تاریخ انتشار :

ستسکو سوگی موتو

تازه مسلمانی ژاپنی که به دیدار شهید بهشتی رفت

شهید بهشتی مرد بزرگی بود که خیلی هم خوب و روان انگلیسی حرف می زد ایشان برای من توضیح داد که اگرمسلمان شدید بهتر است در کشورمسلمان نشین بمانید و زندگی کنید.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )، جمال طاهری: ستسکو سوگی موتو اهل ژاپن است که مسلک بودایی داشت اما تفکرات بودیسم ارضایش نمی کرد تا اینکه همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ در دانشگاه با همسر ایرانی اش آشنا شد و بعد از آن به اسلام مشرف گردید و به این ترتیب دوره جدیدی در زندگی او ایجاد شد. خانم سوگی موتو با مسلمان شدن نام سارا را بر خود نهاد.

وی در نمایشگاه بین المللی قرآن تهران مهمان بخش رهیافتگان بود که با او گپ وگفتی کوتاه اما خواندنی داشتیم:

***
خانم چاووشی (به اسم همسرش) چه چیزی باعث شد تا از دین خود در جوانی برگردید و تغییر مسیر بدهید و مسلمان شوید؟
– من در یک خانواده ای با دین بودایی بودم ولی هرگز ارضا نمی شدم به خدا اعتقاد داشتم برای همین هم شروع به تحقیق درباره ادیان و به خصوص اسلام کردم و چون اسلامی را دینی منطقی و عقلانی دیدم احساس کردم دین مناسبی است که بعد از آشنایی با همسرم ایشان کتاب هایی درباره شیعه به من داد تا مطالعه کنم. مدت دو تا سه سال تحقیق کردم و بعد مسلمان شیعه شدم. البته منطق دستورات و قوانین اسلام برای من جالب بود که هیچ چیز آن بدون دلیل نیست و به نفع ماست مثل ازدواج که باعث حفظ و سلامت جامعه می شود؛ درحالی که در غرب تعریفی برای این مسأله وجود ندارد. مدام ازدواج می کنند و طلاق می گیرند و خانواده بی ثبات است.

ستسکو-246x185

 عکس العمل خانواده بعد از آن که شما تغییر دین دادید چه بود؟
– وقتی به آنها گفتم که مسلمان شده ام به من گفتند انتخاب دین مربوط به خودت است ما به تو اعتماد داریم و می دانیم که بهترین را انتخاب می کنی، فقط تنها چیزی که نمی پذیرفتند این بود که من با یک خارجی ازدواج کنم و از آنها دور شوم چون دوری برایشان سخت بود که همان هم شد و من از آنها دور شدم البته حالا فوت شده اند.

خوب چرا به ایران آمدید مگر در ژاپن فضای زندگی و کار نبود؟
– بعد از ازدواج شوهرم تصمیم گرفته بود به ایران بیاید و من مخالفتی با او نداشتم وقتی پدر و مادرم راضی به رفتنم شدند ایران آمدیم.

 از قرار با شهید بهشتی هم ملاقات داشتید؟
– بله زمانی که به ایران آمدیم یکی از دوستان با برادر شهید بهشتی آشنایی داشت وقتی ماجرای من را فهمید تصمیم گرفت تا زمینه ملاقات من را فراهم کن. شهید بهشتی مرد بزرگی بود که خیلی هم خوب و روان انگلیسی حرف می زد. ایشان برای من توضیح داد که اگرمسلمان شدید بهتر است در کشورمسلمان نشین بمانید و زندگی کنید.

photo_2016-07-21_15-22-06

 چرا به امام حسین ارادت خاصی دارید؟
– امام حسین شخصیت بزرگی است. او برای اسلام از همه چیز خود گذشت و جان و مال و خانواده و هر آنچه داشت را در راه خدا داد بدون اینکه کوچک ترین ناراحتی و اعتراضی داشته باشد.

 دو نفر با فرهنگ و صبغه متفاوت، یکی ایرانی و دیگری ژاپنی چطور سال های سال با تفاهم کنار هم زندگی می کنید؟
– چون عقیده و ایمان مشترک داریم بقیه فرعیات است و اهمیت ندارد هر چند ما هردو در از فرهنگ شرق هستیم که نزدیکی هایی داریم. برای مثال اهمیت به خانواده، صله رحم با اقوام و دوستان، احترام به بزرگترها و… که در فرهنگ غربی کمتر معنایی دارد و یا اصلا نیست اما در فرهنگ شرقی مهم است.

 شما با پوشش چادر و محجبه هستید این مشکل و خسته کننده نیست؟ زیرا اغلب آن هم در این گرما چنین پوششی را دست و پاگیر و سخت می دانند؟
– نه اصلا، زیرا این حجاب باعث حفاظت زن است چیزی که در غرب وجود ندارد . ببینید وقتی زن حجاب نداشته باشد کانون خانودگی آن از سلامت برخوردار نیست و وقتی خانواده سالم نباشد طبیعتا جامعه سالم نیست؛ زن و مرد دیگر برای همدیگر و به عنوان یک خانواده نیستند چیزی که درحال حاضر در دنیای غرب رواج دارد، پس این پوشش نه تنها خسته کننده و بد نیست بلکه می تواند عواقب مثبتی را در خانواده و جامعه داشته باشد و باعث امنیت خود زنان هم شود.

photo_2016-07-21_15-22-11

 در پایان اگر سخن خاصی دارید بفرمایید.
– من وقتی قرار بود ایران بیایم چون به یک کشور غریب می آمدم نگران بودم اما خوشبختانه ایرانی ها را خیلی مهربان و با محبت دیدم که همین دلگرمم کرد. به خصوص خانواده همسرم که جای خالی خانواده خودم را پر کردند و بسیار مهربان بودند و الآن بعد از سال های سال با مادر شوهرم زندگی می کنم و واقعا انسان های خوبی هستند. از سویی ما مسلمانیم  و باید در عمل، اسلام را اجرا وتبلیغ کنیم .

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار