تاریخ انتشار :

دختر ژاپني كه بعد از 11سپتامبر با مطالعه اسلام در اينترنت مسلمان شد

اتسکو هشینو : ۱۱ سال تنها راهنمای من در اسلام اینترنت بود/ اینترنتی شهادتین گفتم و نماز خواندن آموختم

اکثریت افرادی مثل من که دسترسی به مراکز اسلامی ندارند به‌خصوص در ژاپن به کمک اینترنت می‌توانند با اسلام آشنا بشوند برای همین باید فعالیت اسلامی در فضای مجازی را تقویت کرد و گسترش داد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  اتسکو هشینو دختر جوان ژاپنی است که در رشته روابط بین الملل در توکیو تحصیل کرده او که پدرش وکیل و عمویش نماینده مجلس ژاپن است بعد از واقعه یازده سپتامبر درباره اسلام کنجکاو شد و شروع به تحقیق و مطالعه کرد تنها راه مطالعه برای این دختر حقیقت جوی ژاپنی اینترنت بود چرا که در نزدیکی وی هیچ مرکز یا موسسه اسلامی وجود نداشت. اتسکو که حالا نام فاطمه را برای خود برگزیده بیش از یک دهه به واسطه اینترنت مسلمان شد شهادتین گفت و آداب و احکام اسلامی را آموخت و به آن پایبند ماند. سرگذشت این مسلمان شده اینترنتی و پایبندیش به اسلام تا مهاجرتش به ایران شنیدنی و خواندنی است و البته ما را جهت فعالیت بیشتر و بهتر در فضای مجازی برای تشنگان حقیقتی همچون او مصمم‌تر و آگاه‌تر می‌کند. با کمک انجمن شهید ادواردو آنیلی که تنها مجموعه مردمی در زمینه تازه مسلمانان خارجی در ایران محسوب میشود با ایشان که از اعضا ای مجموعه هستند گفتگو داشتیم.

 

 گفتید که بعد از ۱۱ سپتامبر به خاطر اینکه موسسه اسلامی و یا مسلمانی در نزدیکی شما نبود به سراغ اینرنت رفتید آن زمان برای شناخت اسلام به چه سایت‌هایی رجوع کردید؟

به سایت‌های ژاپنی که درباره اسلام مقالات و مطالبی داشتند رجوع کردم مانند سایت اسلام ایت پی که کاملا ژاپنی است و چند وبلاگی که ان موقع مسلمانها راه انداخته بودند و بعد از آن چون سایت دیگری به زبان ژاپنی نبود سایت‌های اسلامی انگلیسی زبان را مطالعه کردم برای فهم بهتر قرآن هم به غیراز خواندن، صوتی هم گوش می‌دادم

شما درابتدا سنی مذهب شدید؟

بله بعد از یکسال ونیم مطالعه و تحقیق پیرامون اسلام و رجوع به سایت‌های اسلامی ابتدا سنی مذهب شدم.

چطورشد به تشیع گرویدید؟

وقتی مسلمان شدم  دوست داشتم درباره اسلام بیشتر بدانم شش ماه طول کشید که شیعه شدم. آن هم از انجا شروع شد که ابتدا عربی نمی‌دانستم وقتی عربی یاد گرفتم می‌دیدم در ترجمه برخی از آیات قرآن اشتباهاتی وجود دارد که با اصل عربی ان نمی خواند، البته در اینترنت چون اطراف ما مسلمان نبود. وقتی درچت روم می‌پرسیدم چرا از نظرعربی درست نیست به من می‌گفتند  براساس  تفسیر است باید قبول کنید ولی من نمی‌توانستم بپذیرم چون مبنای من قرآن بود نه ترجمه آن. همین باعث شد کمی حساس و مشکوک بشوم  در مقابل گروهی هم بودند  که در فضای بازتر فکری می‌گفتند بروید مطالعه کنید و بعد خودتان قضاوت داشته باشید این را بهتر دوست داشتم زیرا در قرآن هم خدا فرموده است دین اجباری نیست فهمیدم این گروه شیعه هستند و گفتارشان منطقی‌تر است کم کم به تشیع علاقه‌مند شدم و شروع به تحقیق درباره آن نمودم که برایم جالب بود با جایگاه اهل بیت و ثقلین آشنا شدم  حتی دیدم در منابع معتبر سنی هم به جایگاه اهل بیت اشاره شده است.

گویا سفری که به کره جنوبی داشتید هم  در شیعه شدن شما بی اثر نبوده است؟

بله؛ وقتی سنی شدم یک‌بار برای تفریح به کره جنوبی مسافرت کردم آنجا با خانم دانشجوی مسلمان مالزیایی آشنا شدم از خودم و مسلمان شدنم برایش گفتم خیلی با هم حرف زدیم او سنی مذهب بود و  به من گفت مسلمانان ایران و بحرین کافر اند و نباید با انها ارتباط بگیرم همین باعث شد تا بیشتر در مرود شیعه و بعد از آن درباره زندگی پیامبر و اهل بیت مطالعه کنم که خیلی برایم عجیب و جالب بود.

غیر از اینترنت از منابع دیگری هم استفاده کردید؟

مرکز اسلامی سنی از خانه ما  خیلی دور بود و من تنها آن‌هم مخفیانه با اینترنت درباره اسلام تحقیق و مطالعه می‌کردم بعد از شیعه شدن به سایت‌ شیعه الاسلام (www.al-islam.org) و اهل بیت که باید مربوط به سازمان تبلیغات باشد رجوع کردم. از سال ۲۰۱۱ که مطالعاتم را شروع کردم و اول سنی و بعد از شش ماه شیعه شدم همه را متکی به اینترنت بودم جایی یا کسی نبود راهنمایی‌ام کند.

از فیلم های موجود در فضای مجازی چقدر برای مطالعات خودتون استفاده می‌کردید؟

خیلی کم شاید حدود ده تا دوازده درصد آن هم مثلا برای آموزش نماز بود چون می‌خواستم نماز خواندن را یاد بگیرم

به نظرشما چقدر اینترنت می‌تواند در نشر اسلام موثر باشد؟

خیلی زیاد. اکثریت افرادی مثل من که دسترسی به مراکز اسلامی ندارند به‌خصوص در ژاپن به کمک اینترنت می‌توانند با اسلام آشنا بشوند برای همین باید فعالیت اسلامی در فضای مجازی را تقویت کرد و گسترش داد.

unnamed

خیلی از دانشجویان مسلط به زبان خارجی هستند  که می‌خواهند تبلیغ اسلامی داشته باشند پیشنهاد شما به آنها چیست؟

به قول فرمایش حضرت آقا اینترنت  نعمت است  واقعا هم همین طوراست خیلی  افراد مثل من بوده و هستند که کنجکاوند بدانند اما دسترسی به مرکزی اسلامی ندارند برای همین باید محتوای شبکه‌های مجازی را با اطلاعات درست اسلامی پر کرد چون هم هزینه تبلیغ در آن  کم است هم تاثیرش زیاد و افراد هر موقع که بخواهند می‌توانند به هرمطلبی خواستند  دسترسی داشته باشند بنابراین بهترین راه تبلیغ همین اینترنت است تا مطالب و قوی بگذارند و به رفع شبهات کمک کنند.

شما نامه مقام معظم رهبری به جوانان شمال امریکا و اروپا را نیز ترجمه کردید؟

بله؛ البته فقط ترجمه کردم و در اختیار دوستان در جنبش مصاف گذاشتم. در توزیع آن نقشی نداشتم.

در شبکه‌های مجازی با چه گروه‌هایی بحث می‌کنید؟

افراد مختلفی هستند اعم از مسیحی یا بودایی اما با مسیحیان راحت‌تر بحث می‌کنم زیرا در هرحال صاحب کتاب و پیامبر الهی هستند و نسبت به پیامبران قبل و بعد از مسیح اطلاعاتی دارند .

راهنمایی داشتید؟

نه اصلا هیچ کس نبود البته درفضای چت روم  که بحث می‌شد

هنوزهم درشبکه‌های اجتماعی ژاپنی فعالیت دارید؟

البته امروز ورود ندارم زیرا وقتم تلف می‌شود. اما قبل از آن وبلاگ و فیس بوک داشتم  حالا هم اگر محدودیت‌های فیلترینگ و کاری کمترشود دوست دارم فعال شوم. کامنت‌های سابق من که گاهی سر می‌زنم حدود صد مورد می‌شود.

تا به حال  در فضای مجازی کسی از طریق شما مسلمان شده است؟

نمی‌دانم، مدتهاست که اطلاعاتم در رایانه  حذف شده است و نتوانستم  ایمیل‌هایم را دنبال کنم

دراین مدت که مسلمان شده‌اید فعالیت وهابیون در فضای مجازی را چگونه دیده‌اید؟

خیلی فعال هستند در حالی‌که شیعیان خیلی کم بوده‌اند ما در ژاپن تنها یکی دو سایت شیعه داریم که تازه آن هم  دو خانم  مدیرش هستند.  یکی ساکن در آمریکاست و دیگری در ژاپن زندگی می‌کند .

ایرانیها در این فضا نقش ندارند؟

نه، متاسفانه ایران نقشی در این باره نداشته است. البته در سال ۹۱ سایت اقای ساوادا که یک ژاپنی مسلمان است به نمایندگی جامعه‌المصطفی در ژاپن راه‌اندازی شده اما ایشان هم بیشتربه امور شرعیات مردم به صورت حضوری می‌پردازند تا نشر و تبلیغ اسلام. محتوای مطالب و نوشته‌های آن زیاد نیست.

 

از وقتی مسلمان شده‌اید و به ایران مهاجرت کرده‌اید کسی هم از طریق شما مسلمان شده است؟

مستقیم نه ولی غیرمستقیم خدا کمک کرده و به اسلام گرایش پیدا کرده‌اند مثلا یک‌بار تعدادی از دانشجویان ژاپنی در دانشگاه تهران را به خانه دعوت کردیم با آنها درباره مسایل مخالف از جمله اسلام حرف زدیم بعد از آن شنیدم یکی از آنها مسلمان شده است.

اگر امروز قرار باشد  تا شما در فضای مجازی فعال باشید مهمترین کاری که انجام می‌دهید چیست؟

رفرنس‌سازی (ترجمه کتابهای مرجع و مهم شیعی) در کنار آن فضای گفت‌وگو و چت روم را فراهم می‌کنم تا افراد اطلاعات یا شبهاتی که دارند برطرف کنند.

مدتی است در سایت رهیافتگان به صورت آفلاین حضور دارید در این رابطه بگویید؟

خیلی کار جالب و خوبی است می‌توانم هر موقع که  دوست داشتم و فرصت کردم مطالب را بخوانم و جواب بدهم بدون این‌که دیگران دخالت داشته باشند کار هم برای خودم راحت‌تر است  و فرصت مطالعه و پاسخگویی هم دارم.

با تشکر از وقتی که به ما دادید

ازشما هم سپاسگذارم

 

 

منبع : ماهنامه رایانما شماره ۶

 

 

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار