تاریخ انتشار :

فعاليتهاي خيريه مسلمانان باليوودي:

ستاره‌های مسلمان در سینمای هند

سلمان خان در ژانویه ۲۰۱۲، پیشنهاد پرداخت مبلغ ۴ میلیون روپیه (۷۲۸۰۰ دلار آمریکا) را برای آزاد کردن حدود ۴۰۰ زندانی از ۶۳ زندان در ایالت Uttar Pradesh از طریق NGO خود را داد. زندانیان، دوره زندان را تمام کرده بودند اما به دلایل اقتصادی توانایی پرداخت جریمه قانونی برای اتهامات خود را نداشتند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مترجم از زبان فرانسه معصومه طاهری / اسلام پس از هندو، دین دوم در هند است. مسلمانان در طول سالها نقش برجسته‌ای در صنعت فیلم هندی داشته‌اند. مخاطبان بسیاری اغلب فیلم‌های هندی را با چهره‌ها وشخصیت‌های نمادین مسلمانان نگاه می‌کنند، از دهه ۱۹۹۰ تا به حال، سه ستاره‌  معروف هندی مسلمان هستند؛ یعنی سه خان : شاهرخ خان، امیرخان و سلمان خان ‌که به‌طور اتفاقی، هرسه تن دریک سال متولد شده‌اند. سال ۱۹۶۵! سه‌خان نمونه‌های خوبی از بازیگران موفق مسلمان هستند بدیهی است که جایگاه اجتماعی بالایی باید داشته باشند.

در اینجا به اختصار به بیوگرافی این سه ستاره مسلمان سینمایی هند اشاره می‌کنیم:

شاهرخ خان

شاهرخ خان

شاهرخ‌خان بازیگر، تهیه کننده، مجری تلویزیونی و فردی نیکوکاراست به‌صورتی ‌که در رسانه‌ها به اومی‌گویند «سلطان خان».سال ۲۰۱۱ در لس‌آنجلس‌تایمز  لقب «بزرگترین ستاره سینما در جهان»را به او دادند. در سال ۲۰۰۸ او را در لیست از نام‌های تاثیرگذارترین هند قرار دادند. نشریه نیوزویک او را به عنوان یکی از ۵۰ نفر قدرتمند  جهان معرفی کرده است. بیش از ۵۵ فیلم وسریالبازی داشته  و جوایز متعددی هم دریافت نموده است که در فیلم فیر(جایزه‌ای که سالانه درهند به بهترین فیلم داده می‌شود و به برجسته‌ترین جشنواره فیلم هند این جایزه اختصاص دارد ) به ۱۴ جایزه و ۳۰ بار نامزدی دریافت او اشاره شده است.

 او همچنین ۸ جایزه برای بهترین بازیگر نقش اول مرد به دست آورد، آن را به بالیوود‌ترین بازیگر دانسته‌اند، که «دیلیپ کومار»چنین لقبی داشت. سال ۲۰۰۷ جایزه هنر و ادبیات را  توسط دولت فرانسه دریافت کرد.علاوه براین در بالیوود، سفیر سلامتی در مورد بیمارهایی‌های چون فلج اطفال و کنترل ایدز از سوی سازمان ملل انتخاب شده بود. خان یکی از اعضای هیات مدیره این بنیاد در هند است.

در سال ۲۰۰۵، خان در کنسرت HELP Telethon ، همراه با دیگر ستاره‌های بالیوودی، برای جمع آوری کمک به قربانیان زلزله دراقیانوس هند که در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاده بود شرکت کرد. او همچنین ۵/۲ میلیون روپیه برای صندوق امداد سونامی PM برای مناطق سونامی‌زده هند اهدا کرد.

muslim-namaz-shahrukh-khan-khan-Favim.com-566586

شاهرخ خان برای توسعه اشتغال افراد معلول( NCPEDP ) فعالیت دارد. همان سال، خان با وزارت بهداشت و درمان و UNICEF هند برای مبارزات انتخاباتی به واکسینه کردن کودکان درسراسر کشورتحت عنوان ماموریت ملی روستایی بهداشت هند همکاری داشت. ماموریت اوتوسط اقتصاددانان به‌عنوان«ابتکارعمل جاه‌طلبانه‌ترین‌های بهداشت روستایی » نامیده می‌شد که با هدف ارائه خدمات بهداشتی در دسترس، مقرون به صرفه و قابل اعتماد برای مناطق روستایی دور افتاده هند بوده است. در سال ۲۰۰۸، خان در « راک در تاریخ برای بشریت» با دیگر ستاره‌های بالیوود کنسرتی را به ره‌انداختند که بیش از ۳۰ میلیون روپیه جمع شد  و برای کمک به کودکان گرفتارسیل در بیهار هزینه نمودند.  سال ۲۰۰۹ در پنج روستا تحت ابتکاری انرژی خورشیدی برای تهیه  برق به راه انداخت. درسال بعد، او این طرح را در هشت روستای دیگر اجرا نمود. در نسخه ۲۰۱۲ این ابتکار عمل او در ۱۲ روستا  دیگرهم به تصویب رسید.

در سال ۲۰۰۹ دکترای افتخاری ادبیات از دانشگاه بدفردشر به اواعطا شد، در این مراسم خان متعهد گردید تا در پیشبرد آموزش و پرورش کودکان هند تلاش داشته باشد. درسال ۲۰۱۱، او تیمی را با ستاره بالیوود «آمیتاب باچان» بازیگر انگلیسی «جودی دنچ» برای ترویج بنیادی در بهبود شرایط زندگی افراد فقیر در هند به راه‌انداختند. درهمان سال او توسط UNOPS به‌عنوان اولین سفیر جهانی «آب وفاضلاب»منصوب گردید همچنین، اوبا Pyramide باهم Marni جایزه یونسکو برای فعالیت‌های خیریه و اجتماعی برای آموزش به کودکان دریافت کرد؛ علاوه بر این، شاهرخ خان مجله جهان وطنی درهند«مردان واقعی زنان برخورد کند» و مبارزات اجتماعی، «مردان در برابر تجاوز و تبعیض » را نیز راه اندازی نموده است. شاهرخ خان در بیش از ۲۰ شرکت مختلف در هندوستان سرمایه گذاری کرده است و بخش سود دهی شرکت‌ها را در امور خیریه استفاده می‌کند.

امیر خان(عامرخان)

امیر خان(عامرخان)

«امیرخان» بازیگر، مجری، کارگردان، فیلمنامه‌نویس  و تهیه کننده تلویزیون است. پدر او طاهر حسین، تولید کننده فیلم بود و عموی بزرگ او یک آزادی‌خواه فیلسوف هندی به نام ناصرحسین بود.

خان در طول حرفه بازیگری خود موفق شده است تا به‌عنوان یکی از بازیگران محبوب و با نفوذ در سینمای هند تلقی شود.جوایز متعددی دریافت کرده است. ازجمله؛ بیست بار کاندیدای گرفتن بهترین بازیگر مرد، سه بار برنده جایزه بهترین بازیگر مرد،برنده بهترین بازیگر تازه وارد در سال ۱۹۹۰، بهترین بازیگر از نظر منتقدین در سال ۲۰۰۷ برای رنگ د بسنتی، برنده بهترین کارگردان سال ۲۰۰۸، رکورددار فروش فیلم در کل تاریخ سینمای هند، کاندیدای مرد سال ۲۰۰۸، برنده جایزه پادام بوشان که کمتر کسی دست پیدا کرده، کاندیدای مرد سال ۲۰۱۰ از سوی مجله سی کیو، رکورد بازی در فیلم پرفروش را دارد.

Aamir_1امیر خان(عامرخان)

سال ۲۰۰۱، فیلم « باج» را بازی کرد دربهترین فیلم خارجی اسکار ۷۴ نامزد دریافت جایزه بود و اوموفق به دریافت جایزه بهترین بازیگرنقش اول مرد در فیلم فیرشده است. علاوه بر این  کارگردانی فیلم‌هایی را هم به عهده دارد، در سال ۲۰۱۲  تولیدات تلویزیونی روی مسایلی اجتماعی حاکم در هنر حساس شده بود که امیر خان نیز تولیداتی ازاین دست شرکت کرد وموضوعات مختلف اجتماعی کار کرد. در سال ۲۰۰۶ امیرخان در تظاهرات علیه تصمیم دولت نسبت یه گجرات شرکت کرد. او به حمایت از قبایل بی‌خانمان نیز فعالیت داشته است. در سال ۲۰۱۱، خان سفیر یونسکو برای ترویج تغذیه کودکان منصوب شد.  سال ۲۰۱۲، زمانی‌که نظر او را در مورد  سرگرمی و تفریح پرسیدند، پاسخ داد: « من نمی‌خواهم  کاهش داشته باشد پیش‌بینی من این است که در آموزش و پرورش روی تغذیه دانش آموزان متمرکز بشود.

سلمان خان

«سلمان خان» بازیگر، تهیه کننده، مجری تلویزیونی و فردی نیکوکار است. او پسر بازیگر و فیلمنامه‌نویس هندی «سلیم خان» است و بیش از ۸۰ فیلم  بالیوود در نقش اول بازی کرده است.

در سال ۱۹۹۹، سلمان خان، برای فیلم «کوچ کوچ هوتاهه» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و توانست موفقیت‌های تجاری و انتقادی زیادی را کسب کند سپس در چندین فیلم خوش درخشید که می‌توان به فیلم‌های «تره نام» در سال ۲۰۰۳ و «موجسه شادی کروگی»در سال ۲۰۰۴ و «نو انتری» در سال ۲۰۰۵ و «پارتنر» در سال ۲۰۰۷ و «وانتد» در سال ۲۰۰۹ و «دبنگ» در سال ۲۰۱۰ و«بادیگارد» و «ردی» و «اک تا تایگر» و «دبنگ ۲» در دو سال اخیر اشاره کرد که در تاریخ سینمای بالیوود بالاترین سود را کسب کردند و جزء پرفروش‌ترین فیلم‌های این صنعت به شمار می‌روند. سلمان خان یکی از موفق ترین هنرپیشه‌های سینمای هند است. فیلم «منه پیار کیا» او پرفروش‌ترین فیلم دهه هشتاد لقب گرفته است.

TheThreeKhansofBollywood

خان در طول حرفه خود در چندین موسسه خیریه مشارکت داشته است.  یک ان.جی‌.یو به نام Being) Human )انسان بودن را بنیان‌گذاری کرد که تی شرت و سایر محصولات را به‌طور آن‌لاین و از مغازه‌ها به فروش می‌رساند تمام درآمد حاصل از فروش تی‌شرت‌ها، صرف هدف ارزشمند حمایت از افراد محروم خواهد شد. اوایل شکل‌گیری این انجمن، سلمان‌خان با پول خودش این بنیاد را ایجاد و هزینه آن را تامین کرد. در سال ۲۰۱۱، شرکت تولیدی به نام محصولات SKBH را راه اندازی کرد  و پولی که از راه تهیه فیلم بدست می‌آید را به موسسه اهدا می‌کند. نخستین فیلم ساخته شده تحت این عنوان، فیلم کمدی برای کودکان بود که ۳ جایزه ملی را کسب کرد. او در ژانویه ۲۰۱۲، پیشنهاد پرداخت مبلغ ۴ میلیون روپیه (۷۲۸۰۰ دلار آمریکا) را برای آزاد کردن حدود ۴۰۰ زندانی از ۶۳ زندان در ایالت Uttar Pradesh از طریق NGO خود را داد. زندانیان، دوره زندان را تمام کرده بودند اما به دلایل اقتصادی توانایی پرداخت جریمه قانونی برای اتهامات خود را نداشتند.

منبع:  on islam

اشتراک گذاری :


  1. شریف گفت:

    سلام
    خدا قوت
    از مطالب وعکس های شما حتما استفاده می کنم
    درپناه حق

  2. ترنج گفت:

    قالَ مُوسى علیه‏السلام: یا رَبِّ، مَن أهلُکَ الَّذینَ تُظِلُّهُمْ فى ظِلِّ عَرشِکَ یَومَ لا ظِلَّ إلاّ ظِلُّکَ؟ فَأوحَى اللّه‏ُ إلَیهِ: … وَ الَّذینَ یَغْضِبُونَ لِمَحارِمى إذَا استُحِلَّتْ مِثلَ النَّمِرِ إذا جُرِحَ.
    حضرت موسى علیه‏السلام عرضه داشت : پروردگارا! کسان تو کیانند که در روزى که جز سایه تو سایه‏اى نیست، آنها رادر سایه عرش خود پناه مى‏دهى؟ خداوند به او وحى فرمود: … کسانى که هرگاه حرامهاى من حلال شمرده شوند، مانند پلنگ زخم خورده خشمگین گردند.
    با داستان حضرت موسی (ع) منتظرم

  3. ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ
    ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּּּּּ ּ ּ ּ ּ \____________________
    ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞,ּ ּ ּ ּ ּ ּ \¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯ֹֹ\
    ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּּ۞۞,ּּּ ּ ּ ּ\ یا امام خامنه ای ִ \
    ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּּ ּ ּּ۞۞ـּ ּ ּ ּ\__________________̲̲/_̲
    ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ\¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
    ּ ּ۞۞ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ\
    ּ ـ۞۞ּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ּ ـ۞۞ּ ּ \ּ ּ ּ ۞۞
    ּ ۞۞ـּ ּ ּ ۞۞ּ ּ ּ ּ۞۞ ּ ּ ּ ـ۞۞ּּ ּ \ּ ּ ּ ּ۞۞
    ּ ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    ּ ּ۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞۞
    ֹֹֹֹ¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯\¯¯¯¯¯¯¯¯
    ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ִ ۞ִִ ִ ִ ִ ۞ִ۞

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ
    قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ
    مِنْ شَرِّ ما خَلَقَ
    وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ
    وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ
    وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ

    وب خوبی دارید با همسنگران ما همراه میشوید؟؟؟
    در صورت تمایل به تبادل لینک ما را خبر کنید.

    وبلاگ تخصصی بصیرت دهی (سکوت ممنوع ) همسنگر میطلبد.
    در راه اوج گرفتن میهن مان از شما یاری میخواهیم… منتظر نظرات وهمکاری شما هستیم.

    پیش به سوی ناتوی فرهنگی

    نقد فیلم -ولایت فقیه-فرقه های نوظهور-دلنوشته-راز صهیون- سیاست خارجی و داخلی ( موضوعات وبلاگ سکوت-ممنوع)
    برای ساختن حماسه ای تازه تا پای جان آماده ایم.

  4. مهدی گفت:

    عرفان خان مسلمونه یا نه ؟???

  5. کامران گفت:

    محبوب ترین فیلم سینمای هند شعله است . که همگان داستان آنرا جالب می دانند. ایت می دانید این فیلم مشهور ۳ نویسنده داشته که هر سه مسلمان بوده اند. سلیم خان جاوید اختر و..

  6. ناشناس گفت:

    مگر باین بازیگران مسلمان نیستند پس چرا در فیلم آن گونه بازی می کنند؟

  7. لی لی گفت:

    سلمان خان بهترین بازیگریه که من به عمرم دیدم،مخصوصا با بازی بی نظیرش تو فیلم شاهدا.اما نمی دونستم مسلمونه و وقتی فهمیدم بینهایت خوشحال شدم

  8. ناشناس گفت:

    سلام آقای امیر خان

آخرین اخبار