تاریخ انتشار :

سید هادی موسوی

«آیه گرافی» ابتکار و همت یک طلبه برای معرفی محتوایی آیات قران

«سید هادی موسوی» طلبه جوانی است که برای بیشتر و بهتر خوانده شدن قرآن چند سالی است ایده «آیه‌گرافی» را کلید زده است. آیه‌گرافی ترکیبی از همنشینی قرآن و تصاویر است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) تصور کنید آیه‌های قرآنی را به جای آنکه پشت سر هم و بدون معنی‌اش بخوانید، آیه‌آیه تصویری ورق ورق می‌زنید. اینجا دیگر مجبورید به هر آیه که می‌رسید، بیشتر مکث کرده و در نتیجه بیشتر فکر کنید. «آیه‌گرافی» تلفیق یک آیه قرآن و یک تصویر است تا شما بیشتر از قبل قرآن بخوانید و بیشتر از قبل قرآن را بفهمید. ایده این کار متعلق به یک طلبه جوان است که سه‌چهار سال پیش تصمیم می‌گیرد قرآن را مصور کند و در شبکه‌های اجتماعی از فیسبوک گرفته تا تلگرام و ایستاگرام به اشتراک بگذارد. 

2213711

قرآن مظلوم است

«سید هادی موسوی» طلبه ۲۷ساله‌ حوزه علمیه قم است و در همان حوزه زبان انگلیسی می‌خواند و مدتی هم زبان انگلیسی تدریس کرده است. «شروع کار در فضای مجازی هشت سال پیش بود؛ اما آن زمان مثل امروز شبکه‌های اجتماعی رونق نداشتند و خیلی گسترده نبودند. من و سایر دوستانم به اتاق‌های گفت‌وگوی یاهو می‌رفتیم و به صورت تک‌تک پاسخ به شبهات مردم را آغاز می‌کردیم. خودم شخصا به کارهای گرافیکی علاقه داشتم و به یک جایی رسیدم که دیدم می‌شود این‌ها را به هم گره زد و نتیجه گرفت و تصمیم گرفتم یک کار مذهبی گرافیکی انجام دهم. در ابتدا خیلی ذهنم درگیر بود که چه موضوعی انتخاب کنم و بعد از بررسی فهمیدم مظلوم تر از قرآن نیست و حدودا از ۳ ونیم سال پیش کار آیه‌گرافی را شروع کردم».

آیه‌گرافی ۹۰ هزار نفر فالوئر دارد

از کودکی دنبال کشف معجزه قرآن بوده است و بالاخره طلبگی فرصت شناخت این معجزه را به او می‌دهد. «در دوران کودکی با خودم فکر می‌کردم و در عالم کودکی با خودم می‌گفتم معجزه حضرت عیسی خیلی باحال تر از پیامبر ماست یا حضرت موسی با عصا به دریا می زد و دریا می‌شکافت؛ اما وقتی از معجزه پیامبر ما می‌پرسند می‌گوییم قرآن. هضم این قضیه برایم سخت بود؛ اما وقتی وارد حوزه شدم و کمی با قرآن انس گرفتم مخصوصا سال های اول که عربی کار می کردیم، دیدم چه معجزاتی در دل این قرآن است و اینجا فهمیدم چرا قرآن معجزه است».

آیه‌گرافی ابتدا در فیسبوک متولد می‌شود و کم‌کم پایش به دیگر شبکه‌های مجازی هم باز می‌شود. «اول از فیسبوک شروع کردیم و آرام آرام وارد شبکه‌هایی شدیم که مردم بیشتر از آن استقبال می‌کنند. الان هم پایگاه اصلی ما اینستاگرام است. صفحه آیه‌گرافی ما در اینستاگرام فکر کنم الان بالای ۹۰هزار مخاطب دارد و فوق العاده بازخورد خوبی دارد. وبلاگ و سایت و تلگرام هم در کنار آن راه افتاده است. قدم بعدی هم این بود که در باب دعا ورود پیدا کردم. اینجا هم دنبال دعاهایی رفتم که کمتر خوانده شده است. مثلا دعای «خمس عشر» یکی از همین دعاهاست که مردم خیلی کم می‌شناسند. یا مثلا در ماه رمضان هر روز دعاهای روزانه را کار کردیم و فوق العاده پخش شد و بازخورد گرفتیم. ان شاالله در گام بعدی هم می‌خواهیم سراغ حدیث‌گرافی برویم.»

2213715

با این آیه خرد شدم!

آیه آیه قرآن را تصویرسازی می‌کند تا بیش از پیش بر مخاطب خود تاثیر بگذارد. «من کار خاصی نمی کنم. فقط یک آیه از قرآن را متناسب با حال مخاطب انتخاب می‌کنم. یک تصویر که هم سعی می‌کنم خاص و مناسب باشد انتخاب می کنم و کنار هم پخش می‌کنم. اینجاست که معنای واقعی معجزه بودن قرآن را می بینیم. وقتی که پیام‌هایی دریافت می کنم که یکی می گوید من با این آیه و تصویر اشک ریختم یا فرد دیگری می‌گوید زندگی من با این آیه تغییر کرد. اوایل حوصله داشتم و از این پیام ها اسکرین شات می گرفتم؛ اما با زیاد شدن حجم این پیام‌ها این کار را متوقف کردم. یکی از آیه‌هایی که خیلی بازخورد داشت و حسابی پخش شد آیه «یا ایها الانسان ماغرک بربک الکریم» بود. تصویرسازی این آیه را با کمک حدیث امام علی انجام دادم که می‌فرماید ای انسان چه چیزی تو را مغرور کرده است که ابتدای تو یک نطفه کثیف است و در انتها هم یک جنازه بد بدبو هستی. برای همین من یک بچه‌ای که تازه به دنیا آمده بود و یک انسان در کفن پیچیده را کنار هم گذاشتم و آیه را بالای تصویر قرار دادم. برای این آیه گرافی پیام‌های زیادی برایم آمد. یکی از این افراد آقاپسری بود که پروفایل او توجهم را جلب کرد. «بامداد» نهایت تصور ما از یک آدم متمول بود. پیامی که برای من گذاشته بود این بود که من امشب داخل این صفحه خرد شدم. واقعا خدا را شکر کردم که با یک کار کوچک، یک فردی که شاید هیچ وقت قرآن را باز نکرده و نکند، با این آیه خرد شود».

قرآن کتاب همه آدم‌های روی زمین است

می‌گوید قرآن کتاب تمام آدم‌های روی زمین است و ما در معرفی کردن این کتاب به این آدم‌ها کم‌کاری کرده‌ایم. «قرآن فقط کتاب مسلمانان نیست و اکثرا هم در خطاب‌هایش می گوید «یا ایهاالناس» که شامل مسیحی، یهودی و حتی لائیک می شود و واقعا دوست دارم روزی برسد که این آیات را به تمام مردم دنیا برسانم و کار را بین‌المللی کنم و می‌دانم که پتانسیل این کار را دارد. کمااینکه همین الان دوستان من از اروپا و شرق آسیا پیام می‌دهند و درخواست این کار را دارند. تعدادی از طلبه‌های جامعه المصطفی هم حاضر شده‌اند که این آیه‌ها را ترجمه کنند. ما اشتباهی که در کارهای تبلیغاتی خود مرتکب می‌شویم این است که قرآن را کتاب مسلمین معرفی می‌کنیم. قرآن یک کتاب راهنما برای تمام مردم است و باید این شکلی تبلیغ شود».

2213715

وقتی مباحثه نتیجه نمی‌دهد!

از آدم‌هایی که یک آیه قرآن آن‌ها را تکان داده  و زندگیشان از این رو به آن رو شده است، خاطرات زیادی دارد. «یک بار یک خانمی به من پیام دادند. این خانم اشتباهی را مرتکب شده بودند و اصرار هم داشتند که کار درستی می‌کنند و قبول هم نمی‌کردند. از نظر تحصیلات هم بالا بودند و تند تند استدلال می‌کردند. مشکل این خانم این بود که با فردی وارد یک رابطه شده بود و به خیال خودش قصد اصلاح او را داشت؛ اما این کار فقط خودش را دچار افت کرده بود. من هر کاری می کردم، قانع نمی‌شدند.  شاید دو سه روز بحث کردم اما نمی توانستم قانع کنم. آخرین کاری به ذهنم رسید این بود که  یک آیه گرافی را برای این خانم فرستادم. تصویر این آیه گرافی شخصی بود که یک گلدان را که در حال افتادن بود گرفته است. این گلدان سالم بود اما ساعد این فرد شکسته بود. این تصویر را به همرا یک صوت فرستادم. باور نمی‌کنید چهار ساعت بحث جواب نداد. بعد از این تصویر ساکت شدند و یک روز به من پیام نداند که بعد خودم سراغ گرفتم که گفتند اصلا من با این عکس به کلی به هم ریختم و به فکر فرو رفتم.»

مردم را با مسجد آشتی می‌دادم

آقای موسوی علاوه بر صفحه اینستاگرام، یک کانال تلگرامی هم دارد که علاوه بر تصویر، صوت هم به آن اضافه شده است. «در کانال تلگرامی تصمیم گرفتم برای هر آیه یک شرح کوتاه هم بدهم. بالای ۵۰ ترک ۳ الی ۵ دقیقه‌ای از خودم ضبط کردم که شرح همان آیه گرافی است و به قولی یک منبرک است! به طور معمول من برای خودم وظیفه می‌دانم که روزانه حداقل دو ساعت برای این کار وقت بگذارم و در دوران اوج کاری، پیام‌های مردم هم به من روحیه می‌داد و روزانه تقریبا ده پیام  می‌آمد و سوال می پرسیدند و کار من قالب مشاوره می‌گرفت و از آنجاییکه فضای مجازی محدود است و نمی توان به صورت تفصیلی گفت‌وگو کرد، من از ظرفیت همین چت‌های اینترنتی استفاده می‌کردم و ادامه بحث را به امام جماعت محله  این مخاطبان واگذار می کردم تا بلکه از این راه مردم با مسجد هم آشتی کنند!»

غرق شدن در فضای مجازی، باعث شده ساعت‌ها درون اینترنت غرق شود و از خانواده غافل شود. «خانم من خیلی در کنار من اذیت شد. شاید تحمل اینکه  مثل بقیه طلبه‌ها من هم برای کار تبلیغاتی بیرون از خانه باشم راحت تر از آن باشد که خانه باشم و هوش و حواسم در خانه نباشد. من حتی اسم دخترم را می‌خواستم بگذرام آیه که اینجا همسرم گفت بگذار اینجا من اسم بچه را انتخاب کنم. (با خنده)» انس گرفتن با قرآن، حال و هوای این طلبه جوان را حسابی خوب کرده و گاهی خود قرآن به کمک او می‌آید. «من هر شب بعد از نماز مغرب قرآن را به حالت تفال باز می کنم و یک صفحه را می خوانم و معمولا در همین تفال ها همان آیه ای که می خواهم آن روز کار کنم به تورم می خورد؛ این در حالی است که رویکرد من اکثرا موضوعی است و خود قرآن در انتخاب آیه به من کمک می‌کند.»

آیه‌گرافی روی مخاطبان خود هم حساب باز کرده و منتظر پیشنهادها و نظرات آنهاست. «مخاطبان ایده‌های زیادی به ما می‌دهند و حتی بهترین کارهای آیه‌گرافی ها کار خود مخاطبان است و در این زمینه هم پیشنهادات خوبی می دهند هم خودشان دست به کار می‌شوند».

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار