تاریخ انتشار :

کارگردان «شاهزاده روم»

متولیان سینمای ایران توجهی به انیمیشن نمی کنند

هادی محمدیان کارگردان انیمیشن «شاهزاده روم» که فیلمش در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر اکران خواهد شد گفت: متأسفانه متولیان سینمای ایران به دلیل ناآگاهی از درآمدزایی و بستر سازی فرهنگی تولیدات انیمیشن، برای آن ها ارزش قائل نمی شوند.

 

122893

 

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) محمدیان ضمن ابراز گلایه از سیاست گذاران جشنواره فیلم فجر برای خروج فیلم های انیمیشن از بخش رقابتی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر بهار سینمای ایران است و بستر خوبی را برای معرفی و تبلیغات و عرضه یک فیلم فراهم می سازد اما دست اندرکاران این جشنواره متاسفانه موقعیت حضور فیلم های انیمیشن در جشنواره را فراهم نمی کنند و همین باعث می شود فیلمسازان انیمیشن دیگر هیچگونه انگیزه ای برای ادامه کارشان نداشته باشند. البته من از دبیر جشنواره فیلم فجر بسیار متشکرم که در اقدامی اعلام کردند فیلم های انیمیشن مانند سایر آثار در جشنواره سی و سوم از همه امکانات بهره مند خواهند شد و حتی برای آن ها نشست خبری نیز برگزار می شود اما در نهایت این آثار داوری نخواهند شد.

کارگردان «شاهزاده روم» خاطرنشان کرد: برخی از دوستان به من پیشنهاد دادند که بهتر است فیلمت را به جشنواره فیلم کودک و یا جشنواره فیلم های انیمیشن ارسال می کردی! این در حالی است که به عقیده من هیچ یک از جشنواره های ما در حد و اندازه جشنواره فیلم فجر نیستند و نمی توان حضور در جشنواره فیلم فجر را با هیچ یک از جشنواره ها مقایسه کرد. متولیان سینمای ایران اگر با اندیشیدن به راهکاری به انیمیشن بها می دادند و آن ها را به نحوی وارد گردونه رقابت می کردند نگاه ها به سمت و سوی فیلم های انیمیشن بیشتر کشیده می شد و همین باعث می شد تا فیلم های ما در جشنواره های خارجی نیز دیده شده و بتوانند باعث آبرو و اعتبار مضاعف سینمای ایران باشند

وی در ادامه این گفتگو انیمیشن در سینمای ایران را مانند یک کشتی در حال غرق شدن دانست و گفت: در حالی که در سینمای هالیوود و غرب توجه ویژه ای به فیلمسازان و فیلم های انیمیشن می شود متاسفانه در سینمای ایران کسی برای انیمیشن ارزش قائل نیست و از همین رو اغلب سازندگان انیمیشن در حال مهاجرت به خارج از کشور بوده و برای بقای خود به سمت غرب می روند. این در حالی است که باید در سینمای ایران بستری برای تولیدات انیمیشن فراهم شود چرا که آثار انیمیشن می توانند به دلیل فناوری های زیادی خود، صنعت و هنر را در کلیت سینما گسترش دهند.

این کارگردان افزود: سینما یک علم، هنر و صنعت است و تولیدات انیمیشن درست بر لبه این سه مقوله مهم قرار دارند. انیمیشن همیشه فراتر از سایر تولیدات سینمایی دست به اثرگذاری زده است و افراد زیادی زحمت می کشند تا یک فیلم انیمیشن ساخته شود اما متاسفانه تولیدات اینگونه آثار در میان متولیان سینمای ایران جایگاه چندانی نداشته و از همین رو توجهی به تولید این آثار ندارند.

وی با تأکید بر اینکه نسل کودک و نوجوان امروز نیاز به خوراک های فرهنگی مفید دارند تا هجوم فرهنگ غربی نتواند آن ها را به سمت ابتذال بکشاند اظهار داشت: متولیان سینمای ایرانی می بایست به سینمای کودک و به خصوص انیمیشن بهای ویژه ای بدهند تا مخاطبان هدف ما به سمت و سوی تولیدات غربی گرایش پیدا نکرده و بتوانند نیازهای خود را با تماشای فیلم های داخلی بر طرف سازند. به عقیده من این کارشناسان فرهنگی هستند که می بایست به دست اندرکاران سینما گوشزد کنند که وجود چنین تولیداتی می تواند نتیجه های اثر بخشی برای آتیه کشور داشته باشد.

محمدیان سپس در مورد «شاهزاده روم» اظهار داشت: این فیلم تاریخی است که بخشی از آن به مباحث دینی می پردازد و در اصل قصه این فیلم در مورد مادر امام زمان (عج) است. این در حالی است که ما همواره سعی کردیم که به دور از هرگونه شعارزدگی و جهت گیری سیاسی فیلم مان را بسازیم و بیشتر روی وجهه تاریخی بودن آن تاکید داشته ایم. ما در «شاهزاده روم» حتی به مسائل روز مسیحیت نیز نگاهی داشتیم و سعی کردیم وجهه درستی از دین مسیحیت نشان دهیم. در واقع «شاهزاده روم» فیلمی بین ادیانی است.

این کارگردان در خاتمه این گفتگو «شاهزاده روم» را اثری شاد و مفرح برای کودکان و نوجوانان دانست و خاطرنشان کرد: تنها تمایل من هنگام تولید این فیلم این بود که بتوانیم کودکان و نوجوانان را در سالن سینما راضی نگهداریم و بتوانیم ضمن بازگو کردن برخی از وقایع تاریخی برای آن ها لحظاتی شاد را فراهم سازیم.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار