تاریخ انتشار :

موسی آیدین

اهتمام شبکه تلویزیونی ۱۴ ترکیه به معرفی عترت

جامعه شیعی ترکیه امکانات رسانه‌ای خاصی نداشت تا بتواند در برابر اتهامات و حرف‌های غیر واقعی از خود دفاع کند به همین دلیل با پخش برنامه‌هایی حول محور عترت در شبکه تلویزیونی ۱۴ ترکیه، پاسخ این شبهات را دادیم و در واقع از اعتقادات شیعه و دیدگاه معارفی اهل بیت(ع) دفاع کردیم.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) «موسی آیدین»، مدیر شبکه تلویزیونی ۱۴ ترکیه اظهار کرد: امروزه رسانه‌ها حرف اول را از نظر تأثیرگذاری روی اقشار و جوامع مختلف در جهان می‌زنند و در واقع رسانه‌ بُرنده‌ترین سلاحی است که از آن برای تأثیرگذاری در دنیای امروز بهذویژه از طرف مستکبرین استفاده می‌شود و به همین دلیل است که امروز دشمنان امت اسلامی بیشترین سرمایه‌گذاری را در حوزه رسانه دارند.
299108_323

وی با بیان اینکه در ترکیه تقریباً هر جمعیت، جماعت و قشری برای خود رسانه از جمله؛ رادیو، تلویزیون، روزنامه، خبرگزاری و… دارد، گفت: برخی گروه‌ها نیز چندین رادیو و تلویزیون در اختیار دارند که مشغول تبلیغ افکار و اندیشه‌های خود هستند؛ این در حالی است که جامعه شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) در ترکیه تا چند سال قبل از چنین نعمتی بی‌بهره بودند و به همین دلیل نیز همه کسانی که قصد و غرضی نسبت به شیعیان داشتند به راحتی سنگ‌‌اندازی می‌کردند و کسی هم نبود که از اعتقادات شیعه دفاع کند.

پیشینه راه‌اندازی شبکه تلویزیونی ۱۴ ترکیه
آیدین با عنوان این مطلب که یکی از آرزوهای دیرین پیروان اهل بیت(ع) در ترکیه، راه‌اندازی رسانه‌ای بوده است تا از این طریق از خود دفاع کنند، عنوان کرد: سال ۲۰۱۲ بود که عده‌ای از تجار شیعه ترکیه با پیش‌دستی و جلوداری روحانیون و روشنفکران تصمیم گرفتند یک رسانه مستقل برای شیعیان ترکیه و ترک‌زبانان تأسیس کنند؛ این شبکه تلویزیونی در نهایت با حمایت و سرمایه‌گذاری عده‌ای از تجار شیعه در ترکیه راه‌اندازی شد.
وی یادآور شد: در زمان تأسیس شبکه تلویزیونی ۱۴، این شبکه تنها تلویزیونی بود که از ماهواره «ترک ست» پخش می‌شد و امروز پس از گذشت حدود چهار سال از تأسیس این شبکه، مخاطبان آن از کشورهایی از جمله بالکان، آسیای میانه، مناطق ترکمن‌نشین عراق و… هستند؛ نه تنها جامعه شیعه اصلی ترکیه بیننده ما هستند بلکه بسیاری از برادران علوی نیز بیننده این شبکه تلویزیونی هستند و همچنین برادران اهل سنت که معتدل و میانه‌رو هستند، نیز از جمله مخاطبان ما هستند.
آیدین با عنوان این مطلب که شبکه تلویزیونی ۱۴ یک شبکه نیمه خبری و معارفی است، اظهار کرد: در این شبکه تلویزیونی روزانه سه بخش خبری داریم که مهم‌ترین آن بخش خبری ساعت ۱۹ است و در این بخش، علاوه بر اخبار ترکیه، اخبار خاورمیانه، فلسطین، سوریه، عراق و دیگر مناطق خاورمیانه نیز منعکس می‌شود و می‌توان گفت، شبکه ۱۴ مطمئن‌ترین منبع خبری برای کسانی است که منصف هستند و می‌خواهند اخبار صحیح و مورد اعتماد و پشت پرده اتفاقات و وقایع را بدانند.
وی ادامه داد: همچنین در کنار انعکاس اخبار، برنامه‌های تحلیلی سیاست داخلی و خارجی داریم که در این بخش نیز از دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران شیعه، علوی و اهل تسنن استفاده می‌کنیم و در انتخاب تحلیلگران سعی می‌کنیم افرادی را انتخاب و دعوت کنیم که بی‌طرف بوده و میانه‌رو باشند و همچنین متعصب به گروه خاصی نباشند تا بتوانیم نظرات آنها را روی اخبار و رویدادهای مهم سیاسی داخل و خارج ترکیه منعکس کنیم.
مدیر شبکه تلویزیونی ۱۴ ترکیه در ادامه عنوان کرد: در کنار برنامه‌های خبری خود، سخنرانی شخصیت‌های مختلف در خاورمیانه از جمله؛ چهره‌ها و شخصیت‌های دینی در یمن، لبنان، ایران، عراق، جمهوری آذربایجان و… را منعکس و سعی می‌کنیم تا حد امکان این سخنرانی‌ها را با ترجمه زنده پخش کنیم تا مخاطبان ما بتوانند استفاده بیشتری از این برنامه‌ها داشته باشند.

296501_623

وی در ادامه به برنامه‌های معارفی شبکه ۱۴ در کنار بخش‌های خبری اشاره کرد و گفت: با توجه به خلأای که در شبکه‌های ترک‌زبان در خصوص برنامه‌های معارفی وجود داشت، ما توانستیم این خلاء را تا حدودی در شبکه ۱۴ پر کنیم؛ چرا که جامعه ما پیش از این امکانات رسانه‌ای خاصی نداشت تا بتواند از خود دفاع کند و به همین دلیل نیز تهمت‌ها و حرف‌های غیرواقع به جامعه شیعیان نسبت می‌دادند که ما با راه‌اندازی برنامه‌های معارفی در این شبکه تلویزیونی پاسخ این تهمت‌ها و حرف‌های غیرواقعی را دادیم و در واقع از اعتقادات شیعه و دیدگاه معارفی اهل بیت(ع) دفاع کردیم.

اهتمام به برنامه‌سازی حول محور معرفی عترت و اهل بیت‌(ع)
آیدین یادآور شد: ما در برنامه‌های معارفی خود، اعتقادات شیعه و دیدگاه معارفی اهل بیت(ع) را به مخاطبان خود منعکس می‌کنیم و در کنار آن به اتهامات غیرواقعی که به جامعه شیعه نسبت داده می‌شود، پاسخ می‌دهیم و تلاش می‌کنیم این اتهامات را از خود دور کنیم. همچنین بسیاری از مشکلات روز را که مکتب‌های دیگر نتوانستند پاسخگوی آن باشند با نظریات مکتب اهل بیت(ع) پاسخ می‌دهیم؛ البته سعی می‌کنیم مسئله وحدت بین مسلمانان و مذاهب اسلامی را نیز مدنظر داشته باشیم و کاری نکنیم که موجب تفرقه و دشمنی بین مسلمانان شود.

وی در ادامه به برنامه‌های اجتماعی، ادبی، فرهنگی و… در کنار پخش اخبار و برنامه‌های معارفی اشاره کرد و گفت: علاوه بر برنامه‌های فرهنگی و ادبی، پخش فیلم و سریال نیز داریم که در این بخش بیشتر به پخش فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی می‌پردازیم و این فیلم‌ها و سریال‌ها را با دوبلاژ یا زیرنویس ترکی پخش می‌کنیم. متأسفانه امکانات و اعتبارات ما در این شبکه تلویزیونی بسیار محدود است و به همین دلیل نمی‌توانیم فیلم‌ها و سریال‌های بیشتری را خریداری، دوبله و پخش کنیم چرا که خرید فیلم‌ها و دوبله آن‌ها سرمایه بسیار زیادی می‌خواهد که از توان ما خارج است.
آیدین در ادامه عنوان کرد: البته همکاری خوبی با اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی که در تهران مستقر است، داریم و به‌طور وِیژه در جهت تأمین اعتبارات و تجهیزات و فیلم و سریال و دوبلاژ، کمک‌های خوبی از این اتحادیه دریافت می‌کنیم که از مسئولان این اتحادیه تقدیر و تشکر می‌کنیم. اما پروژه‌های زیادی را در دست داریم که متأسفانه به دلیل کمبود اعتبارات نمی‌توانیم، اجرایی کنیم و اگر اعتبارات لازم را داشتیم، می‌توانستیم به سریال‌سازی پرداخته و با بسیاری از شبکه‌های معروف ترکیه رقابت داشته باشیم.

وی عنوان کرد: با این حال به این دلیل که رویکرد برنامه‌های ما با اکثر شبکه‌های ترکیه فرق دارد و حرف‌های ما برای مردم ترکیه و مخاطبان ترک‌زبان این شبکه تلویزیونی جالب و نو است، با تمام کمبودها، امیدواریم با تلاش دوستان و کمک دوستداران اهل بیت(ع) که می‌خواهند صدای مظلومیت اهل بیت(ع) به دنیا برسد، بتوانیم روز به روز برنامه‌های بهتر و با کیفیت‌تری ارائه کنیم و صدای مظلومیت اهل بیت(ع) را به گوش دنیا برسانیم.
آیدین در ادامه به کمبود اعتباراتی که این شبکه تلویزیونی در مقایسه با دیگر شبکه‌های تلویزیونی ترک‌زبان دارد، اشاره کرد و گفت: نظر ما این است که بیشتر برنامه‌ها و مستندات شبکه از تولیدات خودمان باشد و با در نظر گرفتن اوضاع داخل ترکیه و احتیاجات مخاطبان خود به تولید و پخش برنامه بپردازیم اما در حال حاضر بیشتر فیلم‌ها و مستندات ما دوبله هستند چرا که به هر حال ساخت برنامه‌های تلویزیونی و مستند هزینه زیادی را می‌طلبد که از توان ما خارج است.

296502_552

وی یادآور شد: با همه کندی کار و مشکلاتی که با آن‌ها روبه‌رو هستیم باید بتوانیم نیاز تمامی مخاطبان خود را پاسخ دهیم چرا که به عنوان مثال در کشوری مثل جمهوری آذربایجان که همه ترک‌زبان هستند، مخاطبان بسیاری داریم و اکثر مردم متدین جمهوری آذربایجان نیز برنامه‌های ما را تماشا می‌کنند و به همین دلیل نیز نمی‌خواهیم این مخاطبان را از دست بدهیم. در کنار برنامه‌های مختلفی که در طول روز از این شبکه تلویزیونی پخش می‌شود، روزانه یک ساعت برنامه ویژه آذربایجان به زبان ترکی آذری داریم که در این برنامه نیز موضوعات مختلف اجتماعی، فرهنگی، ادبی، سیاسی و… را دنبال می‌کنیم.
آیدین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در برنامه‌هایی که از شبکه تلویزیونی ۱۴ پخش می‌کنیم، در عین حال که از منابع اهل بیت(ع) تغذیه می‌کنیم اما طوری عمل می‌کنیم که احساسات برادران اهل سنت نیز جریحه‌دار نشود و همانطور که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای(مد‌ظله‌العالی) گفتند که بزرگان مذاهب دیگر را مورد بی‌احترامی قرار ندهید، ما هم در این زمینه بسیار دقت می‌کنیم هرچند که اعتقادات خود را در رابطه با مسائل سیاسی با زبان احترام بیان می‌کنیم.
وی یادآور شد: نه تنها مخاطبان ما از برنامه‌های ما استقبال و همواره بیان می‌کنند که این شبکه تلویزیونی با اخلاق اسلامی و زبان معتدل حرف می‌زند، بلکه از طرف دولت ترکیه نیز تاکنون مشکل خاصی برای ما ایجاد نشده است. ما همواره سعی می‌کنیم که منصف باشیم و اگر انتقادی داریم محترمانه بیان کنیم و همچنین همانطور که نقاط ضعف را بیان می‌کنیم نقاط قوت را نیز بیان کنیم.
مدیر شبکه تلویزیونی ۱۴ ادامه داد: در روابط بین ایران و ترکیه و اخبار مربوط به این دو کشور همسایه نیز همیشه سعی می‌کنیم، طوری عمل کنیم که به استحکام روابط بپردازیم و با در نظر گرفتن مواضع دو ملت و امت اسلامی، به برنامه‌سازی و انعکاس اخبار می‌پردازیم چراکه معتقدیم با وجود اختلافاتی که شاید بین این دو کشور وجود داشته باشد، اما ارتباط آن‌ها نباید قطع شود، بلکه باید مستحکم‌تر شود تا این دو دولت و ملت مسلمان و همسایه بتوانند همواره با صلح و دوستی در کنار هم زندگی کنند.
ضعف برنامه‌سازی در حوزه کودک و نوجوان
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلاتی که پیش روی این شبکه تلویزیونی از راه‌اندازی تاکنون بوده است، اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که تصمیم به راه‌اندازی این شبکه تلویزیونی گرفتیم از هر جهت صفر بودیم و به همین دلیل در ابتدای کار به نیروسازی و تربیت نیروهای جوان برای یک شبکه تلویزیونی شیعه پرداختیم؛ در ابتدا از جوانان جامعه اهل بیت(ع) کسی را نداشتیم که تجربه کار رسانه‌ای حرفه‌ای داشته باشد و به همین دلیل نیز در شش ماهه اول راه‌اندازی، برنامه‌های خود را به صورت اینترنتی پخش کردیم تا نیروهای جوان ما در این مدت به کسب تجربه بپردازند و بعد از شش ماه برنامه‌های خود را به روی آنتن تلویزیون آورده و از «ترک سَت» پخش کردیم.
مدیر شبکه تلویزیونی ۱۴ با اشاره به کمبودهایی که در این شبکه تلویزیونی وجود دارد، گفت: پس از سریال‌سازی و تولید فیلم‌، یکی از کمبودهای ما در حوزه کودک و نوجوان است و در این زمینه نقص بزرگی داریم. در یک دوره کوتاهی به برنامه‌سازی در حوزه کودک و نوجوان پرداختیم اما به این دلیل که نیروهای ما در این حوزه تجربه زیادی نداشتند این برنامه‌ها مورد استقبال قرار نگرفت چراکه برنامه‌سازی در حوزه کودک و نوجوان نیازمند تجربه و تبحر خاصی است و چنین کارهایی باید با ظرافت زیادی آماده شود.

296503_471
وی یادآور شد: در حال حاضر برخی انیمیشن‌ها و برنامه‌های کودک را از ایران و عراق می‌گیریم و دوبله می‌کنیم تا مخاطبان کودک خود را حفظ کنیم؛ هرچند که در هر حال نیاز زیادی به برنامه‌های کودک و نوجوان داریم اما به این دلیل که در حال حاضر کادر مجرب برنامه‌سازی کودک و نوجوان نداریم روی این حوزه کار نمی‌کنیم.

مشکلات اعتباری؛ مهم‌ترین چالش مدیران این شبکه
آیدین درباره چشم‌انداز این شبکه تلویزیونی گفت: در ابتدای راه‌اندازی این شبکه بنا را بر آن گذاشته بودیم که در برنامه‌های میان مدت خود، دو شبکه تلویزیونی ۱۴ داشته باشیم که یکی از این شبکه‌ها خبری و دیگری معارفی باشد تا برنامه‌های تأثیرگذارتر و کیفی‌تری ارائه و پخش کنیم اما باز به دلیل مشکلات اعتباری تاکنون نتوانسته‌ایم این آرزوی خود را محقق کنیم و خودمان را به این آرزو نزدیک نمی‌دانیم هرچند که ناامید هم نیستیم.
وی در ادامه گفت: با توجه به اینکه رسانه به‌ویژه تلویزیون در دنیا حرف اول را می‌زند، کسانی که اعتقاد دارند اندیشه‌ها و پیام‌های مکتب انسان‌ساز اهل بیت(ع) باید به گوش دنیا برسد، می‌توانند به این شبکه تلویزینی کمک کنند؛ لذا انتظارمان در وهله اول از جامعه پیروان اهل بیت(ع) در ترکیه و کشورهای دیگر است که برای دوام این شبکه تلویزیونی کمک کنند.
آیدین اضافه کرد: گاهی اوقات می‌بینیم برخی دوستداران اهل بیت(ع) برای تزئین یک مسجد یا حسینیه چندین هزار دلار را به صورت یکجا هدیه می‌کنند اما مخاطبان یک مسجد شاید هزار نفر و نهایت ۱۰ هزار نفر باشد در صورتی که اگر همان سرمایه برای یک شبکه تلویزیونی که مخاطبان میلیونی دارد، هزینه شود تأثیرگذاری آن هم میلیونی خواهد بود. یعنی یک شبکه تلویزیونی شیعه از نظر تأثیرگذاری بر روی مخاطب کمتر از یک مسجد است که برای آن هزینه نمی‌کنند؟
آیدین، مدیر شبکه تلویزیونی ۱۴ ترکیه در پایان عنوان کرد: انتظار نداریم که سرمایه‌گذاران شیعه کمک بلاعوض داشته باشند اما حداقل انتظار داریم آگهی‌های بازرگانی خود را به ما بدهند تا بتوانیم بخشی از هزینه‌های خود را تأمین کنیم و یا حتی در بحث آگهی بازرگانی واسطه شوند و کمک کنند تا بخشی از آگهی‌ها به سمت ما سوق پیدا کند. اما با لطف خدای متعال و عنایت اهل بیت(ع) تاکنون توانسته‌ایم شبکه را به اینجا برسانیم و امیدواریم با لطف خداوند فعالیت این شبکه متوقف نشود تا بتوانیم از طریق این شبکه صدای مظلومیت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) را به گوش جهانیان برسانیم.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار