تاریخ انتشار :

کتابِ صد

رتبه‌بندی مؤثرترین چهره‌های تاریخ

در این کتاب، حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر اسلام رتبه نخست را دارد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان :  کتاب «صد» رتبه‌بندی مؤثرترین چهره‌های تاریخ، کتابی به قلم مایکل هارت (اخترفیزیکدان و پژوهشگر امریکایی) است که در سال ۱۹۷۸ منتشر شد و در سال ۱۹۹۲ ویرایش دوم آن به چاپ رسید. این کتاب رتبه بندی ۱۰۰ شخص می‌باشد، که بر طبق نظر مایکل هارت، بیشترین تاثیر را در تاریخ بشری داشته‌اند. در این کتاب، محمد (صلی الله علیه و آله) پیامبر اسلام رتبه نخست را دارد. آیزاک نیوتن و عیسی مسیح (علیه السلام) نیز در رتبه‌های دوم و سوم جای دارند. در رتبه‌های بعدی نیز بودا (معلم معنوی، فیلسوف و بنیانگذار بودیسم)، کنفوسیوس (فیلسوف بزرگ چینی)، پولُس (مبلغ بزرگ مسییحیت و از اصلی‌ترین عوامل انتشار مسیحیت در اروپا)، تسالی لون (سیاستمدار بزرگ چینی و مخترع کاغذ)، یوهانس گوتنبرگ (مخترع دستگاه چاپ)، کریستف کُلُمب، آلبرت انیشتین و… جای دارند. همچنین این کتاب در سال ۱۹۹۲ ویرایش شد و در آن، تنزّل رتبه چند شخصیت مرتبط با کمونیسم مثل لنین و مائو را شامل می‌شود.

از چهره‌های ایرانی این صد نفر می‌توان به مانی در رتبه ۸۳ و کوروش بزرگ در رتبهٔ ۸۷ و زرتشت در رتبهٔ ۹۳ اشاره‌ نمود. اولین شخصی که در لیست هارت قرار گرفته به عنوان رتبه اول، پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله) می‌باشد. هارت اظهار کرده که محمد بن عبدالله، “به شکل اعلایی موفق” بوده (Supremely Successful)، هم در بعد مذهبی(معنوی) و هم در بعد سکولار(مادی).

خلاصه توضیح مایکل هارت در مورد انتخاب پیامبر اسلام به عنوان تاثیر گذارترین شخصیت در تاریخ بشریت از این قرار است: «انتخاب من، به عنوان بالاترین جایگاه در این لیست جهانی (یعنی محمد) ممکن است بعضی افراد را شگفت زده کند و همچنین ممکن است مورد پرسش دیگران واقع شود، اما او تنها مرد تاریخ است که در ابعاد معنوی و مادی به شکل خارق العاده ای موفق (Supremely Successful) بوده است. محمد یکی از بزرگترین ادیان تاریخ را پایه گذاری و ترویج کرد و رهبر سیاسی تاثیرگذاری شد. امروز، سیزده قرن پس از وفاتش، نفوذ او همچنان نیرومند و فراگیر است… محمد، به هر حال مسئول هر دو بخش الهیات دین اسلام و همچنین اصول اخلاقی دین اسلام می‌باشد. به علاوه ایشان نقش کلیدی در گرویدن به دین جدید اسلام و همچنین بنا نهادن شیوه‌های مذهبی دین اسلام را داشته‌اند. علاوه بر این، ایشان نویسنده کتاب مقدس مسلمانان هستند، قرآن، مجموعه از مشاهدات درونی که بنابر اعتقاد محمد توسط خداوند برای ایشان به طور مستقیم آشکار شد. بنابراین، قرآن به صورت بسیار نزدیک، بسیاری از عقاید و آموزه‌های محمد را به طوری که به صورت قابل توجهی به کلام دقیق خود پیامبر نزدیک است، بیان می‌کند. هیچ گردآوری مفصلی مانند این (قرآن) از تعلیمات عیسی مسیح باقی نمانده است. از این گذشته، محمد (بر خلاف مسیح)، رهبری سکولار بود، همچنان که رهبری مذهبی هم بود. این ترکیب بی مانند اثر گذاری سکولار و مذهبی است که باعث شده من احساس کنم که محمد سزاوار قرار گرفتن به صورت انفرادی به عنوان تاثیر گذارترین شخص تاریخ بشریت باشد.» متن انگلیسی نوشته مایکل هارت:

recognized that ranking Muhammad first might be controversial, but felt that, from a secular historian’s perspective, this was the correct choice because Muhammad is the only man to have been both a founder of a major world religion and a major military/political leader.‎

پی‌نوشت:
برای مشاهده لیست ۱۰۰ نفر شخصیت مؤثر در تاریخ در نگاه مایکل هارت، بنگرید به amaana.org.‎.‎.‎(link is external) و همچنین adherents.com.‎.‎.‎ (link is external)
گفتنی است که عده‌ای از مسیحیان کوشیدند با نقد دیدگاه مایکل هارت، مسیح را به رتبه نخست این رنکینگ برسانند! و بعضاً برای نقض این رنکینگ، توهین‌های زشت و بی‌اساسی به محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) نسبت دادند. به هر روی، همانطور که واضح است، برخلاف تبلیغات رنگین جریان باستانگرا، کورش هخامنشی در این رنکینگ، جایگاهی بهتر از ۸۷ و زرتشت نیز جایگاهی مناسب‌تر از ۹۳ نیافت.

منبع:پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار