تاریخ انتشار :

پی‌نمای اسلامی؛ از ایده تا واقعیت

علی‌رغم حضور مسلمانان در جوامع غربی، عدم شناخت غیرمسلمانان از آئین متعالی اسلام زمینه‌ساز پذیرش و رشد انحرافات فکری نظیر اسلام‌هراسی و مسلمان‌ستیزی شده است. «پی‌نما» به عنوان یکی از رسانه‌های پرمخاطب حال حاضر، می‌تواند در خدمت اندیشه‌ی ناب اسلامی قرار گرفته و سبک زندگی مطلوب اسلام را به جهانیان معرفی کند.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) جمعیت مسلمانان جهان بیش از یک میلیارد نفر (تقریبا یک چهارم جمعیت جهان) است با این حال سهم پیروان آن در بازار محصولات فرهنگی در مقایسه با هژمونی رسانه‌ای افکار ضددینی، به نحو تأسف‌انگیزی ناچیز است. از سویی ارزش‌های اخلاقی دین اسلام متناسب با فطرت بشر و قابل تعمیم به همه‌ی انسان‌هاست و عرضه‌ی آن در یک قالب جذاب رسانه‌ای می‌تواند قضاوت فعلیِ افکار عمومی جهان را نزد بسیاری از مخاطبان به چالش بکشد.
نکته‌ی دیگر اینکه علی‌رغم حضور مسلمانان در جوامع غربی، عدم شناخت غیرمسلمانان از آئین متعالی اسلام زمینه‌ساز پذیرش و رشد انحرافات فکری نظیر اسلام‌هراسی و مسلمان‌ستیزی شده است. «پی‌نما» به عنوان یکی از رسانه‌های پرمخاطب حال حاضر، می‌تواند در خدمت اندیشه‌ی ناب اسلامی قرار گرفته و سبک زندگی مطلوب اسلام را به جهانیان معرفی کند.
تجربه‌ی مسلمانان از کشورهای مختلف در به کارگیری این ابزار هنری برای معرفی دین و فرهنگ اسلامی به پیروان سایر ادیان ارزشمند است. با هم به بررسی چند نمونه‌ی موفق و پرمخاطب از پی‌نمای اسلامی می‌پردازیم.

پی‌نما‌های رسالت

داستان‌های این مجموعه که هویت استرالیایی دارد و از سال ۲۰۰۶ تاکنون منتشر شده‌ است، مستقیما از موضوعات قرآنی الهام گرفته‌اند. در واقع آیات قرآنی‌ای که به طور مستقیم بیان شده است را می‌توان در این داستان‌ها مشاهده کرد. موضوع و بن‌مایه‌ی کلی این داستان‌های پی‌نمایی، درباره‌ی نبرد میان خوبی و بدی است. خریداران این مجموعه به گفته‌ی نویسنده، بیشتر مسیحیان و یهیودیان بوده‌اند تا مسلمانان. در این اثر از آیات قرآن و مطالبی که تاکنون توسط دانشمندان اسلامی بیان شده، استفاده گردیده است.
شماره‌ی اول این مجموعه با خلقت جهان، فرشتگان، اجنه و بشر آغاز می‌شود. در نبرد بین خوبی و بدی، انسان تحت آزمایش و امتحان الهی قرار می‌گیرد تا بین حق و باطل و خوبی و بدی، یکی را انتخاب کند. خالق این اثر، سونر کروهلو، معتقد است این مجموعه‌ی پی‌نما می‌تواند در رسیدن به آگاهی معنوی انسان کمک کند؛ به طوری که انسان مذهبی می‌تواند با خواندن آن، به آگاهی بیشتری نسبت به روحیات معنوی خود دست یابد.
موضوعات این مجموعه بر اساس آیات قرآن و اطلاعات مربوط به علوم الهی که طی قرن‌ها جمع‌آوری شده، تنظیم گردیده است. موضوع اول در ارتباط با خلقت جهان، فرشتگان و شیطان و به‌طور ویژه خلقت انسان است. مجموعه‌ی هبوط انسان، منشأ پیدایش انسان‌ها را بر مبنای داستان‌های قرآنی بیان می‌کند. این مجموعه عجایب آفرینش از زیبایی و خوبی گرفته تا حقایق متضاد آن و خطراتی که می‌تواند روح انسان را به انجماد برساند را به تصویر می‌کشد. تاکنون در هیچ مجموعه‌ای، داستان‌های کتاب مقدس به این شیوه نوشته نشده است. از این رو، این اثر تاکنون به عنوان یک اثر منحصربفرد شناخته شده است. طراحی آن به گونه‌ای است که حکایت‌های آن از بین ماجراهایی انتخاب شده که امروزه برای میلیاردها انسان رخ می‌دهد. نسخه‌ی یک تا چهار این مجموعه تاکنون منتشر شده است و شماره‌های بعدی در حال طراحی بوده و به زودی منتشر خواهد شد.

پی‌نماهای تافیکس

new_id_by_tuffix-e1475335752438

پی‌نما‌های تافیکس، مجموعه‌ای از پی‌نما‌های مربوط به زندگینامه‌‌ها است که سوفینا حامد، هنرمند آلمانی، خالق آن می‌باشد. وی داستان‌های این مجموعه را بر اساس وقایع زندگی روزمره، فرهنگ، مذهب و هویت مسلمانان و با دیدگاهی واقع‌بینانه و همراه با شوخ‌طبعی طراحی کرده است. سوفینا حامد در دوران نوجوانی خود به این موضوع پی می‌برد که به عنوان یک دختر مسلمان در جامعه آلمان، در مقایسه با دیگران انسانی متفاوت است که همین امر موجب آزار اکثریت آلمانی‌ها می‌شد. به همین دلیل سوفینا از هنر پی‌نما به منظور برقراری ارتباط و معرفی خود بر پایه‌ی صداقت، احساس و شوخ‌طبعی استفاده می‌کند. از این رو گاهی درون‌مایه‌ی داستان‌های وی سیاسی می‌شود ولی به گفته خود او، درون‌مایه‌ی اصلی پی‌نما‌هایش زندگی روزمره‌ی مسلمانان در دنیای غرب است. سوفینا از وقایعی که هر روز در اطراف وی رخ می‌دهد، پی‌نما می‌سازد. “تافیکس” نامی است که هم کلاسی‌های دوران مدرسه برای وی انتخاب کرده بودند و او از این لقب در داستان‌های خود به عنوان تخلص استفاده می‌کند.

سوفینا حامد از پی‌نما برای بیان عقاید خود به صورت ساده‌تر و تغییر دیدگاه‌های غلط درباره‌ی مسلمانان و برخی تعصبات کورکورانه استفاده می‌کند؛ چرا که معتقد است می‌توان با این هنر مفاهیم را راحت‌تر به مخاطب القا کرد. وی درصدد آن است تا بر ترسی که در جهان غرب نسبت به مسلمانان و اسلام وجود دارد، غلبه کند و به همین دلیل اکثر موضوعات و شخصیت‌های وی بسیار معمولی و ساده هستند.
کارهای این هنرمند را می توان در وب‌سایتhttp://tuffix.deviantart.com ، فیس‌بوک و به زودی در وب‌سایت وی دنبال کرد.

smells_like____by_tuffix-d8llei6-768x712

سوپرهانالاه

این مجموعه، خود را به عنوان یک وب سایت پی‌نمای مسلمان آمریکایی معرفی می‌کند. این مجموعه بسیار خنده‌دار و جالب بوده و شامل داستان‌هایی درباره‌ی زندگی جوانان مسلمان آمریکایی است. موضوعات این وب سایت در مورد رمضان، ازدواج، نماز، فعالیت‌های مسجد و موضوعاتی از این قبیل می‌باشد.

نمایش مسلمان

این مجموعه همچون مجموعه‌ی بالا، زندگی روزمره‌ی یک مسلمان را در ارتباط با وقایع روزمره و تجربیات مذهبی با نگاهی طنزآمیز به تصویر می‌کشد. این اثر در فرانسه به رهبری نورالدین آلام منتشر ‌شده است. پی‌نما‌های این مجموعه در فیس بوک نیز موجود است. اپلیکیشن ios این اثر نیز در دسترس می‌باشد.

homeschool_01-768x614
جلد اول این مجموعه به موضوع رمضان، جلد دوم ازدواج و جلد سوم به ارتباط با همسایه اختصاص دارد. تقریبا هر روز یک سری از این داستان‌ها، داستان‌های اصلی و یا برش‌هایی از کتاب‌هایش، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. موضوعاتی از قبیل: روابط، چادر، صدقه دادن به نیازمندان، تعلیم و تربیت کودکان و مهم‌تر از همه تقبیح رفتار بد (رفتار خوب، جنبه‌ی اصلی دین اسلام است) در این داستان‌ها مطرح می‌شود. به عنوان مثال، در داستان همسایه می‌بینیم که چگونه همسایه‌ی نامسلمان از فریضه‌ی رفتار خوب با همسایه که در اسلام وجود دارد سوء استفاده می‌کند و خود را به مریضی می‌زند تا همسایه‌ی مسلمان کارهای او را انجام دهد. آلام سعی می‌کند در این مجموعه بی‌طرف باشد و به گفته‌ی خودش تلاش می‌کند با این داستان‌ها آیینه‌ای به دست افراد جامعه بدهد تا درک بهتری از خود داشته باشند و قصد توهین به هیچ قشری را ندارد.
این اثر در کشورهای فرانسه، ترکیه، روسیه، پاکستان و غیره نیز منتشر می‌شود. آلام سعی دارد از موضوعات سیاسی دوری کند و به گفته‌ی وی، موضوعات این پی‌نما‌ها محدود به زمان نبوده و در حالت کلی بیان شده است. از نظر او، موضوعاتی مانند تقابل سنت و مدرنیته یا لزوم پوشیدن چادر یا نپوشیدن آن، دیگر موضوعات روز نیستند و او قصد دارد به مسلمانان بگوید که باید به دین خود افتخار کنند.

روحانی مبارز

روحانی مبارز، نام مجموعه‌ای داستانی‌ است که توسط دو برادر به نام‌های الیاس و عتیق نوشته و تصویرسازی شده است. هدف این دو برادر از تولید این پی‌نما‌ها، ایجاد سرگرمی بر اساس ارزش‌های اخلاقی است. داستان‌ها، افسانه‌ای هستند ولی ارزش‌ها الهام گرفته از قرآن و احادیث می‌باشند. عتیق داستان‌ها را طراحی می‌کند و الیاس آن‌ها را به تصویر می‌کشد. داستان‌ها و شخصیت‌ها بر اساس اصول اخلاقی طراحی می‌شوند. شخصیت‌ها و قهرمانان داستان مربوط به مناطق مختلف جهان نیستند ولی شما می‌توانید نمود آن‌ها را در همه جای جهان بیابید. موضوع داستان یک موضوع معنوی است. داستان‌ها در مورد سه قلمرو پادشاهی است که در صلح کامل زندگی می‌کنند. سران این قلمروها متوجه می‌شوند نیروهای تاریکی به طور پنهانی در حال نزدیک‌ شدن به این قلمروها هستند و قصد دارند بر آن‌ها سلطه پیدا کنند. از این‌رو قهرمانان این سه قلمرو درصدد مبارزه با این نیروهای تاریک برمی‌آیند و در خلال داستان می‌بینید که آن‌ها چگونه با تضادها کنار می‌آیند و در کنار هم با نیروهای شیطانی مبارزه می‌کنند.

قاهره

وب سایت پی‌نمای قاهره توسط دینا محمد مصری طراحی شده است. قاهره، نام یک ابرقهرمان زن است که برقع می‌پوشد و با بزهکاری و تعصب می‌جنگد. او دارای نیروهای خارق العاده‌ای است و مثل ابرمردها برای عدالت می‌جنگد و با بزهکاران مبارزه می‌کند. این پی‌نما‌ها به صورت داستان‌های مصور کوتاه یک صفحه‌ای نوشته شده است و در آن مسائلی همچون سوء استفاده‌ی جنسی و زن‌ستیزی و نگرش‌های مربوط به اسلام هراسی به چالش کشیده می‌شود. در این داستان، قاهره، ابرقهرمان زن، با زن‌ستیزی و اسلام هراسی به مبارزه می‌پردازد. دینا محمد در داستان خود از ابرقهرمان زن استفاده می‌کند تا شخصیت تسلیم‌شده و فرمانبرداری که از زن مسلمان در اذهان مردم شکل گرفته را تغییر دهد. او برای اولین بار یک سوپرزن باحجاب را در دنیای مجازی خلق کرده است و تصویری که از ضعیف بودن زنان باحجاب وجود دارد را به چالش کشیده است.
دینا معتقد است زنان با پوشش اسلامی بیشتر از مردان مسلمان قربانی اسلام ستیزی هستند و به همین دلیل می‌خواهد با این پی‌نما پیامی به دنیای غرب برساند. دینا می‌گوید این داستان بر اساس آنچه هر روز در خیابان‌های مصر اتفاق می‌افتد، نوشته شده است. البته او تاکید می‌کند زنان مصری نباید مثل قاهره واکنش نشان بدهند. در واقع، این پی‌نما تصویر خشنی از زن مسلمان را نشان می‌دهد که مانند نینجاها لباس می‌پوشد و شمشیری را هم یدک می‌کشد.

بُراق

4143165

مجموعه داستان‌های بُراق، ابرقهرمان مسلمان، در شهر مدرن نوا اتفاق می‌افتد. بُراق، یک سوپرمن مسلمان باتقواست. او می‌تواند پرواز کند و نیروی خارق‌العاده‌ای دارد. ارزش‌هایی که بُراق به آن‌ها پایبند است، الهام گرفته از اسلام است و او از نیروی خارق‌العاده‌ی خود برای مبارزه با بزهکاری استفاده می‌کند. ابرقهرمان این داستان ارزش‌های جهانی اسلام از جمله نبرد برای حقیقت، عدالت و آزادی را به چالش می‌کشد. تصاویر این داستان به صورت سه بعدی می‌باشند.
درون‌مایه‌ی اصلی داستان همواره حول محور ارزش‌های جهانی اسلام و فلسفه مشترک همه‌ی ادیان است. البته این داستان‌ها با عنصر رمزآلود بودن، تحرک و ماجراجویی همراه شده است. هدف نویسنده نه تنها سرگرم کردن خواننده است، بلکه توجه به هدف اصلی یعنی سربلندی در آخرت نیز می‌باشد. در واقع هدف نویسنده از بین بردن ابهام موجود درباره‌ی اسلام و نیز ترویج یک پیام مثبت الهام‌بخش و روشن است.
بُراق سوپرقهرمان مسلمانی است که به جنگ رسانه‌های غربی آمده است. در حالی‌که سوپرمن‌های غربی از محبوبیت زیادی برخوردار هستند، دو پی‌نما‌نویس پاکستانی مقیم آمریکا اقدام به ساخت یک انیمیشن سه بعدی کرده‌اند که سوپرقهرمان آن شبیه سوپرقهرمان‌های امروزی ولی با معیارهای اسلامی است. سوپرقهرمانی به نام بُراق که نام خود را از مرکب پیامبر گرفته و به اصول دین اسلام پایبند است. هدف از خلق این سوپرقهرمان، مبارزه با سوپرقهرمانان غربی است که جوانان را مسحور خود کرده‌اند. از نقاط قوت این انیمیشن، انتخاب نام بُراق و پایبندی وی به اصول اسلامی است.
بُراق با چهره‌ای آراسته و چفیه بر گردن در صحنه‌ی آغازین در حال قدم زدن در بیابان ظاهر می‌شود در حالی‌که این جملات را با خود زمزمه می کند: «بیابان جای غریبی است. اینجا می‌توانی راهت را گم کنی و سپس راه را به سوی حقیقت بازیابی.» براق نماز می‌خواند و با خدا راز و نیاز می‌کند. عادل و کامل امتیاز، دو برادر مسلمان پاکستانی هستند که از نوجوانی به ایالات متحده آمده‌اند و در توضیح این اثر می‌گویند: می‌خواستیم ابرقهرمان خودمان را داشته باشیم. قهرمانی که تمام ارزش‌های اسلامی موجود در سرتاسر دنیا را با خود داشته باشد؛ قیام برای حقیقت، عدالت و آزادی. آن‌ها در سراسر داستان از قرآن الهام گرفته‌اند و بُراق یک مسلمان پایبند به اصول است.

زندگی خانواده‌ی احمد

پی‌نمای زندگی خانواده‌ی احمد، یک ستون از مجله هیبا است که توسط آبسر کزمی اهل پاکستان نوشته و تصویرسازی شده است. این مجموعه شامل داستان‌های یک خطی پی‌نمایی درباره‌ی شخصیت‌های خانواده‌ی احمد است. در حقیقت این مجموعه، یک کنایه و استهزاء غم انگیز درباره‌ی جامعه‌ی مسلمانان می‌باشد که همه ما باید عمیقا به آن فکر کنیم. این اثر درباره‌ی چرخه شرارت است و اکثر قربانیان آن جوانان بی‌گناه هستند.
خالق این مجموعه می‌گوید درست است که نماز خواندن، روزه گرفتن و خواندن قرآن اعمال بسیار مهمی برای مسلمانان محسوب می‌شود اما زندگی مسلمانان ابعاد دیگری نیز دارد که باید بدان پرداخت. وی می‌گوید من می‌خواستم نشان دهم که در یک خانواده‌ی مسلمان، اعضای خانواده با هم شوخی می‌کنند، تلویزیون تماشا می‌کنند، فوتبال بازی می‌کنند، پیک‌نیک می‌روند و کتاب خواندن را دوست دارند. او قصد دارد نگرش موجود درباره خانواده‌های مسلمان که در آن پدر خانواده فقط در حال دستور دادن و دیگران در حال اطاعت‌کردن هستند را عوض کند. شخصیت‌های داستان شبیه شخصیت‌هایی هستند که نویسنده در زندگی روزمره با آن‌ها مواجه می‌شود. مثلا شخصیت عمر -بهترین دوست جمال- بر اساس شخصیت برادر نویسنده طراحی شده است. امّ جمال بر اساس شخصیت همسر نویسنده و سنسی جمیل که در «راز شجاعت جمال» ظاهر می‌شود، بر اساس شخصیت معلم نویسنده، طراحی شده است.
نویسنده برای خلق داستان‌ها از جاهای مختلفی الهام گرفته و درون‌مایه‌ی داستان درباره‌ی موضوعات و مسائل اخلاقی جامعه‌ی مسلمانان از جمله غرور، تجمل‌گرایی، دروغ، نژادپرستی، رفتار خوب با خانواده، وفای به عهد، درستکاری و سایر مسائل اخلاقی است. او می‌گوید بیشتر ایده‌های طنز خود را از زندگی شخصی و در واقع فرزندان خود می‌گیرد.

بچه‌های نور

مجموعه کتاب‌های بچه‌های نور با هدف افزایش اعتماد بنفس کودکان مسلمان در مورد هویت اسلامی آن‌ها طراحی و تصویرسازی شده است. این مجموعه در جهت تعلیم و تربیت اسلامی کودکان مسلمان و برای برطرف کردن نیاز موجود نسبت به یک اثر طنز خلق شده است. خالق این اثر به دلیل تجربیات شخصی خود و چالش‌هایی که در جریان رشد و تربیت خود در جامعه ایالات متحده داشته است، دست به تولید آن زده تا گام موثری در جهت تربیت دینی در جوامع غیراسلامی برداشته باشد.

subscriptionbanner_optimized-768x215
این مجموعه توسط کارشناسان خلاق و متخصص در هاروارد و برکلی برای کودکان طراحی شده است تا آن‌ها را با مفاهیم دین اسلام آشنا کند. از ویژگی‌های این مجموعه می‌توان به شخصیت‌های شاد و رنگارنگ آن که اسلام را زیبا و هیجان‌انگیز نشان می‌دهد؛ داستان‌هایی با درون‌مایه‌ای آرام که ارزش‌های اسلامی را به روشی که برای کودکان قابل قبول باشد، عرضه می‌کند؛ و نیز فعالیت‌هایی که به والدین کمک می‌کند تا کودکان را از این طریق در زمینه‌ی ایمان و اعتقاد درگیر کنند، اشاره کرد. آنچه این مجموعه را منحصربه‌فرد می‌کند عبارت است از: تفکر انتقادی (به عنوان مثال، به جای توضیح نحوه‌ی نمازخواندن، این مجموعه ذهن کودک را با چرایی این عمل درگیر می‌کند)، همکاری والدین با کودک (فعالیت‌هایی با محوریت بحث و تبادل نظر کودک و والدین)، شخصیت‌پردازی (چهار شخصیت داستان –امین، شیرین، اسد و امیرا– به عنوان یک مدل موفق برای بچه‌ها محسوب می‌شوند و برای کودکان سه تا هشت سال طراحی شده‌اند) و کیفیت خوب طراحی آن که با سایر محصولات باکیفیت در این حیطه برابری می‌کند.
با بررسی نظرات والدینی که این کتاب‌ها را خریداری کرده‌اند، می‌توان دریافت که این اثر به اندازه کافی توانسته جایگاه خود را در میان خانواده‌ها پیدا کند و کودکان با خواندن آن می‌توانند خود را جای شخصیت‌های قصه تصور کنند. در واقع شخصیت‌های قصه بسیار شبیه کودکان واقعی هستند و شخصیت کودک کاملا خوب یا کاملا بد وجود ندارد. قصه‌های این مجموعه را می‌توانید در وب سایتhttp://noorkids.com مشاهده نمایید.

پی‌نمای سلام

پی‌نمای سلام، مجموعه‌ی داستانی است که بر اساس ارزش‌های اسلامی طراحی شده است و هدف آن ایجاد گفتگو بین مردم فرهنگ‌های مختلف و مقابله با رسانه‌های منفی و تصورات قالبی است که در اطراف مسلمانان وجود دارد.
نویسنده‌ی این مجموعه پی‌نمایی، یک جوان ایرانی به نام مهدی طباطبایی یزدی است که دارنده‌ی مدرک لیسانس در رشته‌ی معماری است. هدف از خلق این پی‌نما ایجاد گفتگو و مقابله با اسلام هراسی و نیز کمک به کودکان در جهت آشنایی با اعتقادات اسلامی است. در دنیایی که مجهز به فناوری پیشرفته در صنعت سرگرمی و تفریح است، کودکان مسلمان نیز نیازمند آثار پی‌نمایی هستند که بتوانند از طریق آن با عقاید اسلامی آشنا شده و به آن افتخار کنند.
همانطور که در معرفی ‌های قبلی گفته شد، بیشتر ابرقهرمانان این آثار شبیه ابرقهرمانان غربی هستند و تنها تفاوت آن‌ها اسم اسلامی و یا حجاب اسلامی آنان است در حالی‌که در پی‌نمای سلام، شخصیت‌پردازی به گونه‌ای متفاوت انجام شده است و شخصیت‌ها کاملا هویت اسلامی دارند و در داستان‌ها به یک روش تازه به بیان ارزش‌های اسلامی پرداخته می‌شود. به عنوان مثال، در پی‌نمای شهر شکلاتی، درباره‌ی این که چرا باید از پیامبر اطاعت کنیم، صحبت می‌شود. در پی‌نمای خودکشی، افراطیون مورد نقد قرار می‌گیرند و موضوع آن داعش می‌باشد که به گفته‌ی خالق اثر محبوب‌ترین پی‌نمای وی است.

سایت ۹۹

خالق مجموعه‌ی پی‌نمای ۹۹ دکتر نایف الموتاوا نام دارد. شخصیت‌ها، داستان‌ها و ویژگی‌های پی‌نماها در این سایت همگی بر اساس فرهنگ اسلامی نوشته ‌شده است. محبوبیت این پی‌نما‌ها، زمانی شدت گرفت که دکتر نایف الموتاوا در کنفرانس TED سخنرانی کرد.

99
مفهوم ۹۹، به ۹۹ اسم خداوند بر می‌گردد. هریک از ابر قهرمانان آن دارای یک ویژگی خاص هستند که به آن‌ها قدرتی عظیم برای مبارزه با شیاطین در جهان می‌دهد. در واقع ۹۹، روایت تعدادی ابرقهرمان است که از سرتاسر جهان گرد هم ‌آمده‌اند تا از نیروی فوق‌العاده خود در جهت نابودی شیطان استفاده کنند. هریک از این ابرقهرمانان دارای یک سنگ نور هستند؛ یک گوهر گرانبهای قدیمی با قدرت و حکمت فراوان که صدها سال قبل توسط دانشمندان ساخته شده است. وقتی این سنگ نور به یک فرد جوان برخورد می‌کند، به وی قدرت می‌بخشد و او را تبدیل به یک ابرقهرمان می‌کند. هریک از قهرمانان این داستان، نمود یکی از ۹۹ صفت الهی می‌باشند. به گفته‌ی خالق این اثر، شخصیت‌های ۹۹، شخصیت‌های افراطی مذهبی نیستند ولی در تلاشند تا ارزش‌هایی جهانی نظیر عشق و خوبی را در جهان رواج دهند. اگرچه شخصیت‌های این داستان به صورت جدی پایبند به شریعت اسلام نیستند، اما با کنار هم قراردادن فضایل و ارزش‌های هر شخصیت، از عقل و تدبیر گرفته تا سخاوت و بخشندگی، قدرتی به نمایش در می‌آید که در نهایت بیانگر قدرت الهی است.
تیم ۹۹ اغلب در قالب گروه‌های سه نفره، بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهند. کار گروهی و همکاری اعضا، توانایی‌های هر قهرمان را افزایش می‌دهد و شانس بیشتری در جهت کمک به بهبودی وضع جهان را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. گروه ۹۹ که توسط دکتر رامزی گرد هم آمده‌اند، به عنوان یک تیم در راستای پیشگیری از فجایع ناگوار، کمک به افراد نیازمند و انجام اعمال نیکوکارانه فعالیت می‌کنند.

مطالب مرتبط:

۱- کانال تلگرام سایت پی نما ایران

منبع:http://peinama.ir/

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار