تاریخ انتشار :

اسلام وغذای حلال

چرا مسلمانان غذای حلال می خورند

در حدیث معروفی از حضرت پیامبر (صلی الله علیه واله)می آید :هر کسی لقمه ای از حرام بخورد تا چهل شب نماز او قبول نمی شود و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی گردد و هر گوشتی که از حرام بروید آتش دوزخ برای آن سزاوارتر است و حتی یک لقمه نیز باعث روییدن گوشت می شود منظور از روییدن می تواند این باشد که حتی یک لقمه دارای همان آثار وعواقب شوم است .

????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  مساله غذای حلال ، عنوان جا افتاده ایی است که در ممالک غیر اسلامی بر درب مغازه های مختلف خودنمایی می کنند. به برکت رشد و گسترش روز افزون مسلمانان در دنیا و به ویژه در غرب ، امروزه عموم غیر مسلمانان می دانند که مسلمین مقیدند تا غذای خود را با شرایطی خاص تناول کنند و بسیار اتفاق می افتد که از دوستان مسلمان خود در باره چرایی غذای حلال سوال می کنند. آنچه در ذیل آورده شده گرچه متناسب با تمام توقع پرسشگران غیر مسلمان نیست و اساسا درک برخی از نکاتش ممکن است مناسب بیان برای نااشنایان با فرهنگ درونی جوامع اسلامی نباشد
حلال” نشان رضایت الھی است و “حرام” نشان عدم رضایت او. پروردگار مھربان، گونه خوردن وآشامیدن ما را بر مبنای حلال تشریع نموده است. آنچه می خوریم باید پاک، بھداشتی و به دور از ناپاکی ھا باشد،مجموعه این بایدھا و نبایدھا، عنوان “غذای حلال” است که از حیث پاکی و سلامت حتی شماری از غیرمسلمانان راجذب خود نموده است.
آنچه مسلم است غذای پاک و حلال در روح و قلب انسان اثر نیکو و غذای حرام، اثر بدی می‏گذارد و مخصوصاً روح‏ های لطیف و سبک با خوردن حتی یک لقمه غذای حلال یا حرام این اثر را به خوبی حس می‏کنند.

از مرحوم “کربلایی کاظم فراهانی” که خداوند به او عنایت فرموده بود و بدون اینکه سواد داشته باشد، تمام سی جزء قرآن را یکباره حفظ شده بود، نقل می‏کنند که :طلاب مدرسه فیضیه قم او را دعوت می‏کردند و از او سوالاتی در مورد قرآن می‏کردند و او همه سؤالات را جواب می‏داد.

گاهی هم بعضی او را به صرف ناهار دعوت می کردند و او می پذیرفت، ولی می دیدند گاهی بعد از خوردن غذا از آن محل خارج می شود و با داخل کردن انگشت در حلق خود سعی می کند غذاها را از شکم خود خارج کند. از او می‏پرسیدند چرا این کار را می‏کنی؟! می گفت: غذایی که خوردم حلال نبوده نور قلبم کم شده، دیگر نمی‏بینم.

اثر غذاهای حلال در سبکی و نور باطن و توجه به عبادات و نیز اثر غذاهای حرام در سنگینی و کدورت و کسالت در عبادات به خوبی مشهود است و لذا در روایات بسیاری بر کسب حلال و اجتناب از حرام تأکید و تحریص شده است که به گوشه ای از آن اشاره می‏کنیم:

رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم در سه روایت چنین فرموده‏اند: “عبادت هفتاد جزء است که بهترین جزء آن طلب روزی حلال است”.

“هر کس لقمه حلال بخورد، فرشته‏ای بالای سر او می‏ایستد و برای او طلب مغفرت می‏نماید تا از خوردن دست بکشد”.

هر کس غذای حلال بخورد خداوند قلب او را تا چهل روز نورانی می‏گرداند. و امام صادق علیه السلام فرمودند: طلب رزق حلال را رها نکن زیرا روزی حلال انسان را در دینش کمک می‏نماید.

This picture taken on August 21, 2009 in Illzach, eastern France, shows the Halal butchery and poultry shelves in a supermarket, on the eve of the beginning of the Ramadan. The start of the ninth and holiest month of the Muslim calendar is traditonally determined by the sighting of the new moon, often dividing rival Islamic countries and sects over the exact date. During Ramadan, Muslims are required to abstain from food, drink and sex from dawn until dusk as life slips into a lower gear during the day. Activity peaks between "iftar," the breaking of the fast at sunset, and "suhur", the last meal of the day before sunrise. AFP PHOTO / SEBASTIEN BOZON (Photo credit should read SEBASTIEN BOZON/AFP/Getty Images)

در مورد اجتناب از غذای حرام و کسب حرام هم روایات زیادی از رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم وارد شده از آن جمله:
“هر کس از راه غیر حلال مالی بدست آورد، توشه‏اش به سوی آتش است”.
خدای تعالی می‏فرماید: “هر کس توجهی نکند که از چه راهی درهم و دینار به دست می‏آورد من هم توجهی نمی‏کنم که از چه دری او را داخل آتش کنم”.
“وقتی لقمه حرام در شکم کسی واقع شد، هر فرشته‏ای در آسمانها و زمین او را لعنت می کنند”.
“عبادت همراه با حرام‏خوری مانند ساختمان بر روی شن یا بر روی آب است”.

حکایت شده است که بایزید بسطامی چند سال عبادت بسیار کرد ولی طعم و لذتی از عبادتش احساس نمی کرد روزی نزد مادرش آمد و گفت : مدتی است عبادت می کنم ولی شیرینی عبادت را درک نمی کنم فکر کن ببین آیا موقعی که در رحم تو بوده ام یا بچه شیر خواربودام تو غذای حرامی نخورده ای ؟مادر با یزید مدتی دراز به این حرف فکر کرد و سپس گفت : فرزندم وقتی که تو در رحم من بودی روزی پشت بام رفتم ظرف غذایی را دیدم بدون اجازه صاحبش باندازه سر انگشتی از آن غذا خوردم بایزید گفت : معلوم شد علت چیست که من مزه عبادت را حس نمی کنم و رفت صاحب غذا را پیدا کرد و ازآن رضایت گرفت .

اگر از منظر دیگر به غذای حرام نگاه کنیم می بینیم بسیار در مورد آن سخت گیری شده است ودر روایات یک لقمه از غذای حرام را هم تحریم و ممنوع دانسته اند و پیامدهای نا خوش و آثار سوء تغذیه حرام را در همان یک لقمه موجود می دانند و شاید به همین خاطر در عرف مردم و در دین به جای تعبیر از تغذیه حرام از لقمه حرام استفاده زیادی شده است چون لقمه یعنی چیزی که در یک مرحله خورده می شود و کوچکترین واحد غذا می باشد.

در حدیث معروفی از حضرت پیامبر (صلی الله علیه واله)می آید :هر کسی لقمه ای از حرام بخورد تا چهل شب نماز او قبول نمی شود و تا چهل روز دعای او مستجاب نمی گردد و هر گوشتی که از حرام بروید آتش دوزخ برای آن سزاوارتر است و حتی یک لقمه نیز باعث روییدن گوشت می شود منظور از روییدن می تواند این باشد که حتی یک لقمه دارای همان آثار وعواقب شوم است .

برای شناسایی و شناخت تغذیه حرام یکی از بهترین ابزار صحبت و گفتگو پیرامون ویژگی ها و خصوصیات آن می باشد. همان طور که قبلاً بحث شد غذای حرام و یا مال و تصرفات نامشروع شاید از لحاظ فیزیکی و ظاهری با غذاهای پاک و طیب فرقی نداشته باشد اما اگر از منظر معصومین( علیهم السلام) یعنی کسانی که به حقیقت و ماهیت واقعی اشیاء و احکام آگاهی دارند به قضیه نگاه کنیم و تمام پیامدها و مضرات سوء آن را لحاظ نماییم ما هم با امیر مومنان حضرت علی (علیه السلام) هم کلام خواهیم شد که میفرمایند “بئس الطعام الحرام ” ،”بد خوراکی است خوراک حرام “و در جای دیگر می فرمایند : بزرگترین خطا و گناه ، به نا حق گرفتن مال مسلمان است .

امام کاظم (علیه السلام) می فرماید: حرام افزون نمی گردد و اگر افزون گردد برکت در آن نخواهد بود و اگر انفاق شود اجری ندارد و آنچه به جای بگذارد توشه اوست بسوی آتش.

همان طور که در این حدیث اشاره شده است غذا و تصرف حرام برکت و نما ندارد ورشد و فلاحی برای انسان به بار نمی آورد ومی توان اشاره کرد که امروزه آنچه زندگی را برای ما تنگ می کند و بی برکتی در مال و سختی و مشقت را در پی می آورد ناشی از احتمالا تصرفات حرام است. درگوشه و کنار جامعه شما افرادی را سراغ دارید که درآمد بسیار خوبی دارند و خرجشان با دخل شان سازگار می باشد اما در آخر از نظر اقتصادی همیشه شکایت دارند و می نالند می توان گفت که اینها مال بی برکتی دارند .

از مجموعه این احادیث روشن می‏شود که انسان باید در کسب خود دقت کند تا حلال باشد و در نتیجه غذایی که می‏خورد حلال باشد تا اثرات آن در قلب و روح او، نورانیت و لطافت باشد و عباداتش مقبول درگاه حضرت حق واقع گردد.

منبع: عصر ایمان

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام    https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


  1. احسان مرادی گفت:

    احساس نمی کنید کاملا سطحی یه حدیث رو معنی و تفسیر کردید!
    واقعا متوجه نشدید منظور پیامبر از حلال خوردن منظور ارتزاق از راه حلال هست نه ذبح حلال!
    جالبه که حتی اشاره ای هم به اون تفسیر که کاملا عقلانی به نظر میرسه هم نکردید و صرفا مطلب رو بر مبنای برداشت سطحی تون بسط دادید و چندین پاراگراف هم داستان نوشتید

آخرین اخبار