تاریخ انتشار :

ابن حبّان بُستی

بزرگانی از اهل سنت که بارها متوسل امام رضا(علیه السلام) شدند

ابن حبّان بُستی می‌گوید: «علی بن موسی‌الرضا از بزرگان و عقلا و نخبگان و اهل‌بیت و بنی‌هاشم است. اگر از وی روایتی شود، واجب است حدیثش معتبر شناخته شود، به دفعات قبر ایشان را زیارت کرده‌‌ام و برای برطرف شدن مشکلم دعا می‌‌کردم و دعایم مستجاب می‌شد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   در طول تاریخ بسیار شاهد گرایشهای افراد با نژادها و سلایق مختلف به ائمه معصومین (علیهم السلام) بودیم و هستیم، اما به راستی چه چیزی موجب می‌‌شود فردی در آن سوی دنیا هوای حریم اهل‌بیت (علیهم السلام) به سرش بزند و با بی‌توجهی به این بُعد منزل، راهی حریم امام (علیه السلام) شود؟ اینکه افرادی مسیحی، زردشتی و یا از اهل‌سنت ارادت خاصی نسبت به اهل‌بیت (علیهم السلام) ابزار می‌‌کنند، بی‌جهت نیست و تمام اینها برگفته از حبشان نسبت به این انوار الهی است.

139505171108136958312854

وقتی کمی در سخنان، آرا و نوشته‌‌های برخی افراد از جمله برادران اهل‌‌سنت درباره ائمه(علیهم السلام) دقت می‌کنیم، با دریایی از شگفتی تعابیر رو به رو می‌‎‎شویم که همگی حاکی از ارادت خالصانۀ آنان است. طوریکه بسیاری از تألیفاتشان را در راستای شناخت هر چه بهتر این انوار الهی قرار دادند، تحقیقات و پژوهشهای خود را در این راستا با قوت پیش می‌‌برند تا علاوه بر بهره‌مندی هرچه بیشتر خودشان از نور آنان، به عالمیان اعلام کنند که دلهایمان پیوسته با آنان و شیعیان‏شان است.

اظهار ادب بزرگان اهل‌سنت به مزار امام‌رضا (علیه السلام) جالب و شگفت‌‌انگیز است؛ مانند بسیار زیارت کردن مزار امام رضا(علیه السلام)  از سوی ابن حبان بستی (۳۵۴ق) و ابو علی ثقفی (۳۲۸ق) و تواضع و تضرعات بسیار ابوبکر بن خُزیمه (۳۱۱ق) که موجب شگفتی شاگردان وی شده بود.

حاکم نیشابوری می‌‌‌گوید «سَمِعتُ محمد بن المؤمل بن حسین بن عیسی یقول خرجنا مع امام اهل الحدیث ابی بکر بن خزیمه و عدیله ابو علی الثقفی مع جماعه من مشیخنا و هم اذ ذلک متوافرون الی زیاره قبر علی بن موسی الرضا بطوس، قال: فریت من تعظیمه (ابن خُزَیمه) لتلک البقعه و تواضعه لها و تضرعه عندها ماتحیرنا؛ [۱] حاکم می‌‌گوید: از محمد بن مؤمل شنیدم: روزی با پیشوای اهل حدیث ابوبکر بن خزیمه و ابو علی ثقفی و دیگر مشیخ خود به زیارت قبر علی بن موسی‌الرضا در طوس رفتیم؛ این در حالی است که آنان بسیار به زیارت قبر ایشان می‌‌‌رفتند. محمد بن مؤمل می‌‌گوید: احترام و بزرگداشت، تواضع، گریه و زاری ابن خزیمه نزد قبر علی بن موسی همگی را شگفت‌‌زده کرده بود.

ابن خزیمه نزد اهل‌سنت جایگاه ویژه‌‌ای دارد؛ به گونه‌ای که از وی «شیخ‌الاسلام، امام‌الائمه، حافظ، حجه، فقیه، بی‌نظیر، زنده‌کننده سنت رسول الله»، تعبیر کرده‌‌اند و او در علم حدیث و فقه و اتقان ضرب المثل است. [۲]

در مورد ابو علی ثقفی نیز ـ که از نوادگان حجاج بن یوسف است ـ تعابیری چون: «امام، محدث، فقیه، علامه، شیخ خراسان، مدرس فقه شافعی در خراسان، امام در اکثر علوم شرعی، حجت خدا بر خلق در دوران خودش» [۳] به کار رفته که نشان دهنده اهمیت و جایگاه این شخصیت نزد عامه است.

ـ ابن حبّان بُستی (۳۵۴ق) می‌گوید: «علی بن موسی الرضا از بزرگان، عقلا و نخبگان و بزرگواران اهل‌بیت و بنی‌هاشم است. اگر از وی روایتی شود، واجب است حدیثش معتبر شناخته شود… . من به دفعات قبر ایشان را زیارت کرده‌‌ام. زمانی که در طوس بودم، هر مشکلی برایم رخ می‌‌‌داد، قبر علی بن موسی الرضا را ـ که درود خدا بر جدش و خودش باد ـ زیارت می‌‌کردم و برای برطرف شدن مشکلم دعا می‌‌کردم و دعایم مستجاب و مشکلم نیز حل می‌‌شد. این کار را به دفعات تجربه کردم و جواب گرفتم. خداوند ما را بر محبت مصطفی و اهل‌بیتش ـ که درود خدا بر او اهل‌بیتش باد ـ بمیراند». [۴]

ابن حبان بستی نیز از اهل‌سنت جایگاه والایی دارد؛ به گونه‌ا‌ی که از وی به «امام، علامه، حافظ، شیخ خراسان، یکی از استوانه‌‌های علم در فقه و لغت و حدیث، و از عقلای رجال» تعبیر کرده‌‌اند. [۵]

این جملات حاکی از نفوذ معنوی امام رضا (علیه السلام) بر قلوب است و پس از گذشت سالیان از شهادت ایشان، بارگاه ملکوتی ایشان مورد توجه خاص و عام است و کسانی چون ابن خزیمه و ابن حبان علاوه بر زیارت قبر امام رضا (علیه السلام) به ایشان متوسل می‌‌‌‌‌شدند و برای رفع مشکلات مادی و معنوی خود به این مکان مقدس پناه می‌‌‌بردند.

پی‌نوشتها:

[۱] . تهذیب التهذیب، ابن حجر عسقلانی، دارالفکر، بیروت، لبنان، چاپ اول، ۱۴۰۴ق، ج۷، ۳۳۹٫
[۲] . سیر اعلام النبلاء، شمس الدین ذهبی، ج۱۴، ص۳۶۵و۳۷۷٫
[۳] . سیر اعلام النبلاء، ج۱۵، ص۲۸۰ ـ ۲۸۲
[۴] . کتاب الثقات، ابن حبان بستی، دارالفکر، بیروت، لبنان، چاپ اول، ۱۳۹۳ق، ج۸، ص۴۷۵٫
[۵] . سیر اعلام النبلاء، ج۱۶، ص۹۲؛ النجوم الزاهره، ابن تغری، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، چاپ اول، ۱۴۱۳ق، ج۳، ص۳۴۲؛ الوافی بالوفیات، صفدی، جمعی از مستشرقین، بی‌تا، ۱۴۱۱ق، ج۲، ص۳۱۷؛ الطبقات الشافعیه، سبکی، دار احیاء الکتب العربیه، بیروت، لبنان، بی‌تا، ج۳، ص۱۳۱؛ الانساب، سمعانی، دار الکتب العلمیه، بیروت، لبنان، چاپ اول، ۱۴۰۸ق، ج۲، ص۲۰۹٫

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار