تاریخ انتشار :

مسئول برگزاری عزاداری عاشورا درلندن

بیش از شش هزار عزادارحسینی درخیابان های لندن /از برکات این دسته عزداری مسلمان و شیعه شدن افراد نیز بوده است

دسته روز عاشورا همیشه در روز عاشورا برگزار شده است حتی اگر روز عاشورا در ایام کاری هفته بوده باشد که طبق قوانین پلیس امکان برگزاری چنین مراسم وراهپیمایی در روزهای میانی هفته نیست واین به خاطر تعامل خوب برگزار کنندگان مراسم با مقامات محلی لندن از جمله شهرداری است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) معرفی نهضت و شخصیت امام حسین (ع) وپیام انسان دوستانه آن بزرگوار که حرکتش برای اعتلای منزلت همه بشر بود نه فقط مسلمانان از جمله برنامه های  دسته عزاداری روز عاشورا در لندن است.

سید حسن موسوی گلپایگانی مسئول برگزاری دسته بزرگ عزاداری عاشورا در لندن در گفت وگو با خبرنگار شفقنا در لندن اظهار داشت : دسته عزاداری روز عاشورا در لندن اولین بار در بیست وهفت سال پیش با ابتکار جمعی از دست اندکاران مجمع اسلامی جهانی لندن راه اندازی شد وتاکنون بدون وقفه هر سال با شکوه تر از سال پیش برگزار شده است وامسال برای بیست وهشتمین بار در خیابان های لندن شاهد برگزاری عزاداری پرشور حسینی خواهیم بود.

سید حسن موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار شفقنا در خصوص اهداف برپایی این مراسم در بیست و هفت سال پیش گفت:ا ز آنجایی که مجمع اسلامی جهانی لندن توسط مرحوم آیت الله العظمی سید محمدرضا موسوی گلپایگانی از سالها پیشتر ازآن وبا هدف ترویج فرهنگ اسلامی وبه ویژه فرهنگ اهل بیت علیهم السلام، درلندن تاسیس شده بود لذا در راستای همین هدف وبا تایید وپشتیبانی آن مرحوم برنامه راهپیمایی و دسته روز عاشورا راه اندازی شد تا از این طریق فرهنگ عاشورا وآیین عزاداری ماه محرم درمیان شیعیان کشورهای غربی نیز ترویج گردد. هدف دیگراز راه اندازی این دسته عزاداری معرفی پیام انسان سازو آگاهی بخش حسین (ع) وپیام نهضت عاشورا به جهانیان بود.

مسئول برگزاری دسته عزاداری عاشورا در لندن افزود : در اولین سال برگزاری این مراسم شاید حداکثر تا ۵۰۰ نفر از شیعیان از دو یا سه مرکز وهیئت مذهبی در آن شرکت کرده بودند. اما به مرور زمان این تعداد خوشبختانه هر سال افزایش یافت تا جایی که در سالهای اخیر شاهد حضور حداقل ۵ تا ۶ هزار نفر عزادار حسینی در مراسم دسته عاشورا در خیابان های لندن هستیم و در نوع خود یکی از بزرگترین اجتماعات مذهبی در غرب  به صورت حضور خیابانی و همراه با تامل و وزانت و آگاهی بخشی شکل می گیرد و فرصتی فراهم می آید تا غیر شیعیان نیز با حادثه عاشورا آشنایی پیدا کنند.

موسوی گلپایگانی همچنین یادآور شد که از جمله ویژه گی های این مراسم مشارکت عمومی شیعیان از ملیت های مختلف وبا زبان های گوناگون است به طوری که در بخش های مختلف این دسته عزاداری ضمن وجود هماهنگی کلی میان عزاداران هر یک از هیئت ها با پرچم ها ونام هیئت خود شرکت می کنند که در واقع نشان دهنده تنوع فرهنگی میان عزاداران حسینی است.

از ویژه گی های دیگر این مراسم تنوع در نوع عزاداری ، زبان واشعار ونوحه هایی است که به خاطر متنوع بودن ملیت شرکت کنندگان به چشم می خورد. و این یک ویژه گی بارز فرهنگی است برای ناظران این مراسم با شکوه، زیرا هریک از ملیت ها در مراکز وهیئت های خود به طور خاص عزاداری های معمول خود را دارند اما در این مراسم مشترک سنت های بومی وملی اقوام گوناگون در یک روز ودر یک برنامه به نمایش در می آید واین فرصت را بوجود می آورد که هم شرکت کنندگان و هم ناظران با فرهنگ دیگر شیعیان جهان نیز آشنا شوند.

وی افزود دسته روز عاشورا همیشه در روز عاشورا برگزار شده است حتی اگر روز عاشورا در ایام کاری هفته بوده باشد که طبق قوانین پلیس امکان برگزاری چنین مراسم وراهپیمایی در روزهای میانی هفته نیست واین به خاطر تعامل خوب برگزار کنندگان مراسم با مقامات محلی لندن از جمله شهرداری است.

موسوی در باره نتایج معنوی این مراسم طی ۲۷ سال گذشته گفت : نتایج ارزشمند زیادی را می توان برای آن برشمرد که از جمله می توانم به نمایش یک پارچگی و هماهنگی و وحدت در میان شیعیان از ملیت های مختلف اشاره کنم ونیز اثر ارزشمند تاثیر گذاری انتقال پیام عاشورا به غیر مسلمانان است که در چند مورد که خود من کاملا در جریان آن هستم گرایش بعضی از افراد مسیحی به سوی دین مبین اسلام ومذهب تشیع بوده است.

وی گفت از جمله برنامه های ما در دسته عزاداری روز عاشورا چاپ کتابچه ها و برگه های محتوایی به زبان انگلیسی است که در آن اطلاعاتی در مورد مراسم وعلل برگزاری آن وهمچنین معرفی شخصیت امام حسین (ع) وپیام انسان دوستانه آن بزرگوار که حرکتش برای اعتلای منزلت همه بشر بود نه فقط مسلمانان ، نوشته شده است و در بین ناظرانی که در حاشیه خیابان شاهد برگزاری این مراسم هستند توزیع می شود.

سید حسن موسوی گلپایگانی در پایان این گفتگو یادآور شد که برنامه امسال دسته عزاداری روز عاشورا روز شنبه ساعت ۲ بعد از ظهر از منطقه “ماربل آرچ لندن” شروع وبه سمت خیابان “اجور رود” این شهر ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار شفقنا از لندن، سیدحسن موسوی گلپایگانی از بیست سال پیش تاکنون به طور پیوسته مسئولیت برگزاری وهماهنگی های دسته روز عاشورا در لندن را به عهده داشته است.

 

 

کانال رسمی  سایت رهیافتگان در تلگرام https://telegram.me/rahyafte_com

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار