تاریخ انتشار :

کمپین انگلیسی

با کمپین «Who is Hussain» آشنا شوید

«Who is Hussain» نام کمپینی جهانی است که می خواهد امام حسین (علیه السلام) را به جهانیان معرفی کند. سراغ جمعی از اعضای این کمپین در تورنتو رفتیم تا درباره آن بیشتر بدانیم.

     به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) «Who is Hussain»عبارتی است که وقتی آن را به زبان خودمان ترجمه می‌کنیم برای بسیاری از ما یادآور شعر محتشم است روی کتیبه‌های محرمی، کتیبه‌هایی که مدام توی کوچه پس کوچه‌های شهرمان این عبارت را فریاد می‌زنند که «این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست؟»امام حسین(ع) فارغ از یک شخصیت مذهبی بین ما شیعیان، یک شخصیت بی‌نظیر در تاریخ بشریت به حساب می‌آید، شخصیتی که هنوز هم بعد از ۱۴۰۰سال قیامش انقدر برای عده‌ای از آدم‌های روی زمین تازگی دارد که هنوز هم به یادش سیاهپوش می‌شوند و اربعین هرسال با بزرگ‌ترین جمعیت میلیونی دنیا داستانش را مرور می‌کنند تا به دنبال آن از «آزادگی» و «عدالت» حرف زده باشند. اما با همه این‌ها هنوز هم کسانی هستند تو دنیا که از «امام حسین(ع)» چیزی نمی‌دانند و هنوز هم قصه‌اش را نشینده اند. مردمانی که شاید هنوز هم پیش‌فرضشان از اسلام کشت وکشتارهای وحشیانه داعش باشد. کمپین «who is Hussain» حالا یک کمپین جهانی است که چند سالی است در گوشه کناره‌های جهان امام حسین(ع) را به مردم دنیا معرفی می‌کنند و از عدالت اجتماعی حرف می‌زنند به همین بهانه به سراغ اعضای این کمپین در تورنتوی کانادا رفتیم تا آن‌ها برایمان از کارها و اتفاقاتی حرف بزنند که در طول این یک سال آن را تجربه کرده‌اند.

images

داوطلبان مسیحی و هندو در کمپین «Who is Hussain»

حالا چیزی حدود۴سال از راه‌اندازی این کمپین جهانی در دنیا می‌گذرد. کمپینی که سال ۲۰۱۲ به همت تعدادی از جوانان مقیم لندن برای معرفی امام حسین(ع) به مردم دنیا راه‌اندازی شد. به شکلی که در حال حاضر می‌شود رد پای این کمپین را در کشورهایی مثل امریکا، فرانسه، هند، آلمان، نروژ، استرالیا و… پیدا کرد. اعضای این جنبش را نه فقط مسلمانان که پیروان ادیان دیگر هم تشکیل می‌دهند. تا جایی که اعضای این کمپین درباره افراد گروهشان در تورنتو این‌طور می‌گویند. «ما از فرقه‌های مختلف اسلام، مسیحیان و هندوها داوطلب داریم و به شکل تنگاتنگی با پناهجویان سوری در کانادا کار می‌کنیم که در بین آنها هم مسلمانان هستند، هم مسیحیان و هم ایزدی‌ها» این در شرایطی است که این جنبش سعی دارد تا با انجام فعالیت‌های خیرخواهانه و صلح طلبانه به معرفی شخصیت امام حسین(ع) بپردازد. برای همین هم اگر نگاهی به سابقه این گروه بیندازید به برنامه‌های متنوعی مثل توزیع غذا بین فقرا، اهدای خون، کمک به قربانیان جنگ و حوادث را ببینید کارهایی که هرکدامشان قرار است بهانه‌ای باشد برای معرفی امام حسین(ع) و فلسفه قیام عاشورا

maxresdefault

سراغ کسانی می‌رویم که هرگز از حسین(ع) نشنیده‌اند

یکی از شهرهایی که اهالی پویش «Who is Hussain»در آن فعالیت دارند تورنتو است.   جایی که حالا جوان‌هایش یک سالی است در زمینه معرفی امام حسین(ع) به مردم آن منطقه در حال فعالیت هستند. گروهی که طبق گفته خودشان بیشتر اعضای آن‌ها را جوانانی با ملیت‌های مختلف تشکیل می‌دهند تا دورهم جمع بشوند و ماجرای امام حسین(ع) را برای مردمی که تابه‌حال چیزی از او نشنیده‌اند تعریف کنند تا جایی که آقای «امتیاز کرمعلی» لیدر گروه «who is Hussain»در تورنتو درباره فعالیتشان این طور می‌گوید: «ما وقتی از امام حسین(ع) برای مردم اینجا می‌گوییم آن‌ها به‌شدت شگفت‌زده می‌شوند برای همین هم واکنش‌های مثبتی از خودشان نشان می‌دهند و همیشه دوست دارند که بیشتر درباره این موضوع بدانند ولی از طرفی هم ما عموما سراغ کسانی می‌رویم که مسلمان نباشند؛ کسانی که تا پیش از این هیچ‌وقت چیزی از امام حسین(ع) نشنیده‌اند.»

معرفی امام حسین(ع) به عنوان یک مصلح اجتماعی

«Who is Hussain»کمپینی است که نه فقط در ایام عزاداری شهادت اباعبدالله که در تمام‌روزهای سال به فعالیت می‌پردازند و به قول خودشان هیچ برنامه و اصرار خاصی هم برای تغییر دین آدم‌های دور و برشان ندارند و بلکه بیشتر به دنبال حرکت به سمت مفهوم غریب «عدالت اجتماعی» در دنیای امروز هستند که در این بین نماینده این حرکت را امام حسین(ع) می‌دانند. برای همین هم یکی از نکته‌های مهم در فعالیت‌هایشان چگونگی ارتباط گرفتن و حرف زدن با آدم‌هایی است که تا به حال درباره واقعه عاشورا و کربلا چیزی نشنیده‌اند و حالا به واسطه این جنبش قرار است با قصه کربلا و قیام امام حسین(ع) آشنا شوند. به همین دلیل وقتی از اعضای این گروه درباره چگونگی ارتباط گرفتن آن‌ها با مردم می‌پرسیم به این جواب می‌رسیم «ما سر صحبت را با معرفی کردن امام حسین(ع) شروع می‌کنیم و از او به عنوان یک مصلح اجتماعی حرف می‌زنیم و بعد از آن هم شروع می‌کنیم به بحث درباره ایثار و فداکاری برای چیزی که امام حسین(ع) به خاطرش ایستادگی کرد مثل عزت، برابری، عدالت و درسی که او به بشریت داد و آن این بود که”مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است. “»

images-1

اینجا از شنیدن جمعیت۲۰میلیونی اربعین مسحور می‌شوند

با وجود اینکه در حال حاضر۱۴ قرن از قیام کربلا می‌گذرد اما هنوز هم که هنوز است دربرگیری همه جانبه  داستان عاشورا در بخش‌های مختلف باعث می‌شود که این حکایت همیشگی از زوایای مختلف و با نگاه‌های متفاوت برای آدم‌ها جذاب و در عین حال تأثیرگذار باشد. تا جایی که اعضای این کمپین در تورنتو می‌گویند درکنار همه بخش‌های متفاوتی که برای مخاطبانشان روایت می‌کنند قسمت‌هایی هست که شاید بیش از بخش‌های دیگر برای آن‌ها قابل توجه باشد. «بخش‌های مختلفی وجود دارد که برای مخاطبان ما می‌تواند جذاب باشد مثل این حقیقت که امام حسین تنها با یک سپاه ۷۲نفره در برابر زور مقاومت کرد سپاهی که هم پیر بودند و هم جوان، هم عرب داشتند و هم عجم. هم مسلمان بودند و هم غیرمسلمان اینکه در آن سپاه هم برده وجود داشته هم آدم‌های آزاد، به همین دلیل مخاطبان ما وقتی می‌بینند در دنیای امروز که در آن بی‌عدالتی‌های اجتماعی مثل نابرابری، نژادپرستی وعدم تحمل مذهب  شایع است دارند ماجرای مردی را می‌شنوند که در ۱۴۰۰سال پیش و در جامعه عرب با اقتدار دربرابر بی‌عدالتی این‌طور ایستادگی کرده است، مسحور می‌شوند.»

اما در کنار همه این‌ها «امتیاز کرمعلی» معتقد است که به جز تعریف خود قیام امام حسین تجمع۲۰میلیونی مردم در روز عاشورا جزو پدیده‌هایی است که مخاطبان آن‌ها از شنیدنش متأثر می‌شوند. «علاوه بر این چیزی مخاطبان ما را شوکه می‌کند تجمع ۲۰میلیونی و معجزه‌آسای مردم است. مردمی که در طول سه روز با پای پیاده از نجف به کربلا می‌روند بدون آنکه نگران آب و غذا و سرپناهشان باشند آن‌ها وقتی این‌ها را می‌شنوند مبهوت می‌شوند و دوست دارند بیشتر درباره کربلا بدانند.»

download

کارمان با یک شمع برای قربانیان شروع شد

«امتیاز کرمعلی» می‌گوید چیزی حدود یک سال است که شعبه «who is Hussain»در تورنتو به راه افتاده است. گویا کار این کمپین در کانادا با روشن کردن شمع به یاد قربانیان بغداد در ماه رمضان آغازشده است چیزی که موجب شد در یک گردهمایی۳هزار نفر از مردم در آن حضور پیدا کنند و از طرفی این اتفاق در کانال‌های اصلی خبری هم برجسته شود که این موضوع هم خودش باعث اقدامات دیگر «who is Hussain»در امریکای شمالی شد.

از اهدای خون تا کوتاهی مو و اطعام نیازمندان

اما بچه‌های در تورنتو در کنار روایت قیام عاشورا برای مردم آن منطقه فعالیت‌های خیرخواهانه زیادی را انجام می‌دهند. «ما در طول این مدت ۹مرکز اهدای خون راه‌اندازی کرده‌ایم که در آن افراد زیادی توانستند خون بدهند و در عین حال در هفته آگاهی عاشورا با مشارکت دانشگاه تورنتو توانستیم توجه۱۰۰نفر از غیرمسلمانان را به پیام امام حسین جلب کنیم. درعین‌حال برای هفته‌های پیش رو در نظر داریم که در یک قرار برای  بی‌خانمان‌ها ناهار ترتیب دهیم و برایشان معاینه دندان و اصلاح رایگان در نظر بگیریم.»ناگفته نماند که شما در کنار همه این فعالیت‌ها می‌توانید برنامه برای پناهجویان سوری و برگزاری نشست ادیان با موضوع امام حسین (ع) در کلیسا و کنیسه را هم به قرارهای آتی این گروه اضافه کنید.

images-2

یکی از سنی‌ها فکر می‌کرد، امام حسین(ع) را می‌پرستیم

حضور در چنین کمپینی به‌طور قطع پر است از اتفاقات و لحظات به‌یادماندنی برای کسانی که در آن به فعالیت مشغول هستند؛ به‌گونه‌ای که خودشان یکی از به‌یادماندنی‌ترین این لحظات را این طور بازگو می‌کنند. «در یکی از هفته‌ها ما در یکی از کارگاه‌های پلیس که برای پناهجویان سوری بود شرکت کردیم تا از گروهمان و فعالیت‌های آن حرف بزنیم. در آنجا ما بازخوردهای مثبتی از آدم‌ها دریافت کردیم و آن‌ها سؤالات زیادی را درباره امام حسین(ع) از ما پرسیدند و می‌خواستند که بیشتر راجع به زندگی او بدانند. تا جایی که ما توانستیم با دو نفر از افسران پلیس که مایل بودند بیشتر درباره امام حسین(ع) بدانند بحث کنیم.

قسمت جالب این بود که یکی از افسران پلیس یک مرد سنی بود و دیگر یک سیاه‌پوست مسیحی، اولی می‌گفت تا پیش از این فکر می‌کرده است که ما شیعه‌ها امام حسین را می‌پرستیم ولی ما دینمان را برایش روشن کردیم و توضیح دادیم که امام حسین(ع) برایمان حرمت دارد ولی تنها خدا را می‌پرستیم تا جایی که او بعد از شنیدن این موضوع اطلاعات تماسش را به ما داد و از ما خواست که اطلاعات بیشتری را در این زمینه در اختیارش بگذاریم. پلیس دوم هم یک سیاه‌پوست بود نه تنها تحت تأثیر داستان امام حسین(ع) قرار گرفت که حتی می‌خواست بیشتر درباره اسلام بداند چون معتقد بود که اسلام و مسیحیت شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند و پیام امام حسین پیامی است که به همه مردم در کل دنیا مربوط می‌شود و همه باید او را بشناسند.»

منبع: مهر

 

اشتراک گذاری :


  1. زهرا کارخانه گفت:

    واقعا عالیه
    فقط نمیدونم من چه جوری توی این کمپین شرکت کنم

آخرین اخبار