تاریخ انتشار :

قبرستان شیخان

قبرستان شیخان قم، با قدمت هزار و چندصدساله

قبرستان شیخان با ساکنان خود که همگی از عرفا و فضلا هستند، همانند ستارگانی در شهر مقدس قم می درخشند.

 

16780_723

 

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) در این قبرستان که قدمت هزار و چند صد ساله دارد، چهار تن از اصحاب بزرگ معصومین علیهم السلام زکریا بن ادریس، زکریا بن آدم، آدم بن اسحاق و بسیاری از بزرگان دینی از جمله ملا محمد طاهر قمی و میرزای قمی در کنار آنها در این مزار آرمیده‌اند.

در این قبرستان بسیاری از بزرگان علوم دینی دفن شده‌اند و در قسمتی آن دو تن از محدثان بزرگ به نام‌های زکریا بن ادریس، ابوجریر قمی و زکریا بن آدم از اصحاب، شاگردان و راویان امام صادق تا امام جواد علیهم السلام دفن شده‌اند.

در شیخان کبیر یا گلزار شیخان چهار محدث بزرگ شیعی (زکریا بن آدم، زکریا بن ادریس، اسحاق بن آدم وآدم بن اسحاق) از اصحاب ائمه علیهم السلام مدفون هستند، اما این مکان به نام دو تن از این بزرگان (زکریا بن ادریس و زکریا بن آدم) به شیخان معروف شده است.این دو تن از وجاهت خاصی در نزد ائمه علیهم السلام برخوردار بودند.

در این قبرستان در حال حاضر شش مقبره وجود دارد که ظاهرا قدیمی ترین مقبره ها از آن زکریا بن آدم اشعری و میرزای قمی است، اما در اینکه کدامیک از این دو مقبره قدمت بیشتری دارد، اطلاعی به دست نیامده. بر اساس گزارش میرزا عباس فیض، نخستین بار فتحعلی شاه قاجار بر مزار میرزای قمی بقعه و گنبدی با کاشیکاری بنا نمود که بعدها مرمت گردید.

در مقبره زکریا بن آدم، علمایی چون: ملا محمد طاهر قمی، از علما و متکلمین بزرگ در عصر شاه سلیمان صفوی و آیت الله میرزا ابوطالب حسینی قمی، داماد میرزای قمی، آیت الله سید محمد تقی جواد قمی، قاضی القضات میر سید محمد فاطمی قمی و آیت الله حاج سید مرتضی علوی فریدونی، مدرس حوزه علمیه و داماد آیت الله گلپایگانی، حاج سید جواد حسینی طاهری و آیت الله حاج سید حسن سیدی مدفون می‌باشند.

مقبره آیت الله کبیر در کنار مقبره زکریا بن آدم قرار دارد. در این مقبره آیت الله العظمی میرزا محمد کبیر و دو فرزندش به نامهای: حاج حسین کبیر و حاج شیخ احمد کبیر مدفون هستند.16779_190

مقبره میرزای قمی تقریبا در وسط قبرستان قرار گرفته و دارای گنبد است و بسیار مورد احترام می باشد و مردم به آن اعتقاد فراوان دارند و به زیارتش می‌روند. در این مقبره علاوه بر میرزای قمی، نواده اش آیت الله نجم الدین شیخ میرزا ابوالقاسم نراقی فرزند ملا محمد نراقی نیز مدفون است.

در سمت شمال شرق دو مقبره به صورت دو اتاق در کنار هم قرار دارند که اولی مقبره فاضل تونی است و دومی مقبره حاج شیخ عباسعلی شاهرودی است.

در مقبره فاضل تونی سه تن از علما مدفون هستند: آیت الله حاج محمد حسین فاضل تونی و حجت الاسلام شیخ قاسم اسلامی و آیت الله حاج سید محمد کاظم موسوی گلپایگانی.

در مقبره حاج شیخ عباسعلی شاهرودی، خود آیت الله حاج شیخ و فرزندش حجت الاسلام حسینعلی مظفری شاهرودی و آیت الله میرزا محمد مجاهدی تبریزی مدفون هستند.

مقبره سید علی فرش فروش حسینی اردهالی و خاندان که در مقابل مقابر فاضل تونی و حاج شیخ عباسعلی شاهرودی و در نزدیکی مقبره زکریا بن آدم واقع است. در این مقبره علاوه بر حاج سید علی حسینی اردهالی، آیت الله حاج سید محمد علی حایری طبسی نیز سید یحیی برقعی از شعرای عارف مسلک مدفون است.

بر اساس اعلام روابط عمومی اوقاف قم، قبرستان شیخان در حال حاضر در نزدیکی حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها قرار دارد و مأمن و جایگاه عارفان و دوستداران اهل بیت علیهم السلام است.

منبع : خبرگزاری حوزه

 

کانال رسمی سایت رهیافتگان در تلگرام    https://telegram.me/rahyafte_com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار