید و پخش آن مذاکراتی صورت گرفته بود که به نتیجه نرسید. علتش چه بود؟ و یا حتی قرار بود بازیگری از ترکیه هم باشد، چرا تحقق پیدا نکرد؟
مجیدی: با TRT صحبت کردیم، فیلم سینمایی را نمی‌خواستند و نظر دیگری داشتند و البته با سازمان دیانت مذاکره داشتیم و همکاری هم به عمل آمد.

ـ  شما کارگردان بزرگی هستید، آیا قبل از ساختن فیلم می‌دانستید که با چالش و انتقادات مواجه می‌شوید؟
مجیدی: طبیعی است چون در خصوص حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) دو تا فیلم ساخته شده است و نمونه های دیگری ندارد. بیانیه ها و انتقادات، اتفاقا به تهیج مردم برای مشاهده فیلم انجامید.
باید عرض کنم که در خصوص حضرت مسیح تا کنون ۲۰۰ فیلم و حضرت موسی ۱۲۰ فیلم و بودا ۴۲ فیلم ساخته شده است و لیکن برای حضرت محمد (صلی الله علیه وآله) ۲ فیلم، این بدین معناست که ما در جهان اسلام پیرامون حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) کم کاری کردیم و دنیای غرب تفکرات خویش و اندیشه های حضرت مسیح و موسی را با استفاده از زبان سینما به دیگر جوامع معرفی داشته است.
ما باید رحمت واسعه پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) را به جهانیان معرفی کنیم.

ـ اینگونه بر می‌آید که شما با نگاهی شیعی به تاریخ و حیات پیامبر اکرم‌(صلی الله علیه وآله) در این فیلم پرداخته اید و این نگاه شما در ترکیه و دیگر کشورها با انتقادات مواجه شد. شما در این فیلم به عبدالمطلب و ابوطالب پرداختید که در منابع اهل سنت به عدم ایمان آوردن ایشان اشاره شده است و یا چالش های بنی امیه و بنی هاشم  را مطرح کردید. آیا می‌خواستید مذهبی را به مذهبی دیگر ترجیح دهید؟
مجیدی: من سعی کردم به تاریخ وفادار باشم. ابوطالب پیامبر اکرم را در دامان خویش بزرگ کرد و این در منابع اهل سنت موجود است در تاریخ ابن هشام آمده است. به هیچ وجه به دنبال ترجیح مذهبی بر مذهبی دیگر در این فیلم بر نیامده و از منابع اهل سنت و شیعه توامان بهره بردم.

ـ یکی از انتقادات وارده  بر فیلم ، نشان دادن چهره حضرت محمد( صلی الله علیه وآله ) می باشد، شما چگونه بر آن قرار گذاشتید؟ شمایی که در رنگ خدا به آن زیبایی ندیدن فرد را تجربه داشتید و به راحتی می‌توانستید چهره پیامبر را نشان نمی‌دادید ، چرا اینگونه شد ؟
مجیدی : من خیلی تلاش زیادی داشتم که چهره مبارک حضرت محمد را نشان ندهم و بر این امر هم اعتقاد داشتم و بر این امر هم وفادار ماندم.  این در حالی  است در هیچ یک از فقه اهل سنت و تشیع بر حرام شرعی نشان‌دادن چهره پیامبر سند قوی وجود ندارد . البته از نظر عرفی می‌پذیرم چهره مقدس پیامبر نباید نشان داده شود و در این فیلم هم اینگونه بود. چهره نبی مکرم اسلام در سنین کودکی و قبل از رسالت ایشان بود و به نظر مانعی نداشته باشد و می‌بینیم در آخر فیلم چهره نازنین پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) با هاله‌ای از نور به تصویر کشیده شده است.

ـ در فیلم شما اینگونه بر می آید که از تصویر حضرت عیسی(ع) خیلی متاثر هستید و آن تصویر فوق العاده را به یک تصویر بشری ترجیح دارید و به خاطر این نگاه به شما انتقاداتی وارد می‌کنند، آیا قبول می‌کنید که دیدگاه یک مذهب را به مذهب دیگری ترجیح می‌دهید؟
مجیدی : معتقدم همه انبیاء علیهم السلام در امتداد یکدیگرند و همه آنها برای هدایت بشریت ماموریت پیدا کرده اند و همه پیامبران معجزانی داشته‌اند و معجزه حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) قرآن است. من در فیلم، نگاهم به پیامبران اینگونه است.

ـ اینکه گفته می‌شود فیلم شما سفارشی است آیا قبول دارید؟ دیگر اینکه شما قبلا سبک دیگری در فیلم‌هایتان بود که با فیلم جدیدتان متفاوت است، این به چه دلیل می‌باشد؟
مجیدی: هر فیلم با توجه به موضوع اش، تکنیک خاص خود را می طلبد. فیلمی چون حضرت محمد باید متفاوت باشد، برخی از  صحنه ها مانند ابابیل را چگونه باید نشان می دادم.
در دانمارک قرار بود به خاطر یکی از  فیلم هایم جایزه بگیرم، لیکن بدنبال اهانت کاریکاتوریستی به ساحت مقدس حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) از اخذ آن امتناع داشتم و همان موقع تصمیم گرفتم برای نشان دادن چهره اصیل نبی مکرم اسلام و اسلام عزیز فیلمی بسازم و بودجه این فیلم توسط بنیاد خیریه ای تامین گردید.
برای ساخت فیلم حضرت محمد(صلی الله علیه وآله) شهرک سینمایی را در ایران ساختیم که تا سالیان سال می تواند برای فیلمسازان تاریخی با موضوعات دینی و محوریت حضرت محمد مصطفی مورد استفاده قرار بگیرد و من از همه کارگردانان دنیا بالاخص از ترکیه دعوت میکنم برای بهره برداری از این مجموعه به ایران مسافرت نمایند.

ـ گفته می شود قصد دارید در خصوص حضرت مولانا فیلمی را بسازید، آیا درست است ؟
مجیدی: هنوز تصمیم نگرفته ام ولی برای ساختن فیلمی با محوریت شخصیت بزرگی چون مولانا دغدغه دارم. ایشان جایگاه بالایی در ادبیات ایران دارند و همچنین در ترکیه هم مورد توجه زیادی است و شاید در آینده این پروژه را تحقق بخشم.

ـ آیا از فروش فیلم در ترکیه راضی هستید؟
مجیدی: در آغازین روزهای اکران فیلم استقبال زیاد بود، لیکن مقداری افت کرده است و که امیدورارم بهتر شود و البته لازم است از مردم ترکیه و دولت این کشور تشکر نمایم.
ترجمه: وابستگی فرهنگی ایران در استانبول

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار