تاریخ انتشار :

امیر المومنین

خشمگین شدن امیر المومنین علیه السلام به خاطر بدگویی از ایرانیان

امام علی(ع) ملاک احترام به ایرانیان را تلاش آنها به خاطر خدا و پاسداری از اسلام ذکر کرده است

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)   مسلمانانِ کوفه نه تنها به دید مثبت به ایرانیان نمی نگریستند، بلکه به آن حضرت اعتراض می کردند، که چرا با ایرانیان رفتار مهربانانه دارد، و لذا آنها به گونه ای از این رفتار حضرت، سوء استفاده می کردند.

علامه مجلسی به نقل از الغارات می نویسد:امیر المومنین

عباد بن عبد اللّه اسدى گوید: روز آدینه ‏اى در مسجد نشسته بودم و على (ع) بر منبرى ساخته از آجر سخن مى‏ راند و صعصعه بن صوحان هم در آنجا بود. اشعث به مسجد آمد پاى بر سر مردم مى‏ نهاد و پیش مى‏ رفت. پس گفت:یا امیر المؤمنین این موالى سرخ روى بر ما غلبه یافته ‏اند و تو خود مى‏ بینى‏.
و ابن صوحان گفت: امروز معلوم خواهد شد که عرب را چه پایه و منزلت است‏؟
علی(ع) در حالی که خشمگین بود فرمود:
«مَنْ یُعْذِرُنِی مِنْ هَؤُلَاءِ الضَّیَاطِرَهِ یُقْبِلُ أَحَدُهُمْ یَتَقَلَّبُ عَلَى حَشَایَاه‏ وَ یُهَجِّدُ قَوْمٌ لِذِکْرِ اللَّهِ فَیَأْمُرُنِی أَنْ أَطْرُدَهُمْ فَأَکُونَ مِنَ الظَّالِمِین‏
«چه کسى مرا از کیفر دادن به این مردم ستبراندام (شکم گنده) که تا نیمروز بر بستر خود مى‏ غلتند معذور مى ‏دارد در حالى که قومى‏ براى شب‏ زنده ‏دارى از بستر خود پهلو تهى مى‏ کنند؟ مرا مى ‏گویى که آنان را طرد کنم و از ستمکاران گردم»
 سپس این گونه ادامه داد:

َ وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّهَ وَ بَرَأَ النَّسَمَهَ لَقَدْ سَمِعْتُ مُحَمَّداً ص یَقُولُ: لَیَضْرِبُنَّکُمْ وَ اللَّهِ عَلَى الدِّینِ عَوْداً کَمَا ضَرَبْتُمُوهُمْ عَلَیْهِ بَدْءاً»؛(۱)

«قسم به آن که دانه را شکافت و آدمی را آفرید از محمد(ص) شنیدم که می فرمود: به خدا قسم آنان شما [عربها] را خواهند زد تا به دین بازگردید همچنان که شما ایشان را در آغاز مى‏ زدید تا به دین درآیند.
مغیره ضبّى گوید: على (ع) به موالى علاقه مى‏ ورزید و به آنان مهربان بود ولى عمر از آنان بیزار بود و دورى مى‏ کرد.
 در این جا امیرمؤمنان نه تنها از ایرانیان دفاع می کند، بلکه آنان را از حافظان اسلام دانسته، که روزی به خاطر بازگرداندن عربها به اسلام با آنها درگیر خواهند شد و در این کار خود موفق خواهند بود؛ یعنی تجدد اسلام از طریق ایرانیان است. امام علی(ع) ملاک احترام به ایرانیان را تلاش آنها به خاطر خدا و پاسداری از اسلام ذکر کرده است

منبع
 سفینه البحار، ج ۲، ص ۶۹۳، چاپ سنگی؛ شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۲۸۴؛ بحارالانوار، ج ۴۱، ص ۱۱۸ و ج ۳۴، ص ۳۱۹، ثقفی، الغارات، ص ۳۴۰،ترجمه آیتی.
موسسه تحقیقاتی  اهل بیت 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار